Gå til innhold

Ny LCD til spillfreak del 2 (test av q17s)

Ni kon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

AtleP skrev:

Men hadde noen testet den i GTA: Vice City?

Jeg synes den fungerer meget bra i GTA: Vice City. Men siden maskinen min ikke henger helt med i optimal oppløsning (1280*1024), så kan det være at andre mener noe annet.

Merker ingen ghosting, litt lagg av og til pga maskinen.

(Jeg testet med kloning av bildet på CRT og LCD, får samme lagg på begge, så det er maskinen som er litt for treg)

Lenke til kommentar
AtleP skrev:
Men hadde noen testet den i GTA: Vice City?

Jeg synes den fungerer meget bra i GTA: Vice City. Men siden maskinen min ikke henger helt med i optimal oppløsning (1280*1024), så kan det være at andre mener noe annet.

Merker ingen ghosting, litt lagg av og til pga maskinen.

(Jeg testet med kloning av bildet på CRT og LCD, får samme lagg på begge, så det er maskinen som er litt for treg)

ååååååå! Hvorfor måtte du si det! Når klør jeg enda mer i fingrene etter skjermen!!! :wink:

Lenke til kommentar

Den kløen føler jeg også, men sant, man må se om man får penger på en eller annen måte. Når det gjelder det med lyset så tror jeg det er felles for alle LCD skjermer at de er lysere enn CRTene. Sitter nå her på jobb med en Dell variant, 19" og kostet over 10000 et sted. Med en gang vi fikk disse var det jo alvorlig hvor mye lysere de var enn de gamle tandbergene vi hadde, blitt vant til det nå også. husker at første jgang jeg testet den med å scrolle sakte nedover en side så var jeg og litt skuffet over ghostingen, men dette ser ut til å ha ordnet seg, nå er det en superb monitor. Har lyst å rappe den med meg hjem, men tror ikke det blir så pop...

Lenke til kommentar

Etter å ha lest en kjempefin test har også jeg investert i denne skjermen.

Ser veldig bra ut, men jeg har et spørsmål da jeg er helt fersk på LCD-skjermer.

Det fulgte med DVI-kabel som jeg har plugget inn, men når jeg trykker på D_SUB/DVI knappen får jeg "no signal". Er det riktig? eller er det andre innstillinger jeg må gjøre på skjermkort, enhetsbehandling eller hva?

Ellers fungerer jo skjermen, men det ser ikke ut til at den vil fungere på digital.

Men det ser bra ut ja, og heldigvis ikke en død piksel.

Håper på raskt svar.

Lenke til kommentar

Har du koblet den til med bare DVI-kabel fra skjermkort til skjerm? Da vil den automatisk bruke DVI-kabelen.

Knappen D_SUB/DVI skifter mellom å vise bildet fra analog inngang (standard 15 pins D-Sub) og DVI. F.eks hvis du har to pcer koblet til skjermen er dette nyttig.

Lenke til kommentar

Har akkurat kjøpt denne skjermen er er horholdsvis fornøyd.. Men det er endel fargekombinasjoner som er HEEELT umulig å lese.. er dette skjermen eller er det noen som har noen ideer til instillinger jeg kan forandre på for å forbedre dette?

Lenke til kommentar
Har du koblet den til med bare DVI-kabel fra skjermkort til skjerm? Da vil den automatisk bruke DVI-kabelen.

Ok, takk for raskt svar.

Når jeg prøver å velge digital på osd så får jeg også "no signal".

Jeg tror da automatisk at den kjører analog, men det gjør den ikke eller??

Lenke til kommentar
Men det er endel fargekombinasjoner som er HEEELT umulig å lese..

Regner med det hjelper å justere ned brightness. Justeringa for dette på skjermen ser ut til å være passe føkka, så du må justere brightness i softwaren til skjermkortet.

På mitt radeon 9500 med cat3.0 drivere/kontrollpanel gjør jeg dette ved å åpne "display properties" -> advanced -> color ... så justerer jeg "desktop brightness" litt ned.

hw.no sidene er ganske greie å bruke når du justerer brightness'en. Jeg justerte den slik at jeg uten problem kunne se at det er ett rutenett i den hvite bakgrunnen, samtidig som den fortsatt er veldig lys.

