Gå til innhold

Acer Aspire 8943G Laptop

Rosoero

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg sliter med min Acer Aspire 8943G. Jeg synes ikke den takler spill så bra.

Specs:

Intel i7 - 740QM

ATI Radeon HD 5850

8GB Ram

Har dere noe peiling på hva jeg kan gjøre for å få den til å bli bedre?

Den blir også veldig fort varm. Det blir så varmt at det er vondt å ta på den. Brenner meg hvis jeg holder forbi viften.

Trenger hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du egentlig med "ikke takler spill så bra"? Mener du at den gir dårligere ytelse enn det den burde? Det kan i så fall være prosessor eller skjermkort som klokker seg selv ned pga. varme.

Ta ut batteriet, åpne bunnplaten og fjern alt du ser av støv og hybelkaniner. Rens viftebladene grundig med f.eks. isopropanol og q-tips, uten å søle. Bruk eventuellt trykkluft på boks for å blåse bort støv der du ikke kommer til skikkelig, f.eks. innimellom lamellene i kjøleribben(e).

Støv innvendig i en laptop (og dermed redusert luftgjennomstrømning) er den viktigste årsaken til høye temperaturer. Det kan selvfølgelig også være at laptopen ikke er konstruert godt nok til å ta seg av varmen på en skikkelig måte. I så fall er det vel egentlig bare å skaffe seg en bedre laptop som hjelper. En annen årsak kan være at det har blitt dårlig kontakt mellom prosessor og kjøleelement eller skjermkort og kjøleelement pga. dårlig pålagt eller "uttørket" kjølepasta. I så fall kan du legge på ny pasta selv, eller få noen som har gjort det før til å gjøre det for deg - eventuellt be forhandler/service gjøre det. Men de tar seg betalt for denslags selvfølgelig, hvis de i det hele tatt tar jobben.

Spiller du bare på batteri? = Dårlig spillytelse. Står strømstyringen når du spiller på "Høy Ytelse" eller "Balansert"? Strømsparemodus fører til lavere ytelse.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Hardware'n i den maskinen er snart 2 år gammelt. Hvis du har kjøpt maskinen ganske nylig, har du kjøpt en maskin med utdatert hardware. Håper du fikk et betydelig prisavslag da.

En grundig rens av maskinens indre bør gjøres med jevne mellomrom, minst 2 ganger i året, hvis man vil unngå problemer med varme og svekket ytelse. Det gjelder spesiellt maskiner i budsjettsegmentet, da kjøleløsningene i disse ofte ikke er så veldig bra i utgangspunktet.

Når det gjelder Acer, så er de nettop en av disse. De satte også konsekvent DDR3 minne på Hd 5850 grafikkortet i stedet for DDR5, slik at ytelsen på skjermkortet ikke blir så bra som det kunne ha vært. Men det er bedre at du kommer med noen eksempler, målinger på hvor mye fps du får i forskjellige spill, med hvilken oppløsning, og med hvilke settinger på grafikkdetaljene - ellers er det vanskelig for andre å bedømme hvorvidt du har for dårlig ytelse enn det du skulle ha hatt. Du kan bruke programmet Fraps til dette. Google. Og benchmarker som 3dMark Vantage eller 11. Google.

Temperaturmålinger kan være nyttige også , her kan du bruke f.eks. programmet HWMonitor. Google.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Skjønner.

Betalte 15 lapper for denne i Mars i år.

Jeg kommer tilbake med 3dmark 11 resultater samt HWmonitor resultater.

Takk for nyttige svar. :)

EDIT: Lagt til HWmonitor resultater. PCen har stått på i hele dag uten noe aktivitet.

post-86453-0-49141700-1316543857_thumb.png

Endret av Rosoero
Lenke til kommentar

Hardware'n i den maskinen er snart 2 år gammelt. Hvis du har kjøpt maskinen ganske nylig, har du kjøpt en maskin med utdatert hardware. Håper du fikk et betydelig prisavslag da.

En grundig rens av maskinens indre bør gjøres med jevne mellomrom, minst 2 ganger i året, hvis man vil unngå problemer med varme og svekket ytelse. Det gjelder spesiellt maskiner i budsjettsegmentet, da kjøleløsningene i disse ofte ikke er så veldig bra i utgangspunktet.

Når det gjelder Acer, så er de nettop en av disse. De satte også konsekvent DDR3 minne på Hd 5850 grafikkortet i stedet for DDR5, slik at ytelsen på skjermkortet ikke blir så bra som det kunne ha vært. Men det er bedre at du kommer med noen eksempler, målinger på hvor mye fps du får i forskjellige spill, med hvilken oppløsning, og med hvilke settinger på grafikkdetaljene - ellers er det vanskelig for andre å bedømme hvorvidt du har for dårlig ytelse enn det du skulle ha hatt. Du kan bruke programmet Fraps til dette. Google. Og benchmarker som 3dMark Vantage eller 11. Google.

Temperaturmålinger kan være nyttige også , her kan du bruke f.eks. programmet HWMonitor. Google.

Da har jeg kjørt 3Dmark 11 og sett på HWmonitor etter testen.. Håper dette sier deg noe.

Drivere er også up to date selv om testen sier noe annet.

post-86453-0-85993800-1316549148_thumb.png

post-86453-0-17054700-1316549160_thumb.png

Endret av Rosoero
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...