Gå til innhold

Ny LCD til spillfreak del 2 (test av q17s)


Ni kon

Anbefalte innlegg

ok mer info angående q17s.

 

Det har kommet meg for øret at denne skjermen ikke er spesiellt bra for de som ikke har skjermkort med dvi utgang.

 

Derfor MÅ du kjøre denne skjermen med dvi kabel !!

 

Har du ikke skjermkort som støtter dette, er nok ikke dette skjermen for deg.

 

Videre kjøpte jeg bladet hjemme pc i dag, og kan si at det er siste gang jeg kjøper dette bladet. For meg virket dette bladet som SE & HØR. De har ikke informert om hvordan testene er gjort, for meg virker det som de henter mye av sin informasjon på nettet. Bladet inneholder syltynt informasjon, kan si at forumet her overgår det bladet 100 ganger. Men jeg kjøpte det for å lese om testen alle snakker om. Faktisk tror jeg Eizo l557 er en dritbra skjerm (den er tco 03 sertifisrert og tilbyr 5 år garanti). Hadde jeg skulle kjøpt denne hadde jeg hentet enda mer info om den.

 

Men uansett: q17s er og blir en kjempe skjerm for deg som har nyere system med dvi. Jeg og andre opplever null afterglow når vi spiller.

Det er en rekke ting man kan gjøre for å forbedre skjermen. Innstilinger via powerstrip er en måte å gjøre dette.

 

Når det gjelder fargen svart , er ikke q17s den beste, men jeg har ingen problemer. Uansett tekknologien er i utvikling og om 3 år kjøper jeg sikkert en ny en med ms på 5 etc etc.

 

Jeg står ved med råd om at denne er en knall skjerm, og jeg og andre er kjempe fornøyde. Det finnes sikkert skjermer som er bedre, men de har jeg dessverrre ikke kjenskap til.

 

Jeg kommer med mer info til uken om LCD. pga flytting har jeg lite tid til forumet nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nå tilnærmet 100% fornøyd med skjermen. Det som trengtes var litt tweaking med RivaTuner. Har enda tilgode å oppleve ghosting i cs, og har spilt vice city et par timer nå i natt med samme resultat.

 

Eneste minuset må være at den har _litt_ dårlig innsynsvinkel (er det riktig ord?). Som noen andre har nevnt kan det føre til at fargene synes å forandres litegrann horisontalt (ved f.eks. å se på et ensfarget skjermbilde).

 

Uansett; skal du ha deg LCD-skjerm er denne verdt å teste. Funker den ikke for deg er det jo bare å benytte seg av angrefristen..

Lenke til kommentar

Mitt spm. er virkelig Q17s Kongen? :shrug:

 

Hundai q17s ser ut til å være en veldig veldig bra skjerm. Men i all denne ståheien rundt Q17s så ser det ut til at Acer sin AL 732 er helt bortglemt. Koster i skrivende stund 4409.

 

Har fått strålende kritikker i utenlandske review's. Har en oppgitt responstid på 16ms. Innsynsvinklen tilAL 732 er på 160x160 vertikal/horisontal mot q17s sin 125x150 :roll:

 

Steffen Sunde er den eneste her på hardware som har lagt in sin anbefaling allerede den 25/6-03 Han har nok sittet å smilt bredt mens denne tråden har utropt Q17s til kongen.

:lol::lol::lol:

Lenke til kommentar

Jeg er en av mange som har kjøpt meg denne denne skjermen, og jeg er veldig fornøyd, bortsett fra en ting. Skjermen har en tendens til å sette seg selv i "stand by" modus, og det er umulig å få den tilbake i vanlig modus igjen uten å restarte maskinen. Noen som klan hjelpe meg med dette? Jeg har ikke instalert noen driverer til skjermen, muligens det har noe med saken å gjøre. Jeg har lastet driver til skjermen fra hjemmesiden til produsenten, men den fortsod jeg ikke noe av. Ivertfall så hadde det vært fint om noen kunnet ha hjulpet meg med dette. :p:p:p:p

Lenke til kommentar

Jeg er også i markedet for en LCD monitor i nærmeste fremtid.