K

Lenke til kommentar

Har også lyst til å kjøpe denne skjermen, men når jeg leste test av den i Hjemme PC ble jeg litt skuffet. Sitat:

"Hyndai kommer heller ikke serlig bra ut på levende bilder. Selv om den opgitte responstiden skulle tilsi gode resultater, er det tydlig etterslep av sterke farger som rødt og blått på lyse bakgrunner. Dette er ting som kresne spill- og filmentusiaster vil merke"

Skjermen fikk terningkast 3

Testvinner var Eizo L557

Lenke til kommentar
"Hyndai kommer heller ikke serlig bra ut på levende bilder. Selv om den opgitte responstiden skulle tilsi gode resultater, er det tydlig etterslep av sterke farger som rødt og blått på lyse bakgrunner. Dette er ting som kresne spill- og filmentusiaster vil merke"

"PC hjemme", er det bladet "hjemme PC", eller?

Norske nisje-blader har sjelden rykte på seg for å kun snakke om ting de har greie på... Hadde ikke tatt dette for "god fisk" sånn uten videre.

Jeg opplever ingen ghosting på min skjerm, ser ikke noe til etterslep av rødt og blått i det heletatt! Mulig at "testeren" ikke har greid å sette opp skjermen riktig.

K

Lenke til kommentar

hei igjen alle sammen.

Beklager mitt frvær på denne posten, men har vært litt opptatt i det siste.

Det jeg kan si om q17s og hvordan de gjør det i andre tester:

Alle tester er tydligvis ulike, i noen vinner denne, i andre taper den.

Men jeg legger vel mest vekt på hva andre sier. Seriøse brukere av forumet står frem å anbefaler denne og det er egentlig mer en god nok grunn for å vurdere denne. Klart at de som anbefalersjelden har noen andre LCD'er sjekke mot, da vi må betale av egen lomme hver skjerm vi kjøper.(inkl. meg selv).

Men spør de dere kjenner om deres kriterier. Jeg sier ikke at Q17S er

best, men jeg sier at den tilfredstiller mine krav (som er ganske høye). Klart jeg tok en sjanse når jeg kjøpte denne, men husk folkens: angrefristloven i Norge ;)

Så er du ikke fornøyd....

NB: noen som har peil på angrefristloven så post det her. (for der er jeg helt blank).

EDIT: ring å ta en prat med gutta på min faste webshop www.pcbutikken.com. De gutta råder deg etter dine ønsker og krav.

NB: jeg jobber ikke der og har ingen eierinteresser.

Lenke til kommentar

Etter mye fram og tilbake får jeg fortsatt ikke heeelt til å stille inn fargene:/ Har prøv å bruke de icm-profilene på THG, men klarer ikke se noen forskjell. Spørsmålet blir da enkelt og greit: Hvordan gjør jeg dette?

Bruker DVI på Abit Siluro GF4200 (ikke OTES), ikke overklokket.

Lenke til kommentar

Vel, nå har jeg testet skjermene. Jeg må si at jeg foreløpig er godt fonøyd. Som jeg nevnte tidligere kjøpte jeg to skjermer fra pcbutikken. Dessverre måtte jag ta i bruk angreretten på den ene. Det var i grunnen to ting som førte til det: 1. 1 død piksel 2. Flimmer på venstre side ved enkelte farger. Det er sikkert fordi jeg kjører analogt på denne skjermen. Jeg har allikevel ikke sett flimmer på den nye. I tillegg var cden med bruksanvisning defekt. Har dog anskaffet meg en ny.

Som sagt kjører jeg dual, den ene digitalt og den andre analogt på en ASUS TI4200 128MB. Det er merbare forskjeller på bildekvaliteten på disse grunnet nettopp dette. Jeg skal da snart kjøpe et skjermkort med to DVI uttak. Innstallasjonen gikk greit, men jeg måtte legge inn drivere på begge to (XP drivere). Jeg kjører også dualinkkabel på DVI skjermen. Ifølge omtaler om singel og duallink DVI kabler, sender dualkabelen dobbel så mye informasjon og derfor kjappere med å sende informasjon. Singelkabelen er ennå ikke utprøvd.

