SilentNET Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Heisann! Jeg har hatt 3-4 D-Link DIR-655 de siste årene (dem går varm og dør etter en stund alle sammen), men når dem fungerer så har dem vanligvis fungert bra. Problemet nå etter at jeg bygde meg nytt hus er at rekkevidden på trådløs er bortimot 0. Routeren står i 1. etg i et teknisk rom sammen med fibermodem, NAS, basestasjon for trådløs telefon osv. Når jeg står i samme rom som routeren har jeg full dekning (skulle vel kanskje bare mangle). Går jeg ut i gangen (åpen dør) faller signalstyrken til en plass mellom 0 og 1 strek. Signalet er stort sett knapt 1 strek i hele resten av huset. Det eneste jeg kan komme på som gjør dette er tykke vegger, mye isolasjon o.l. som det er i nye hus. Sammenlignet med de noe mindre isolerte veggene i eldre hus hvor jeg har bodd tidligere. Belaster jeg routeren fra en tilfeldig kablet enhet (spillkonsoll, pc e.l.) faller trådløse enheter ut. Dette skyldes sikkert begrenset prosessorkraft eller lite minne i routeren vil jeg tro. Jeg har vurdert å sette opp 1 eller 2 repeatere rundt omkring i huset, men dette vil nok bare gjøre signalet sterkere. Sålenge routeren kneler hjelper det nok ikke med godt signal. Trodde dog denne routeren skulle ha relativt god hardware. Jeg ser mange skriver om Asus RT16N, RT56/76(?)N og Linksys E4200 rundt omkring. Er det noen som har kalde harde fakta om hardware i disse enhetene? RT16N skryter vel av 300 000 samtidige connections. Jeg vil anta de nyere RT56/76 ikke er noe dårligere? Men hvordan stiller E4200 i dette selskapet? Kan jeg eventuelt bruke E4200 inne på teknisk rom, også plassere ut DIR-655 en annen plass for å gi sterkere trådløst signal? Har kablet cat 6 i hele huset, men pads, bærbare maskiner, mobiltelefoner o.l. benytter jo trådløst. Kan derfor kjøre 1Gbit kablet fra teknisk rom (E4200) og ut til stuen f.eks. hvor DIR-655 kan plasseres som rent trådløst aksesspunkt. Forslag til løsning eller andre ting jeg kan prøve? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Står den i nærheten av store stålkonstruksjoner som sikringsskap o.l. så ville jeg prøvd å flytte routeren ut av dette rommet. Lenke til kommentar
amundfosho Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Har du prøvd å koble ut den trådløse telefonen? Slike telefoner bruker også 2,4Ghz båndet og vil da forstyrre for det trådløse nettet. Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 18. september 2011 Forfatter Del Skrevet 18. september 2011 Satte opp en urgammel 100,- Netgear router ved siden av. Den har jevnt over dobbelt så bra signal i hele huset. Og er stabil. Så det er nok noe tull med radioen i DIR-655'en min. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Evt så sender ruterne på 2 forskjellige kanaler, og et eller annet annet forstyrrer dir-655'en på den kanalen den sender. Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 18. september 2011 Forfatter Del Skrevet 18. september 2011 Nopes, det er sjekket. Ingen andre ting i nærheten. Det er en nabo men han bruker helt andre kanaler. Ellers er det ingen i nærheten. Helt nytt boligfelt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå