Gå til innhold

Er høyttalerene sprengt, eller kan de fikses?

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg noen nye høyttalere i forrige uke, brukt.

Jeg rakk å prøve de i ca 1 dag, 3 timer muligens, før jeg merket noe ble galt.

Dagen etter når jeg satt på musikk taklet ikke bassen like høyt trykk. Bassen er som helt normal, frem til jeg setter den på bittelitt over standard nivå. Da skurrer den, og demper diskanten.

Jeg har en 250watts forsterker, som jeg kjørte på fullt. Høyttalerne er 350watt.

Jeg har også testet å dytte elementene forsiktig inn. Det kommer en skrapelyd dersom jeg dytter de litt skrått, men om jeg dytter de nøyaktig rett frem, kommer det ingen skrapelyd.

Det jeg da altså lurer på, er om disse høyttalerne er sprengt, eller om det er noen mulighet for å få rettet dette opp igjen?

EDIT: Redigert pga Cyclo ikke kan skrive etter han "rettet" på tittelen min.

Endret av Almighty SlayeR
Emnetittel forbedret
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Uten å vite høyttalertype, så kan jeg si at bassen er ødelagt. Du kan prøve å fikse selv.

Skru ut element og sjekk om spider er løsnet.

Coil kan også ha dukket i bak og slått skriv.

Alder og vekt kan få element til å sige ned. Dersom skrapelyd forsvinner når du presser element litt opp, så lån du snu element 180 grader og se om det hjelper.

Du kan også fjerne sektorer av spider for å sentrere elementet.

Cone kan også varmes og løsnes på noen elementer (ikke papptypen) og dermed kan element trekkes ut og Coil rettes i bakant. Fungerte på Kef element. Cone kan erstattes av isopor dersom Cone må ødelegges. Ser litt jalla ut men fungerer.

Er mange også i norge som reparerer elementer. Rep-set selges på eBay. Søk etter [email protected] i Bergen for eksempel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...