Sitronsaft Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Er ganske fascinert for fallskjermhopping, og lurer i den forbindelse på hvilke yrker som kunne vært interessante. Fins vel ikke noe bedre enn å få betalt for noe man elsker. Det eneste jeg kan komme på er fallskjerminstruktør og fallskjermjeger/spesialsoldater ellers. Av disse er kun instruktør aktuelt. Noen som kommer på noen flere yrker som kunne vært aktuelle? Lenke til kommentar
greenman Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 eneste jeg kommer på er instuktør. med mindre du blir ekstremsport kjendis og blir sponset Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Enkelte hobbyer er kanskje greiest å beholde som fritidsaktiviteter? Markedet for dette er absurd smalt, og ikke særlig lukrativt for de få som holder på. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 18. september 2011 Forfatter Del Skrevet 18. september 2011 Absurd smalt absolutt, det er derfor jeg trenger innspill/hjelp på hvor jeg faktisk skal lete etter jobb/utdanningsmuligheter. Har sendt mail til et par fallskjermklubber og spurt dem om utdanningsmuligheter som instruktør. Ingen som kommer på flere yrker som er aktuelle? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Dette er som påpeikt eit svært snevert fagfelt. Fallskjerminstruktør er vel det mest realistiske alternativet for å ha dette som levebrød. Men av andre yrker så vil det være yrker der du har behov for å gjere spesielle oppgåver på områder der det er vanskelig å komme til med bil/båt og gjerne i kombinasjon med at det haster med å få utført oppgåven. Eg veit f.eks at amerikanerane bruker fallskjermhoppende brannmenn når de bekjemper store skogbranner, men som sakt så er dette veldig spesielt. I norsk målestokk så er det nærmaste eg kan sjå for meg ein elektrikker som bruker fallskjerm for å raskt komme til høyspent ledninger som er skadet langt oppe på fjellet. Men eg tviler på at dette er eit aktuellt arbeidsområde. Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 I norsk målestokk så er det nærmaste eg kan sjå for meg ein elektrikker som bruker fallskjerm for å raskt komme til høyspent ledninger som er skadet langt oppe på fjellet. Tror du skal levere inn en god del jobbsøknader før du får napp med denne :!: 3 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Evt proff fallskjermjeger i forsvaret, men jeg tror ikke det er så kult å være en sakte bevegelig blink for alle med maskingevær på bakken.. Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Slik jeg har forstått det er det kun en liten del av fallskjerm/marinejegerne å hoppe i fallskjerm, og större del på andre "militärgreier". Så hvis det först og fremst er fallskjerm du vil drive med, er det kanskje bedre met et yrke som ikke tar for mye av livet ditt slik at man kan ha en fritid til å drive med det Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Tviler på at det norske fallskjermmiljøet er så stort at det er mange som kan leve av å være instruktør på fulltid. Det blir nok mest på hobbybasis det også. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 I norsk målestokk så er det nærmaste eg kan sjå for meg ein elektrikker som bruker fallskjerm for å raskt komme til høyspent ledninger som er skadet langt oppe på fjellet. Tror du skal levere inn en god del jobbsøknader før du får napp med denne :!: Ja eg sa ikkje at dette var eit realistisk alternativ Lenke til kommentar
satchman Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Som de fleste sier her så er nok fallskjerminstruktør det mest nærliggende. Men da bør du nok ha ganske mange hundre hopp bak deg som ivrig 'hobbyhopper' før du i det hele tatt er aktuell. Finn deg heller en jobb som gjør at du har råd/tid til å hoppe når du vil - det er mye morsommere. Selv for en instruktør er nok selve hoppingen en veldig liten del av den totale arbeidstiden. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Det er en håndfull (2-3-4?) i Norge som lever av å hoppe fallskjerm, og de er tandemhoppmestere. Altså de karene som henger fast bakpå turister som vil ha et 50 sekunders kick til 3-4000 kroner. Instruktørene i norske klubber er frivillige på samme måte som fotballtrenerne på barneskolen - altså er det ingen som lever av dette (langt mindre får betalt for det). -Fallskjermhopper. 2 Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 2. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2011 At instruktører i Norge ikke får betalt er helt feil. Jeg har vært i kontakt med en instruktør som sier at man absolutt kan leve av å ha dette som yrke, men at det også fint kan kombineres med andre jobber om man ønsker dette. Er jo en sesongjobb om man kun driver på i Norge. Ellers sier jeg takk for svar. Det er nok ikke så mange andre veier enn instruktør. Kanskje det er bedre å satse på et annet yrke, og heller drive på med dette på fritiden Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 (endret) At instruktører i Norge ikke får betalt er helt feil. Jeg har vært i kontakt med en instruktør som sier at man absolutt kan leve av å ha dette som yrke, men at det også fint kan kombineres med andre jobber om man ønsker dette. Er jo en sesongjobb om man kun driver på i Norge. Ellers sier jeg takk for svar. Det er nok ikke så mange andre veier enn instruktør. Kanskje det er bedre å satse på et annet yrke, og heller drive på med dette på fritiden Fallskjermmiljøet i Norge er tuftet på tre ting: Tyngdekraft, luftfartstilsynet og frivillighet. De eneste instruktørene som får betalt er som sagt tandeminstruktørene. De som hopper med kamera sammen med tandemekvipasjen får også noen hundrelapper. Dessuten er det få steder i Norge med høy nok aktivitet at du kan LEVE AV å hoppe tandem (Voss og sentralt på østlandet comes to mind). Endret 2. oktober 2011 av Twinflower Lenke til kommentar
themaceman Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Jeg kan absolutt nada om fallskjermhopping, men jeg kan se for meg at fotografi kunne dratt inn et par slanter hvis du virkelig satser på det. Kanskje? Hehe... Jeg kom til å tenke på kunst som sees fra bakken, men da er det vel mer ideelt å være pilot med eget tilpasset fly. Foto + betalt instruktør og kanskje en sidejobb vil gjøre susen. Nei her må du bruke kreativiteten for det den er verdt, lykke til, det høres spennende ut om man kan få det til ! Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 Vanskelig å vite om du vil leve av noe før du har prøvd det også. Regner med du ikke har prøvd fallskjermhopping selv? Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 4. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2011 Nei, har faktisk aldri prøvd, mest grunnet pris. Men jeg skal ta fallskjermkurs nå til våren om jeg får muligheten (det koster ca. 18 tusen kroner), og etter kurset får jeg A-sertifikatet og status som selvstendig fallskjermhopper. Etter det kan jeg hoppe hvor og når jeg vil uten instruktør for en relativt billig penge. Kurset inneholder 28 hopp. Lenke til kommentar
6Bravo2 Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 I fallskjermsporten kan du leve av jobben som AFF instruktør, tandeminstruktør og kameramann, Du kan også bli Materiellkontrollør, og få en liten slant for hver kontroll du gjør av andres rigger..Du kan også jobbe som fallskjermpakker, men det innebærer jo naturligvis ikke direkte hopping. Det er ett meget lite marked for instruktører i Norge, og de som jobber med dette er meget erfarne utlendinger.. På Voss har to av de rundt 7000 hopp (!) og de andre er ikke langt unna.. I alle lokale småklubber så er all instruktørvirksomhet basert på frivilighet som skrevet over, men Voss driver komersielt hele sommeren, og de som jobber der jobber heltid i sesongen. Anyway, om du hopper som instruktør med elever så betaler eleven hoppet ditt også, så du kan spare en del penger sånn sett. Du har dog en relativt lang vei fra A-sert via B-sert, C-sert og etter to år i sporten kan du så bli I3 (laveste rangen av instruktør) Du kan regne med å bruke minst 100.000 kroner på hopping, utstyr og andre ting forbundet med hoppingen før du får C-sert. (krav: 200 hopp, eksamen og utsjekkshopp) som du må ha før du kan begynne på I3 utdanningen. Anyway, dette er vel brukte penger syns ihvertfall jeg Jeg begynte nå i påsken og ble hekta.. Og da mener jeg HEKTA... Alt av penger har gått med til denne sporten, bilen min er solgt og de pengene har gått med også.. Det er seriøst avhengighetsskapende som bare faen. Miljøet er uansett helt fantastisk, (du bør forresten like å feste.) 1 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Så, oppsummert: I USA er det tusenvis som lever av å hoppe fallskjerm, instruktører, tandemhoppere og DZOs. I Norge er det en eller to i Oslo som driver tandem kommersielt og lever av dette. Resten er frivillighet som kan gi en ekstra slant i lomma. Og som nevnt over, før du har nok erfaring til å tjene penger på dette har du allerede brukt mange, mange tusen. Gjør det heller til en fordømt deilig hobby Lenke til kommentar
ArkArk Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Er ganske fascinert for fallskjermhopping, og lurer i den forbindelse på hvilke yrker som kunne vært interessante. Fins vel ikke noe bedre enn å få betalt for noe man elsker. Det eneste jeg kan komme på er fallskjerminstruktør og fallskjermjeger/spesialsoldater ellers. Av disse er kun instruktør aktuelt. Noen som kommer på noen flere yrker som kunne vært aktuelle? Bli toppsjef i et stort konsern som Telenor eller Hydro.Gjør deretter en dårlig jobb så får du nok fallskjermen din 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå