Gå til innhold

Ny LCD til spillfreak del 2 (test av q17s)

Ni kon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har nå satt himmel og helv.. i bevegelse. Mange jeg har pratet med som har LCD sier at de opplever at det ikke er 100 % svart når de bruker (tom) skjermsparer. Importør av q17s kommer til å gi meg en del tilbakemedlinger på dette temaet.

Men jeg understrekker at jeg IKKE har hatt noe problem med dette. (for å være helt ærlig skjønner jeg ikke hvorfor noen henger seg opp i at noe ikke er 100% svart). I spill og i bilder syns jeg fargen svart faktisk er svart, og de glir ikke inn i hverandre med grått. I raven shield er flere av mapsa mørke og jeg har ingen problemer her.

Men jeg innrømmer at jeg ser hva du / dere mener når jeg har (tom) skjermsparer. Men jeg synes dette bare er en bagatell.

Kunne vært intresant å høre fra dere andre med LCD skjerm på dette området.

Men det er opprettet kontakt med produsent og leverandør på dette punktet og jeg kommer tilbake med info umiddelbart når det kommer en tilbakemelding.

Avslutter med at jeg allikevel anbefaller denne skjermen på det varmeste.

Lenke til kommentar

Har hatt denne skjermen i et halvt års tid... Er veldig fornøyd med den.

Spiller litt "day of defeat" og jeg ser bedre hva som skjer i mørke rom på denne kontra de 2 andre maskinene vi har i leiligheten her. Begge disse har ok crt-skjermer.

Man ser fort at en svart screensaver el. ikke er 100% svart. Dette er, som tidligere nevnt, problemet når man gjengir svart med backlight. Men husk at lys i rommet er med på å sette lys på skjermen. Hvis du skrur av alt lys og kjøper blendegardiner, så finner du ut hvordan skjermen gjengir svart uten ekstern hjelp.

K

Lenke til kommentar
En skjerm kan ikke vise "absolutt" svart.

Amen til det, men dessverre er nok LCD'ene (deriblandt Q17) mye verre enn crt'ene..... :(

Har også denne gromskjermen - men jeg var så lur å kjøpe den i februar :wink: - og dette er det eneste jeg kan sette fingeren på!! Ellers er jeg nesten skummelt fornøyd med den, av alt datautstyret er det denne som åker sist dersom jeg må kvitte meg med noe!! Uten tvil!! :lol:

Grunnen til at Q17 er så "dårlig" på svart tipper jeg rett og slett er på grunn av ett av fortrinnene den har, at den er så så lyssterk - og særlig da med DVI. Dette bakgrunnslyset er jo alltid på, og LCD fungerer jo etter hva jeg har skjønt med at man starter med et (veldig!) hvitt lys bakerst og så "blokkerer" man i varierende grad farger i hver pixel for å få bildet man ønsker.

Problemet med dette er at svart altså ikke blir svart nok for enkelte sammenhenger. Men det er en veldig liten pris å betale synes jeg.....

Det eneste jeg ønsker meg var anderledes med Hyundaien er at den skulle vært større!! Mye større! 40" eller noe sånt... :lol::lol:

Lenke til kommentar
Helt enig med deg at det er teit man må justere via skjermkortet når man bruker dvi.

Jeg er ikke 100 % sikker på dette, så derfor skal jeg ta noen telefoner i morgen tidlig.

Har du fått noe mere svar på dette?

Beklager, jeg har ennå ikke fått noen tilbakemelding fra importør.

Jeg fortsetter å sjekke denne saken + noen flere.

Lenke til kommentar

Fått endelig svar fra Hyundai Europe:

Hi Thomas,

The difference between Q17 and Q17S is the colour. S-model is silver and without S is beige. These models have digital and analog input and USB hub; also DVI-D cable is included to the package. Response time is 20 ms. Contrast is 500:1.

The difference between Q17A and Q17AS is also the colour. S-model is again silver and the other is beige. These models are only analog and there is no USB hub. Response time is 20 ms. Contrast is 500:1.

Look wise all the models are similar: slim, dual hinge foot…

I hope you questions were answered and you would be ready to invest your money on a good monitor (they are all good). :o)

Best regards,

Jan Karlsson

Så da burde det være klart i alle fall!

Lenke til kommentar

igjen superdigg: NICE.

I hope you questions were answered and you would be ready to invest your money on a good monitor (they are all good). )

Noen avgjørelser ennå da?

Når det gjelder hvordan jeg skal stille lysstyrke på skjerm (når man bruker dvi) og det med fargen sort, kommer jeg tilbake med dette. Pratet akkurat med importør og de har sendt forespørsel til Huyndai. Regner med å få svar snart nå.

Har også bedt om en dokumentasjon angående LCD teknologien. Så jeg regner med at jeg legger ut en ny post til helgen, der jeg tar for meg LCD skjermer og en FULLSTENDIG detaljert test av q17s, dvs en oppsumering av denne posten her.

Skulle bare ønske hw.no fikk testet denne skjermen

Lenke til kommentar

Har kjørt min skjerm med analog kabel siden jeg fikk den (februar), får dvi ila. uka. Har ikke tenkt å påta meg noe test-jobb, men skjermen er veldig skarp med meget bra kontrast. Sammen lignet med de andre crt-skjermene i leiligheten her så er det en helt annen verden. Ghosting osv. er vel uavhengig av om analog eller dvi ingang brukes, uansett ser jeg ikke noe ghosting med analog.

K

Lenke til kommentar
igjen superdigg: NICE.

I hope you questions were answered and you would be ready to invest your money on a good monitor (they are all good). )

Noen avgjørelser ennå da?

Avgjørelsen kom fort og brått fakttisk! Samsung 191T som demovare hos Komplett til samme pris som Hyundaien - da var ikke valget vanskelig gitt. Mulig denne ikke er like god i spill som Hyundaien men hallo vi snakker om en 19" LCD her :woot: !!! Kommer nok til å kose meg med denne :D

Lenke til kommentar

Er det noen her som har testet LCD'en Q17s mot CRT'en Q910s i den grad det lar seg gjøre? Begge er jo fra hyundai. Tenker mest i forbindelse med spilling. Ser selvsagt bort ifra størrelse, vekt bla bla bla. Bare ghosting og billedkvalitet, lyst og mørt, masse hurtige bevegelser....

Er jo tross alt 2000,- i forskjell på disse, Q910s skal jo være den minste 19" CRT'en. Stemmer dette?

Noen tanker rundt dette?

Lenke til kommentar
Er det noen her som har testet LCD'en Q17s mot CRT'en Q910s i den grad det lar seg gjøre? Begge er jo fra hyundai. Tenker mest i forbindelse med spilling. Ser selvsagt bort ifra størrelse, vekt bla bla bla. Bare ghosting og billedkvalitet, lyst og mørt, masse hurtige bevegelser....

Er jo tross alt 2000,- i forskjell på disse, Q910s skal jo være den minste 19" CRT'en. Stemmer dette?

Noen tanker rundt dette?

Jeg er også veldig for at noen 'nøytrale' tester denne q17 skjermen, noen som kanskje aktivt spiller cs eller et spill som krever at det ikke er ghosting. Gjerne noen kresne folk :)

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hva andre som har Hyundai Q17S har satt Color Correction til. Hvis jeg setter Brightness, Contrast og Gamma til midt på (default?) så oppfatter jeg den som for lys..

Men den må nesten være så lys for å få ok farger i UT2003 - DM Inferno.

Dette er jo et mørkt brett med farger som ser ut til å være vanskelige for en LCD. Har noen andre testet akkurat dette brettet?

Angående ghosting.. Har dere prøvd å sette på sakte "autoscroll" nedover på en webside med tekst? F.eks hw.no forumet. Jeg vil si det hakker/ghoster.. det går mye jevnere på en crt. (Kjører en crt i mirror for å teste.)

Lenke til kommentar

ok, etter å ha lest deres meninger og begeistringer her, er det liten tvil om at det blir q17 på meg.

er bare litt i tvil om jeg har fattet hva som er forskjell på q17, q17a, q17as, q17s. jeg gjør et forsøk, fint om noen kan fortelle om jeg har rett.

Q17: DVI, m/ (crappy) høytalere, beige farge

Q17S: samme som over, bare i sølv (+ USB? den eneste som har usb?)

Q17A: analog (altså uten DVI kontakt), m/ høytalere, twin tilt (hva i f. er twin tilt?), beige

Q17AS: samme som over, bare i sølv

er dette skivebom, eller har jeg truffet ca rett?

har jeg forstått dette, blir det nok Q17S på meg. finere farge, usb er kjekt

Lenke til kommentar
The difference between Q17 and Q17S is the colour. S-model is silver and without S is beige. These models have digital and analog input and USB hub; also DVI-D cable is included to the package. Response time is 20 ms. Contrast is 500:1.

The difference between Q17A and Q17AS is also the colour. S-model is again silver and the other is beige. These models are only analog and there is no USB hub. Response time is 20 ms. Contrast is 500:1.

Her ser du forskjellene Archeron...

Lenke til kommentar

Hvordan i all verden har det kommet ni sider med svar i denne tråden? Orker ikke lese gjennom det, så det er mulig det r andre som har påpekt det, men med innsenderens pc er det ingen grunn til å spille på annen oppløsning enn 1280x1024 (evt 960 som i Battlefield), I tillegg til at det er bedre grafikk på høyere oppløsning så er det denne oppløsningen skjermen er ment å brukes til.

Ångående lcd og ghosting: Jeg merker ikke noe si spill, men man kan se på muspekerens bevegelse på desktopen at det ikke er en vanlig skjerm. Dette er ikke noe problem i spill, mer problematisk kan det være for enkelte at disse skjermene bare kan oppdateres et visst antall i sekundet, og at man således ikke får nytte av fps over et gitt antall.

Angående DVI vs analog, jeg bruker selv kun vanlig inngang. Ved bruk av DVI-kabelen er de fleste skjerminnstillingene låst, og skjermen er alt for lys og dårlig i fargene uten at man har skrudd på innstillingene., Lenger oppe her leser jeg at man må gjøre endringene i skjermkortet, og det gir jo mening. Det vil kanskje si at jeg kan oppnå samme (evt bittelitt bedre) bilde ved bruk av DVI-kabelen i stedet for VGA-en?

Lenke til kommentar

Her ser du forskjellene Archeron...

der var det, ja! hadde jo ganske rett, jo.... da blir det Q17S på meg....

tnx anyway!

Lenke til kommentar

Hei alle sammen!!

Ser at posten min er prioritert av hw :woot:

Smør dere med tolmodighet. På mandag (eventuellt + to dager) poster jeg en LAAAAANG post om LCD teknologi (fakta , myter, etc) + en 100 % test av q17s (inkl forskjellene mellom de ulike q17'ene). Jeg sitter å jobber med den nå så hvis noen har noen linker jeg bør lese om LCD send dem til meg via PM eller mail.

Hvis noen mener de har den dyktighet til å være med å skrive denne posten, er de hjertlig velkommen til å delta. Dere kommer til å bli nevnt for å få ros og ære !! De som vil delta ber jeg adde meg på min msn, slik at vi som jobber sammen kan ha diskusjoner her.

Da dette er en lengre jobb som jeg legger mye tid i, håper jeg den vil besvare alle spørsmål som dere har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...