Skjermene står stødige, men jeg savner en vannrett innstilling da skjermene ikke er 100% i vater. Det har ikke mye å si, men jeg savner muligheten til å foreta justeringer. Høytalererne og USB porter er ennå ikke utprøvd da jeg ennå ikke hatt behov for dem.

Jeg skal konsentrere meg om den ene skjermen som kjøres på DVI porten. Det anbefales ikke å kjøre denne skjermen analogt.

Brightnessen på skjermen meget bra. Bildet er sylskarpt og lyst.

Førsteinntrykket av da jeg satte igang med å spille BF1942 var at sortfargene var litt grå, men etter å foreta litt forskjellige fargetester er sortfargen egentlig veldig god og kan ikke klages på. Det er spillet som derimot er litt grått.

Jeg har brukt skjermen en del i Photoshop og Nuke og må si det er en fornøyelse å jobbe med bilder, farger og hjemmesider. Fargene er skarpe og klare.

Skjermen har også vist seg å være meget kjapp. Etter å ha spilt uttalige timer Wolfenstein ET og BF1942 på nettet er konklusjonen at denne fungerer meget godt i kjappe spill. Fargene i Splinter Cell er også meget gode og birdrar til at spillopplevelesen økes.

For meg gjaldt det å finne en skjerm som var kjapp i spill og viste gode fargegjengivelser. Jeg må si at Huyndai lever opp til den omtalen den har fått. Til denne prisen, 4200,-, er skjermen meget god. Jeg må ærlig si at jeg vurderte sterkt å kjøpe to Samsung 172T, men det ville ha kostet meg ca. 2000,- mer for to skjermer. Jeg angrer ikke på dette kjøpet. Neste gnag blir det to 19`.

Rammene er tynne nok til å kjøre bekveme dualløsninger. Designen er også fin. Allikevel får man et fnugg av "cheap" plastikkfølelse av skjermen, men det er bare fordi jeg er litt kresen.

Som en konklusjon vil jeg si at førsteinntrykket er meget positivt, men det er alltid etter noen måneder jeg kan gi min fulle vurdering om hva de virkelig er gode for. Skjermen er god både til spill og bildebehandling. Jeg kan anbefale denne, både til spillentusiaster og bildebehandlingsbrukere. Jeg må derfor si at jeg er helt enig med forfatteren av denne tråden, og jeg er glad for at øyvind_dale skrev denne testen, ellers ville jeg nok ha kjøpt Samsung.

En annen ting jeg ville ha foretrukket er om denne modellen kunne fås kjøpt uten høyttalere.

Jeg vil til slutt gi www.pcbutikken.com ros for meget god kundeservice. De viser en profesjonalitet som ofte er en mangelvare ved nettbutikker. Ved retur av den ene skjermen sendte jeg en mail for å få oppgitt RMA nummer. Dette ble gjort i løpet av en helg. Mandag morgen ringte de meg 09:15 for å forklare hvordan returprosedyren foregikk. Dette synes jeg er meget bra. Det var heller ingen spørsmål om hvorfor jeg ønsket å returnere skjermen. Jeg hadde på forhånd nevnt i mailen at jeg ønsket å benytte meg av angreretten. I løpet av en uke var pengene tilbakebetalt. De har også meget lav RMA ble jeg opplyst.

Her er noen bilder av skjermene:

http://www.mako.no/diverse/pc/DSC00030.JPG

http://www.mako.no/diverse/pc/DSC00031.JPG

http://www.mako.no/diverse/pc/DSC00032.JPG

http://www.mako.no/diverse/pc/DSC00033.JPG

Lenke til kommentar
Har også lyst til å kjøpe denne skjermen, men når jeg leste test av den i Hjemme PC ble jeg litt skuffet. Sitat:

Skjermen fikk terningkast 3

Testvinner var Eizo L557

De må jo ha røyka noe dårlige saker....

Er det Q17 de har testet? Finner ikke noe på www.hjemmepc.no

Har hatt skjermen en stund nå og sitter igjen med et kjempeglis.

Og hvem stoler jeg på når det gjelder testing av hardware: Toms Hardware eller hjemme pc....hmmmmmm, vanskelig valg...not!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...