Gå til innhold

Satt i sammen PC for første gang (fan controller?)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er Sveibuen som har satt sammen lista til meg :) All credits til han!

Du får delene hver for seg, og må sette sammen selv ja. Det er egentlig bare morro, og på ved å bestille slik sparer du mye penger :) Ganske lett å sette sammen .. alt står beskrevet i brukermanualene som følger med hver komponent - så det er vanskelig å gjøre noe feil :cool:

PS: ikke se på lista i min først post - det var mitt forslag (og den hadde et par grove feil...).

Her er lista Sveibuen har laget til meg + et par modifikasjoner av meg (100w sterkere strømforsyning og USB-internett dings) : http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=978351&su=3510E5D0-EC49-41FB-931A-CF6130FFF107

Endret av losid
Lenke til kommentar

Har bygget PC et par ganger tidligere, men da var det en kammerat sin :p Gikk forsåvidt greit bortsett fra noen timer med frustrasjon over at noe var galt. Fant tilslutt ut at det var prosessoren som ikke virket.

Skal nok gå bra å bygge, så kommer nok å gå for det samme som du listet opp sist :) Lykke til!

Lenke til kommentar

Er omtrent som å bygge LEGO ! Trenger omtrent ikkje verktøy. (men slegge er å anbefale når man skal få på plass hovudkortet!)

Absolutt som å bygge LEGO ja, første gang jeg bygde PC syntes jeg det var veldig LEGO-lignende. Angående slegge + hovedkort er jeg ikke helt sikker på om det er en god idé...

Hehehe ;) Nei, en hammer holder vel ..

Lenke til kommentar

Slegge, spett og magnetisk hammer it is! Takk for tipsa =) Gleder meg til å spille på stasjonær igjen. Har hatt en ok bærbar, koblet til skjerm, tastatur og mus, men det er liksom ikke helt det samme.

Hehe.. håååper du forsto at det var tull :hrm: Eg og har bærbar...eller, det er dama sin, men er ganske OK specs på den. Så spiller Wold Of Tanks på den. Men Battlefield 3 er det bare å glemme på denne bærbaren.

...Og eg MÅ ha Battlefield 3 :) Er ex-battlefield veteran, var på landslaget (team norway) og i flere claner som vant 1.plass i flere leauges og cup'er (og LAN's) i både BF1942 og BF2 (RessureXion, aPas, Catchgamer sitt lag (som desverre ikke gjorde det så bra) og NID og TLL.

..var faktisk på Discovery channel med Catch-Gamer sitt BF2-lag i en dokumentar om "gamers" - da vi var i Vikingskipet på "the gathering".

Så det blir saker med ny heftig PC!

Endret av losid
Lenke til kommentar

Eg har et siste spørsmål, og det gjelder første oppstart av den nye PC'n. Er litt usikker her...

1. Hva gjør eg med SSD disken / vanlige HD'disken - Skal eg la vere å sette i den vanlige HD'disken til etter at Win7 er innstallert på SSD'n, slik at eg er 100% sikker på at det BLIR innstalert på SSD'n? Eller er det trøbblete?

2. Må eg innom BIOS FØR eg innstallerer Win7 (ved første oppstart) og gjøre endringer/sjekke noe? (er ikke særlig kjent i BIOS..)

3. Hvordan kan eg sjekke at prosessor, ram og skjermkort er innstalert korrekt, og kjører som det skal med riktig hastighet/mhz osv etter at Win7 er innstalert?

4. Eller er det ikke noe å tenke på? Setter eg bare sammen PC'n, kobler sammen alle delene (inkl SSD og vanlig HDD) og så går alt av seg selv?

5. Må eg innom BIOS (har litt angst for den blå skjermen..) i det hele tatt?

Grunnen til at eg spør om alt dette er at SSD er heilt nytt for meg. Skjønner ikke heeelt enda hvordan SSD og den vanlige HD'disken skal kjøre "sammen" - f.eks Win7 på SSD, og spill på vanlige HD'disken.

...og eg vil vere sikker på at ALT er installert/virker 100% slik det skal.

Endret av losid
Lenke til kommentar

Eg har et siste spørsmål, og det gjelder første oppstart av den nye PC'n. Er litt usikker her...

1. Hva gjør eg med SSD disken / vanlige HD'disken - Skal eg la vere å sette i den vanlige HD'disken til etter at Win7 er innstallert på SSD'n, slik at eg er 100% sikker på at det BLIR innstalert på SSD'n? Eller er det trøbblete?

2. Må eg innom BIOS FØR eg innstallerer Win7 (ved første oppstart) og gjøre endringer/sjekke noe? (er ikke særlig kjent i BIOS..)

3. Hvordan kan eg sjekke at prosessor, ram og skjermkort er innstalert korrekt, og kjører som det skal med riktig hastighet/mhz osv etter at Win7 er innstalert?

4. Eller er det ikke noe å tenke på? Setter eg bare sammen PC'n, kobler sammen alle delene (inkl SSD og vanlig HDD) og så går alt av seg selv?

5. Må eg innom BIOS (har litt angst for den blå skjermen..) i det hele tatt?

Grunnen til at eg spør om alt dette er at SSD er heilt nytt for meg. Skjønner ikke heeelt enda hvordan SSD og den vanlige HD'disken skal kjøre "sammen" - f.eks Win7 på SSD, og spill på vanlige HD'disken.

...og eg vil vere sikker på at ALT er installert/virker 100% slik det skal.

1.Du kan fint ha både SSD og HDD installert samtidig om du klarer å skille dem på størrelse, som ikke burde være voldsomt vanskelig.

2 og 5. Å ta en tur innom BIOS for å sette oppstartsrekkefølge og at temperaturer og slikt er noenlunde greit (ingenting over 70C på stock-kjøling eller rundt 50C på custom-kjøling for eksempel) er ikke dumt. Nødvendig skal det dog ikke være.

3 og 4. Prosessor kjører seg opp og ned avhengig av behov, så eneste mulighet for å sjekke at systemet fungerer som det skal er å kjøre benchmarks og sammenligne med anmeldelser om du ønsker. Du vil nok merke veldig fort om systemet ikke kjører som det skal, oppsettet ditt skal strengt tatt kjøre nesten alt av spill på maks grafikk uten problemer.

Lenke til kommentar

Å husk å last ned nyeste skjermkort driver og kanskje chipset driver fra nettet :)

Og alt annet dill dall drivere :)

Her er driveren til skjermkortet ditt (Win 7 64Bit)

http://www.nvidia.co.uk/object/win7-winvista-64bit-280.26-whql-driver-uk.html

Å her finner du alle driverene til hovedkortet ditt (er nok ikke alt du trenger):

http://www.asus.no/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8Z68V/#download

Å her finner du nyeste firmware til SSDen din (du får enda bedre hastighet på SSDen)

http://www.crucial.com/support/firmware.aspx

Her står også fremgangsmåten, men dette er ikke nødvendig viss du ikke vil :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...