Jeg ser denne skjermen blir hauset virkelig opp pga null ghosting, som selvfølgelig er en bra ting, men jeg bruker også pc'en til en del blidebehandling.

Hvordan er fargene, skyggepartiene etc, egener denne monitoren seg til slik bruk?

Evt hvilke andre lcd skjermer ville dere annbefalt til en som arbeider med bilder og spiller litt?

Lenke til kommentar

Lurer på om kanskje den Eizo skjermen er tingen for meg ja.

Responstiden er nede i 25ms, fargene skal være bra, prisen var jo ok 4545,00,- hos komplett.no.

Den kan monteres på vegg etc

 

Hadde vært fint om noen her som har en slik skjerm skrev 2 linjer om den :)

 

Fårstår jeg riktig at det er selve fargen på ramma rundt som gjør at den sorte modellen ikke får TCO 03 godkjenning?

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte denne skjermen ( ingen døde pixler ) sammen med ett ATI Radeon 9600Pro skjermkort for ett par dager siden. Men jeg vurderer å heve kjøpet, fordi til mitt bruk så ble jeg litt skuffet over den.

 

Jeg bruker ikke en pc til spilling ( har Xbox ), kun til vanlig bruk (internett, daking, videoredigering osv.). Men jeg tenkte at om skjermen er god til spilling så er den da helt sikkert bra til mitt bruk, hadde tenkt til å kjøpe en 19" LCD, men når jeg så at denne fikk så god kritikk og at den var såpass billig i forhold til en 19" så ble jeg overbevisst.

Men, jeg blir sliten i øya av å sitte foran skjermen, og det ble/blir jeg ikke av min CRT hjemme og på jobb (Eizo 20" og Eizo 21")

 

I går kveld kjørte jeg 3DMark03 og -01, og jeg så kvaliteten på skjermen ved spilling, bildene under testen var kjempebra, veldig klar og fin grafikk. Men til å lese tekst så syns jeg ikke den duger kontra mine CRT skjermer, det hvite blir for skarpt og teksten blir litt for skrikende (dominerende). Har kjørt Cleartype på den, men jeg syns ikke det hjalp så stort. Bruker også de fargeinstillingene som ligger ute hos tomshardware.com, men kan ikke si at jeg så noe særlig forskjell kontra orginal (Q17.icm). Har også tatt å slettet Q17.icm og "renamet" den 6500K.icm filen fra TH til Q17.icm men det hjalp heller ikke stort. Har også prøvd å stille inn kontrast og div. på skjermkortet, men er fortsatt ikke helt fornøyd.

Samboeren har også en LCD skjerm, men jeg husker ikke hvilket merke, det er en 2 år gammel 15" (analog), og til sammenligning med den er den jo bra, fordi teksten blir mye klarere på min Q17s enn på hennes, men hun mener at min skjerm er alt for skrikende, noe jeg er enig i.

 

Så nå sitter jeg og vurderer hva jeg skal gjøre, noen som vet om noen LCD skjermer som passer bedre for mitt bruk, har sett litt på BENQ 19" og Samsung 191T men det blir vel kanskje like skrikende?

 

PS. ikke for å reklamere for PCbutikken, men jeg har alltid kjøpt data komponenter hos PSData eller komplett, de har alltid brukt 3-4 dager med å levere varene hjem på døren hos meg, men hos pcbutikken fikk jeg varene hjem på døren dagen etter, de var også veldig behjelpelig når jeg kontaktet dem. Så, det blir ihvertfall ikke mitt siste kjøp hos de.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med deg. Blir fort sliten i øynene av å se på skjermen, fargene blir for skrikende på en måte. Fungerer fint til spill, fargene er veldig klare.

Men til surfing o.l må jeg sette oppløsningen til 1024*768 for å holde ut en stund. På 1280*1024 blir bildet mye klarere, men enda mer ubehagelig å lese tekst. Jeg har også lastet ned fargeinnstillingene fra Tom's Hardware og valgt ClearType.

Har forsøkt å tone ned fargene det hjelper litt, men bortkastet å ha en så dyr skjerm når jeg ikke kan bruke den til det den er god til.

En av grunnene til at jeg valgte LCD skjerm, var at jeg trodde det var mer behagelig å se på, men dette stemmer kanskje ikke??

Lenke til kommentar

Hvis du er en gamer så er denne skjermen definitivt IKKE noe for deg.

Den ghoster merkverdig, q3 funker ikke i det hele tatt (hvis du er perfeksjonist sånn som meg), den viser forskjellig brightness utover skjermen + menyen er som sagt helt på trynet. Etter å ha lest så mye bra om denne skjermen hadde jeg høye forhåpninger og jeg er mildt sagt skuffet.

 

Denne er ikke verdt 4000,- i mine øyne! :grumpy:

Lenke til kommentar

Ja jeg og ble litt skuffa, og enig med deg der du nevner at den er litt ugjevn med tanke på gjevnt lys over hele flaten.

Nå sitter jeg igjen med min gamle CRT og jeg blir ihvertfall ikke stressa i øya av lese.

 

Men det med spilling så aner jeg ikke noe, som sagt så er ikke jeg noe "gamer", men ihvertfall den grafikken jeg kjørte med 3dmaks-03 så syns jeg den virket veldig bra.

Så jeg vil ivertfall anbefalle folk som spiller mye å kjøpe denne skjermen.

 

Har du byttet skjermen igjen?

Lenke til kommentar

Haha - Jeg kasta esken så fort jeg så at den funka og at den ikke hadde noen døde pixler. :x

Skjermen har begynt å gro på meg, men liker fortsatt ikke måten den er å spille på. Det er også veldig irriterendestressende å surfe, muligens pga. fargeforskjellen oppe og nede (og den er stor). :shrug:

Lenke til kommentar

Hei dere som ikke er helt fornøyde. Prøv følgende:

 

1.Instaler drivere og identifiser skjermen på skjermkort.

2.sett maks oppløsning og på 60 hertz.

3.Bruk Dvi kabel

4.Har dere fortsatt problemer prøv å justere via skjermkort

5:Fortsatt missfornøyd? instaler powerstrip og tweak litt. Dette finner du selv ut av.

 

Misstenker dere som har problemer med å sitte på geforce kort, stemmer dette?

Lenke til kommentar
Jeg er også i markedet for en LCD monitor i nærmeste fremtid.

Jeg ser denne skjermen blir hauset virkelig opp pga null ghosting, som selvfølgelig er en bra ting, men jeg bruker også pc'en til en del blidebehandling.

Hvordan er fargene, skyggepartiene etc, egener denne monitoren seg til slik bruk?

Evt hvilke andre lcd skjermer ville dere annbefalt til en som arbeider med bilder og spiller litt?

 

Les tråden så finner du innlegg som dette!!!

 

Mitt spm. er virkelig Q17s Kongen?

 

Hundai q17s ser ut til å være en veldig veldig bra skjerm. Men i all denne ståheien rundt Q17s så ser det ut til at Acer sin AL 732 er helt bortglemt. Koster i skrivende stund 4409.

 

Har fått strålende kritikker i utenlandske review's. Har en oppgitt responstid på 16ms. Innsynsvinklen tilAL 732 er på 160x160 vertikal/horisontal mot q17s sin 125x150

 

Steffen Sunde er den eneste her på hardware som har lagt in sin anbefaling allerede den 25/6-03 Han har nok sittet å smilt bredt mens denne tråden har utropt Q17s til kongen

Lenke til kommentar

Jeg brukte ett Radeon 9600 Pro kort, og har gjort alt frem til pkt. 5. Men nå har jeg bestemt meg for å levere tilbake. Sender den i dag/morgen.

Pakket alt sammen ned igjen, og det var som en drøm å gå tilbake min gode gamle CRT :-) ( ikke ved spilling da).

men ihvertfall takk for tipsene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...