Lifeform Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 (endret) Hei, Har en HP-laptop som skal kobles opp på en Plasma 63"-skjerm. Lurer da på hva er best av komposite og VGA ? Klarte få 1900 i bredden på skjermen i sted, men synes skjermen flimrer litt. Lurer da på om det evt. finnes VGA til komposite eller VGA til HDMI-kabler som vil fungere bra? Endret 15. september 2011 av cyclo Emnetittel forbedret Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 VGA er godt for 2048x1536. VGA -> HDMI har jeg aldri hørt om forresten, kun DVI -> HDMI. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 VGA kan ikke konverteres til HDMI sånn uten videre. Det er mulig men da må du ha en AKTIV konverter, noe jeg ikke har sett til salgs. Du må også huske at analoge signaler har problemer når oppløsningen går opp og kvaliteten på kabler osv påvirker også signal resultatet. DVI og HDMI har ikke slikt da de er digitale og signalet er enten 0 eller 1, mens ett Analogt signal kan være alt fra 0-10 for eksempel og da blir det fort problemer om det kommer forstyrrelser inn i bildet. Lenke til kommentar
Lifeform Skrevet 15. september 2011 Forfatter Del Skrevet 15. september 2011 VGA kan ikke konverteres til HDMI sånn uten videre. Det er mulig men da må du ha en AKTIV konverter, noe jeg ikke har sett til salgs. Du må også huske at analoge signaler har problemer når oppløsningen går opp og kvaliteten på kabler osv påvirker også signal resultatet. DVI og HDMI har ikke slikt da de er digitale og signalet er enten 0 eller 1, mens ett Analogt signal kan være alt fra 0-10 for eksempel og da blir det fort problemer om det kommer forstyrrelser inn i bildet. Takker. Var det jeg hadde mistanke om. Her er PCen det dreier seg om: http://h10010.www1.hp.com/wwpc/us/en/en/WF06a/321957-321957-64295-3740645-3955549-3782222.html Får evt. få tak i dockingstasjonen til denne. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Prøv med en kortere VGA-kabel om du kan. Sjekk også at oppdateringsfrekvensen er riktig. Lenke til kommentar
Lifeform Skrevet 15. september 2011 Forfatter Del Skrevet 15. september 2011 OK poenget er at det er for en dame jeg hjelper med dataen dette, og hun trenger minst 4-5 meter med kabel. Laptoppen på bordet. Koble på skjerm, webcam osv på plasmaen. Er 4-5 meter for langt for VGA-kabler? OK for DVI-kabler ? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Poenget her var mest for å finne ut om det er noe vits i å kjøpe en dyr kvalitetskabel av typen VGA... Lenke til kommentar
Lifeform Skrevet 16. september 2011 Forfatter Del Skrevet 16. september 2011 Hmm, og det mener du altså ikke at det er ? 4-5 meter blir for langt ? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Det er jo derfor du må sjekke om det hjelper med en kortere kabel som har mindre sjanse for feil... Lenke til kommentar
Lifeform Skrevet 16. september 2011 Forfatter Del Skrevet 16. september 2011 OK. Tror du misforstod: Er ingen FEIL med VGA-skjermen. Bare reagerte litt på flimringen. Det jeg spør om her er altså om det pr. def. er for langt med 4-5 meter på skjermkabel og om det er noe begrensning i lengde på denne typen kabel. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Det er ingen begrensning så lenge kabelen er av god kvalitet så vidt jeg vet. Om du ikke får flimring med en kort VGA-kabel skal det være mulig å få tak i en 4-5M lang kabel som ikke flimrer den heller Spørsmålet er prisen. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Som jeg sa, lengde vil påvirke VGA siden det er ett analogt system. I ALLE applikasjoner så vil det være støy, gode kvalitetskabler vil forhindre at denne støyen påvirker signalet, for å gi ett eksempel. La oss si at VGA signalet har 5 trinn, disse varierer med en spenning fra 0 til 5V. Det digital signalet er det samme men det har kun 2 trinn, enten 0V eller 5V. Så om det da kommer støy inn i bildet som tilsvarer 1V så begynner det å bli interressant, ett analogt signal på 3V blir da plutselig 4V når støyen legges til og signalet forandres (Dårligere bilde kvalitet og flimret du ser) Mens ett digitalt signal, enten det er 0V eller 5V som sendes så går det upåvirket da 1V vil tolkes som 0V og 6V vil bli tolket som 5V. En kort og basic forklaring på hvordan analogt vs digitalt fungerer, det Arni foreslår er en billig test løsning som kan spare deg cash, da kvalitetskabler til analoge systemer er IKKE billige. 1 Lenke til kommentar
Lifeform Skrevet 16. september 2011 Forfatter Del Skrevet 16. september 2011 Ok, takker for alle innspillene her :-) Får se om vi får tak i en dockingstasjon med DVI til hun evt.. Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 (endret) Har du prøve andre oppløsninger? kanskje flimringen forsvinner da.. Se i manualen til TVen og se hvilke oppløsning som er annbefalt for VGA.. Her er annbefalt oppløsninger for en Samsung 63" (PS63A766T1W) Endret 17. september 2011 av taz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå