Aina Jerstad Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Korsedderkopp Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
MotoG Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Fint lys på edderkoppen. Ser du har satt fokuset på ryggen av den, men er nok av den oppfatningen at hodet og øynene er det viktigste fokusområdet. Hvis du skal få større dybdefokus, må du nok gå ned på blenderåpningen din. Du oppgir ikke noen exif data, så nå vet jeg ikke hva slags innstillinger du har hatt når du tok bildet. En annen ting er midtstillingen av hovedmotivet, tror jeg ville flyttet den ut til en av sidene, og litt opp i bildet. Dette for å få en fin diagonal igjennom motivet. Mvh Melvin Lenke til kommentar
Espen Ørud Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Her synes jeg Melvin har kommet med en rekke gode tips og kommentarer som også var det første som falt meg inn når jeg så bildet. Som tilleggstips til Melvin sine kan jeg ta at slik jeg erfarer det så får jeg gjerne best treff med fokus (f.eks på øynene) om jeg grovinnstiller manuelt og så lar fokusringen være, men justere siste små millimeterne ved å forsiktig beveget hodet og kameraet sakte frem og tilbake til fokus er der den skal være og så "trekker av" forsiktig. Dersom du er på stativ må du selvsagt gjøre fininnstillingene med foklusringen, men være da obs på at du gjerne må treffe med avtrekket når foklus er på rett plass om den svaier forsiktig i vinden. Det er små marginer på treff og bom med fokus på slike bilder og derfor pleier jeg også ta mange bilder for å være siker på å treffe med minst en av dem. Lenke til kommentar
Aina Jerstad Skrevet 16. september 2011 Forfatter Del Skrevet 16. september 2011 Takker så mye for gode tips. Prøvde så godt jeg kunne å fokusere på hode/øyne, men det var ikke så lett. Burde kanskje ikke bruke autofokus men manuell fokus, og ta flere bilder. Innstillinger på dette bilde er f/2,8. 1/500 og iso 400. Skulle jeg kanskje brukt noen andre innstillinger? Tar med meg alle tips videre (også plassering i bilde). Jeg synes makro er veldig morsomt men trenger nok litt mer trening. Ha en fin dag! Aina Lenke til kommentar
Espen Ørud Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Det spesielle med macrofotografering er at du ofte får ekstrem kort dybdeskarphet. Dersom jeg skal h mer enn et lite område skarpt opplever man ofte at du kanskje må opp i blender 8 eller sågar 13 for å få mer enn kun en stripe skarp. <BR><BR>På de fleste speilreflekser er det en knapp for å aktivere blenderen. På Canon er den delvis under objektivet på høyre side om du ser det forfra. Ved å aktivere blenderen vil du se hvilken dybdeskarphet du får og kan derfor gjøre vurderinger før du knipser. Dermed blir det lettere å se hva du får av dybde på forskjellige blendere. En annen måte er selvsagt å ta testbidler av et lite objekt på forskjellige blendere og studere dem etterpå slik at du etterhvert har i hodet hvor mye som blir skarpt på hvilken blender og hvilken avstand. <BR><BR>Du kan også regne ut dette på en DOF-kalkulator som du kan finne både på nett og som app til f.eks Iphone og Android-telefoner. Men jeg synes det passer bedre til annen type fotografering enn macro da vi snakker om så små marginer at det er bedre å gjøre seg egne erfaringer og lære av dem Lenke til kommentar
Aina Jerstad Skrevet 18. september 2011 Forfatter Del Skrevet 18. september 2011 Takk Espen for mange gode tips. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg