Mammus Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Trenger litt assistanse her. Ser ut til at PC-en min sliter litt med en slags "stutter" eller laggspike på 2/3 av et sekund, uansett hva jeg spiller (det gjelder også lyden jeg hører fra skype). Hvert 10-15 sekund så henger alt i et lite millisekund WHAT TO DO!? Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Sjekk temp. Sjekk om du har nyeste skjermkort driver, kanskje gå tilbake en driver. Sjekk om du har nyeste hovedkort driver osv. Lenke til kommentar
Mammus Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Virket som det har roet seg litt nå, prøvd litt forskjellige ting med trådløse instillinger. Kan se ut som den D-link usb adapteren prøvde å søke etter nytt nettverk litt ofte så etter litt justeringer i windows og oppdatering av driver på D-link dongelen så går det glattere Hvordan sjekker jeg temp? Lenke til kommentar
losid Skrevet 2. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2011 Med tanke på hvor mye den intel stock kjøleren suger så skal du ikke se bort fra at tempen går ned 10-15'c med klokket cpu under load mot det du har nå. Iexo. Med ny kjøler, right? Har stock (den som følgte med prosessoren) kjøling. Ikke akkurat gode greier !? Merker ikkje noe til lagg/ekstreme fps drops, men er jo likevel oppe i maks 70 grader, ved spilling av BF3 og crysis 2. Bør eg handle meg ei ny vifte til CPU? Hva kan anbefales? Og eg må vel passe på at RAMMEN ikke er for høy, slik at den får plass? Har disse : http://www.dustinhome.no/product/5010598525 RAM er ikke problem. Du må alltid ha tredjepartskjøling for å få en god overklokk. Gode kjølere: Hyper 212+ H60 NH-U12P SE2 H80 NH-D14 H100 Rangert etter ytelse. 212+ gir mest for penga. Takker! Med NH-D14 vil tempen ligge på omlag 50C under full load. Vil selvfølgelig variere noe avhengig av type pasta, montering, luftflyt og romtemperatur, men sånn noenlunde. Det høyres bra ut! Får invistere i en slik! Virket som det har roet seg litt nå, prøvd litt forskjellige ting med trådløse instillinger. Kan se ut som den D-link usb adapteren prøvde å søke etter nytt nettverk litt ofte så etter litt justeringer i windows og oppdatering av driver på D-link dongelen så går det glattere Hvordan sjekker jeg temp? Last ned http://www.alcpu.com/CoreTemp/ Lenke til kommentar
losid Skrevet 11. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2011 (endret) Har funnet ut noe eg ikkje visste om fra før, som kanskje kan være grunnen til at PC'n blir såpass varm? Søkte litt på nettet, og fant ut at viftene i R3-kabinettet har såkallet "fan-controller" ? Eg har kun koblet viftene til "fan-pwr" på hovudkortet..? Skal eg koble noe annet også, slik at viftene øker opp/ned hastigheten ved behov ? Eller gjør de det nå? Er det denne hvite greia her? : Eg slengte den ned i pakka og tenkte ikkje mer over den eg .. ? Hvordan fungerer den? .. Stilles ikke farten på viftene seg uten denne? Endret 11. oktober 2011 av losid Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 (endret) Hvordan fungerer den? .. Stilles ikke farten på viftene seg uten denne? Viftehastigheter pleier som oftest å være helt statiske med mindre du har et hovedkort som er istand til å utføre viftekontroll, disse er unntaket. Det er dog mulig at hovedkortet har satt viftene på 50% eller 75% hastighet. Den fungerer så enkelt at du kobler viftene på og du vrir på knotten avhengig av hastighetsønske. Endret 11. oktober 2011 av arni90 Lenke til kommentar
losid Skrevet 11. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2011 Hvordan fungerer den? .. Stilles ikke farten på viftene seg uten denne? Viftehastigheter pleier som oftest å være helt statiske med mindre du har et hovedkort som er istand til å utføre viftekontroll, disse er unntaket. Det er dog mulig at hovedkortet har satt viftene på 50% eller 75% hastighet. Den fungerer så enkelt at du kobler viftene på og du vrir på knotten avhengig av hastighetsønske. Ahh ok! Så eg bør montere den slik at eg kan vri på knotten uten å opne kabinettet da .. hmm hvor kan det være.. bak da isåfall. Lenke til kommentar
losid Skrevet 11. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2011 (endret) Leser i brukermanualen til hovudkortet mitt (asus P8Z68-V) at den har FAN-control. Prøvde det nå, men den detekterer ikke viftene. Må eg koble til ledninger til kontaktene på HK der det står noe sånnt som "FAN-CHN" eller noe i den dur..? Kabinett-viftene er koblet til FAN-PWR 1 og 2 nå . edit: har googla litt nå, og det ser ut som om kabinett-viftene skal kobels til FAN-CHA og ikkje FAN-PWR?? edit2: Fant ut at det var kun "fan-cha1" som hadde 3-pin. "cha-fan2" hadde 4-pin, og passer dermed ikkje med den andre vifta. Så da satt eg i den fan-kontrolleren som følgte med R3-kabinettet. Funker den, selv om det hadde vert tøft å bruke fan-xpert på hovudkortet.. Endret 11. oktober 2011 av losid Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha Skrevet 15. oktober 2011 Del Skrevet 15. oktober 2011 (endret) slenger meg på her igjen. har fått satt sammen pc'n min også (fant skruene som var godt gjemt i en av hd lukene=) temperaturen ligger rundt 34-37 ved vanlig nettsurfing. etter å ha flasha en oppdatering til biosen steg temperaturen noen grader.... men vil jo gjerne ha det litt kjøligere der inni. i og med at det ikke bare er meg som synes temperaturen er litt for høy- så regner jeg meg det ikke bare er noob faktor som spiller inn. edit: med AI suites oversikt over temp. ligger cpu på ca 28-29 grader, og hovedkortet på det samme med core temp viser temperaturen minst ti grader mer. noen som har et til (pålitelig) program jeg kan prøve ut med,... håper på at det er core temp som er litt ute å kjøre her, og at AI suite er den som har rett. Endret 15. oktober 2011 av Slettet-imMmrOha Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 15. oktober 2011 Del Skrevet 15. oktober 2011 (endret) under 50C under vanlig nettsurfing er ikke varmt for en vanlig PC. Her er en rask guide angående temperaturer: Er maskinen ustabil og klikker, henger og/eller kræsjer samtidig som du har temperaturer over 60C konstant? Sjekk kjøling. Har du ikke problemer med kræsj/henging eller klikking trenger du heller ikke bekymre deg om temperaturer. i5-2500k og i7-2600k er god for å kjøre i 80C+ konstant, 37C er ingenting. Coretemp pleier også å gi mest riktige resultater. EDIT: Uansett er idletemps ubrukelig, sensorene blir mer nøyaktige jo nærmere makstemperatur man kommer. Når man er så lavt som 37C kan det hende prosessoren ligger på 20C, slingringsmonnet der nede er enormt og helt ubrukelig for noen faktiske tall eller sammenligninger. Endret 15. oktober 2011 av arni90 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha Skrevet 15. oktober 2011 Del Skrevet 15. oktober 2011 ok- takk for svar. da kan jeg gå tilbake til å kjenne meg superflink som fikk smekked den sammen i det hele tatt da!=) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå