Rembrandt Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Kan man bruke kalkulator på del 1? Lenke til kommentar
Wubble Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Nei, ingen hjelpemidler. Selve rekningen bruker vel å være såpass enkel at man ikke har bruk for kalkulator. Man må bare vite fremgangsmåten. Lenke til kommentar
Rembrandt Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Er det ikke vanskelig å regne ut roten av noen tall? rooten av 24 hva er det? Hallo.... har noen løst eksamenssett vår 2011? Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Mtp at dette er R1, tenker de nok at du skal regne med eksakte verdier. Lenke til kommentar
spilloholiker Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Er det ikke vanskelig å regne ut roten av noen tall? rooten av 24 hva er det? Hallo.... har noen løst eksamenssett vår 2011? sqrt(24) sqrt(4*6) 2*sqrt(6) Skjønte du det? sqrt(n) betyr kvadratroten av n Lenke til kommentar
Rembrandt Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 kan du forklare det dypere, i tillegg lurer jeg på hvis det er sånne vanskelig brøker, hvordan kan jeg regne dem til eksakte verdier? 100/350 for eksempel Er det ikke vanskelig å regne ut roten av noen tall? rooten av 24 hva er det? Hallo.... har noen løst eksamenssett vår 2011? sqrt(24) sqrt(4*6) 2*sqrt(6) Skjønte du det? sqrt(n) betyr kvadratroten av n Lenke til kommentar
Wubble Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Brøker er eksakte verdier. Det er ikke alle brøker som er mulig å gjøre om til desimaltall. Det du derimot må gjøre er å forkorte brøkene. 100/350 forkorter du til 2/7. Lenke til kommentar
hvakrg Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 (endret) Trenger ikke bruke det under eksamen for at det skal være behjelpelig med å lære systemet. I går jobbet jeg f.eks. med fortegnslinjer, og det at WA viste både grafen og 1. gradsfunksjonene til 3. grads ligningene hjalp meg mye. Ellers tilbyr WA også sine funksjoner i offline format gjennom Mathematica, dette koster penger og man må kunne bevise at man er student for å få det til en rimelig penge, men håper å skaffe meg dette før eksamen. Hvordan får du til å tegne fortegnslinje på WA? Hvis jeg setter funksjonen lik 0 får jeg nederst nullpunktene, men det hjelper lite da halve meningen med fortegnslinjer er å se hvilket fortegn den har til hvilken tid. Se f.eks. på denne funksjonen: http://www.wolframalpha.com/input/?i=x%5E2%2B2x-3 x^2+2x-3 De to grafene er de samme, men den øverste er "zoomet" inn rundt origo og er derfor best å lese av. - Den krysser x-aksen på -3 og 1, altså er -3 og 1 nullpunkt for grafen - Alt mellom -3 og 1 er negativt - Alt før -3 er positivt - Alt etter 1 er positivt. Endret 15. november 2011 av hvakrg Lenke til kommentar
Ba-ol Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 jeg skal ha eksamen, har øvd og øvd, men forstår veldig lite matte. Jeg må bare stå på denne eksamenen, strøk i fjor. vet noen hvor mye jeg må klare for å stå? gruer meg enormt Lenke til kommentar
spilloholiker Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 jeg skal ha eksamen, har øvd og øvd, men forstår veldig lite matte. Jeg må bare stå på denne eksamenen, strøk i fjor. vet noen hvor mye jeg må klare for å stå? gruer meg enormt Hvorfor tar du R-matte da? Hvis du ikke har sansen for matte burde du ikke ta R. Du kan bli nesten hva som helst med S-matte også, så jeg ville anbefale deg å ta det istedenfor. Og hvis du har planer om å bli noe som krever R-matte (ingeniørstudie på ntnu eller noe sånt) så burde du tenke deg om en gang til, for der er det ganske vanskelig matematikk. Lenke til kommentar
Ba-ol Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 jeg skal ha eksamen, har øvd og øvd, men forstår veldig lite matte. Jeg må bare stå på denne eksamenen, strøk i fjor. vet noen hvor mye jeg må klare for å stå? gruer meg enormt Hvorfor tar du R-matte da? Hvis du ikke har sansen for matte burde du ikke ta R. Du kan bli nesten hva som helst med S-matte også, så jeg ville anbefale deg å ta det istedenfor. Og hvis du har planer om å bli noe som krever R-matte (ingeniørstudie på ntnu eller noe sånt) så burde du tenke deg om en gang til, for der er det ganske vanskelig matematikk. jeg gjore sikkert en feil der, men nå vil jeg bare stå på denne eksamen, så jeg slipper å ta fler fag. Lenke til kommentar
Mys1 Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Trenger hjelp med denne oppgaven(skjønner a, men ikke b). a) I en stor kasse ligger det mange par med sokker for salg. En fabrikasjonsfeil har ført til at 20 % av alle disse parene har en fargefeil som først kommer til syne ved vasking. Sokkene er derfor satt kraftig ned i pris. Vi kjøper tilfeldig fire par. 1) Hva er sannsynligheten for at ingen av parene har denne feilen? 2) Hva er sannsynligheten for at to av parene har denne feilen? Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Trenger hjelp med denne oppgaven(skjønner a, men ikke b). a) I en stor kasse ligger det mange par med sokker for salg. En fabrikasjonsfeil har ført til at 20 % av alle disse parene har en fargefeil som først kommer til syne ved vasking. Sokkene er derfor satt kraftig ned i pris. Vi kjøper tilfeldig fire par. 1) Hva er sannsynligheten for at ingen av parene har denne feilen? 2) Hva er sannsynligheten for at to av parene har denne feilen? mener du Lenke til kommentar
Mys1 Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Ja. Jeg er så dust, skjønte det nå. Takk. Litt dårlig tegn når jeg ikke klarer den engang. Latterlig nok tar jeg R1-privatisteksamen for å forbedre karakteren 5 til 6! Lenke til kommentar
spilloholiker Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Vet dere hvor jeg kan finne den siden med formler man må kunne utenat til del 1? Lenke til kommentar
Snøfrisk Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Her finner du det Lenke til kommentar
zaqqoZeq Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Kanskje litt sent å komme med nå, men GeoGebra er et fantastisk verktøy, som også kan derivere (til vanskelige oppgaver på delprøve 2). Lær å bruke dette. Husk at om det ikke står "vis ved regning" el. så er det meste lov, så lenge en kommer frem til riktig svar. 1 Lenke til kommentar
Wubble Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Noen kalkulatorer kan også derivere. Veldig greit å kunne kontrollere svarene. Lenke til kommentar
MtnDew Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 (endret) Hei! Jeg lagde nettopp et Reddit samfunn hvor jeg tenkte å samle alle linker jeg fant som hadde med r1 matte å gjøre. Hadde satt pris på om andre også ville hjulpet med å legge inn linker som kan være nyttige Ha en fortsatt fin dag! Link: http://www.reddit.com/r/r1matte/ Endret 24. november 2011 av MtnDew Lenke til kommentar
tellicherry Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Kanskje litt sent å komme med nå, men GeoGebra er et fantastisk verktøy, som også kan derivere (til vanskelige oppgaver på delprøve 2). Lær å bruke dette. Husk at om det ikke står "vis ved regning" el. så er det meste lov, så lenge en kommer frem til riktig svar. Hvis jeg tegner grafen til en funksjon, kan man finne toppunkt og bunnpunkt på grafen i geogebra? Eller må det gjøres ved regning? Er ikke så godt kjent med programmet ennå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå