Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen vil ikkje gå over 4000 rpm!


Anbefalte innlegg

Har problemer med min Honda Accord 97' 2.2l VTEC.

Bilen har nå vært på verksted. Dei har tatt ein kompresjonstest og funnet ut at sylinder nr. 1 har 12,5 bar, sylinder 2 har 12 bar, nr. 3 har 10,5 og sylinder nr. 4 har 6.5 bar...

Har fått eit prisanslag på ca. 15.000 kr. fra eit MECA-verksted. Dette synes eg er alt for mykje å betale, spesielt med tanke på at eg kjøpte bilen for 25.000 kr.

Så det eg lurer på er om det finnes andre måtar å fikse dette problemet på? Er det mogleg å gjera det sjølv? Siden dette er ein såpass gamal bil og med tanke på at salgsverdien neppe er stor, spesielt med dette problemet, så er eg villig til å prøve å fikse den sjølv.

 

All hjelp blir satt stor pris på smile.gif

Endret av Sovende Panda
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er sannsynligvis ikke noe dyr reparasjon hva gjelder delekostnader, men det tilsier at du må skru selv..

Ofte holder det med toppakninga og planing av toppen (ca. 1 000-1 500,-).

Det kan være andre årsaker til problemet, som f.eks sprekt topp-/bunndel, men det er sjeldent.

 

Hvis du ikke skrur selv så sjekk om du har noen kjente du kan spørre, evt. shoppe pris på noen forskjellige verksteder, men "BILLIG!!" blir det ikke uansett da.

Du kan selvfølgelig også kjøpe en brukt motor å bytte, det er nok faktisk lettere å gjøre selv enn toppakningskifte, men koster fort 10 000,-+

 

Det lureste er nok kanskje å selge den for det du kan få for den til noen som kan skru litt :)

Lenke til kommentar

Sa de ikke hva som var feil med motoren da?? sa de bare at det var dårlig kompresjon?? Er det topp-pakningen som er gått, så koster ikke det 15000kr, for å si det sånn...

Har vært på andre verksteder, og der var det snakk om stempelet som var ødelagt. Men det virker ikkje som om dei var sikre.

Har blitt anbefalt å kjøpe ny motor. Er dette billigere? Og kor skal eg klare å finne ein VTEC motor?

Lenke til kommentar

Dette kan komme av både slitte stempelringer, brente ventiler, ventilheng eller i verste fall sprekk i topp eller blokk. Uansett må du av med toppen for å undersøke. Da kommer ny toppakning, kjølevæske og olje m/filter i tillegg, samt at registeret bør skiftes i samme slengen siden dette alikevel må demonteres.

 

Det er umulig å si hva som er eksakt problemet og hva det vil koste før man har demontert, men bl.a. nye stempelringer en veldig omfattende og dyr jobb som krever at bunnpanna må av i tillegg til toppen. Kun overhaling av toppen (nye ventiler og ventiltetninger) er likevel dyrt. 15000 kr høres ikke så mye ut for en slik jobb og jeg regner sterkt med at det er tatt med store forbehold i prisen siden årsaken til problemet kan være ulike årsaker med ulik reparasjonstid og delepriser. Oppi alt dette skal alle deler rengjøres og pusses rene for pakningsrester, sot o.l. før montering.

 

Jeg ville anbefalt deg å prøve å skaffe en brukt motor som går godt. Det vil bli mye rimeligere å få hele denne byttet. Valget blir uansett enten å overhale den gamle eller å skaffe en brukt motor og få denne montert. En jobb med å skru inn og ut en motor krever ikke spesialkompetanse, men riktig verktøy og hjelpemidler er avgjørende.

 

Problemet med motoroverhalinger er at det er mange ting som lønner seg å ta "i samme slengen". Bytter man motor skifter man gjerne clutchen i samme slengen siden girkasse og motor separeres. Overhaler man motoren, tar man gjerne også ventiler, ventiltettinger, register, innsugsmanifoldpakning og eksosmanifoldpakning, samt at toppakningen og alle væsker i motoren må byttes. For å si det kort: Dette kommer til å koste deg mellom 10.000 kr og 20-25.000 kr uansett hva du velger hvis jobben skal gjøres på verksted.

 

Hadde det "bare" vært topp-pakningen som fører til at sylinder 4 mister så mange bar med trykk, så vil dette kommet frem via enormt trykk i kjølesystem og/eller smøresystemet, siden trykket forplanter seg i kjøle/smøre-kanalene istedet. Jeg regner sterkt med at verkstedet som tok kompresjonstesten eller sylinderlekkasjetesten (alt etter hva de har valgt) har sjekket dette i samme slengen ved å se etter stor forekomst av luftbobler i kjølevæska og/eller høyt trykk ut av oljepåfyllingen. Det vil da også komme olje ut av simmeringene på motoren og ikke minst forbi toppdekselpakningen.

Endret av LiamH
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er riktig det LiamH sier over her.

Av mine erfaringer ville jeg sagt det er et stempel eller stempelring på 4ern som har blitt skadet, eller ventill på toppen.

Synes du 15k er for mye å betale, så ville jeg heller ha prøvd å fikse feilen sjøl. Har du litt skru erfaringer fra før så behøver det ikke være så vanskelig på en gammel bil, sålenge du har alt verktøyet du trenger.

Skulle du av en grunn klare å ødelegge noe under "overhalingen" eller gi opp så kan du vurdere å kaste bilen.

Endret av Iceman22
Lenke til kommentar

Takker for alle svar :)

 

Har eit annet problem som eg har gløymt å nevne. Når eg kjøpte bilen min for eit par månedar sidan så gjekk bilen greit. Litt rykking var alt. Bestemte meg for å prøve å få fikset dette så sendte den inn til eit Honda merkeverksted. Dei hadde visstnok lest av kodene og funnet ut at det var fordeleren som var årsaken til rykkingen. Dei hadde også tatt ein kompresjonstest. Men når eg fekk den tilbake var det ein varselslampe som lyste og bilen ville ikkje gå over 4000 rpm. Da ville den bare rykke fram og tilbake. Blei anbefalt å bytte fordeler igjen, og har nå vært gjennom 3 fordelerer uten at det har fikset problemet.

Så spørsmålet mitt er kva det er som gjer at bilen ikkje vil gå over 4000 rpm??? Er det i forbindelse med kompresjonen eller kan det være andre ting som lambdasonden?

Lenke til kommentar

Takker for alle svar :)

 

Har eit annet problem som eg har gløymt å nevne. Når eg kjøpte bilen min for eit par månedar sidan så gjekk bilen greit. Litt rykking var alt. Bestemte meg for å prøve å få fikset dette så sendte den inn til eit Honda merkeverksted. Dei hadde visstnok lest av kodene og funnet ut at det var fordeleren som var årsaken til rykkingen. Dei hadde også tatt ein kompresjonstest. Men når eg fekk den tilbake var det ein varselslampe som lyste og bilen ville ikkje gå over 4000 rpm. Da ville den bare rykke fram og tilbake. Blei anbefalt å bytte fordeler igjen, og har nå vært gjennom 3 fordelerer uten at det har fikset problemet.

Så spørsmålet mitt er kva det er som gjer at bilen ikkje vil gå over 4000 rpm??? Er det i forbindelse med kompresjonen eller kan det være andre ting som lambdasonden?

 

Hei

 

Bilen går i nødmodus og vil ikke gå over 4.000rpm. Noe jeg igrunn syntes var høyt. Men det kan være kritisk at vtec ikke får lov å aktivere seg siden det er trykkstyrt og kan rase hele motoren om ikke oljetrykket er høyt nok.

 

Men siden det er Honda du har så forteller den deg alt du trenger å vite.

 

Hjernen til bilen din skal være fremfor føttene til passasjeren din. Røsk opp teppet der på en noenlunde forsiktig måte og du vil ha en messingfarget boks med et lite vindu på. Når du starter bilen vil det blinke et rødt lys inni der som forteller deg hva som foregår.

 

Det er nok en sensor som har feilet eller har dårlig kontakt.

Angående kompresjon i sylinder anbefaler jeg at du får byttet toppakning og får planet toppen ganske så kjapt før feilen forverrer seg og du brenner toppen din og neste løsning er motorbytte.

 

Bytte av toppakning 3-4.000 (enkel motor å skru på)

Deler 1500 slipesett hvor du får alt av pakninger til toppen

Planing av topp (ref auto23 Bergen) 1200kr

 

Lar du det gå lenge nok så får du en motor som ser sånn ut.

DSC_0026.jpg

DSC_0027.jpg

 

I denne avensismotoren er samtlige ventiler brent, toppen er skeiv som en narkoman og motoren kan igrunn hives. Samtlige sylindre var fulle i vann og motoren var kjørt hjem i denne tilstanden. vann er ikke komprimerbart og det har ødelagt både topp og stempelringer.

Lenke til kommentar

Takk for eit utfyllende svar, Gnugfur :)

Skal absolutt prøve å få toppakningen byttet.

Du seier at det antakelig bare er ein sensor eller kontakt som er gått. Hvis det er tilfelle vil det ikkje være veldig vanskelig å lokalisere denne?

 

Neida, se om du finner service manualen til bilen din. burde være tilgjengelig via www.honda-tech.com eller www.club-honda.org

 

Der finner du ut hvordan du kan lese feilkodene bilen gir deg. Og du skal kunne lese deg frem til hvor sensoren som kaster feilkoden ligger.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Hei igjen!

Har nå, etter fleire månader, endelig fått lest av motorlampa. Var hos ein Honda forhandler som fant ut at problemet var "DTC 4 feil ved CKP sensor", dei anbefalte meg å bytte fordeler, som eg har gjort to gonger tidlegare. Eg fekk eit prisoverslag på 6500kr inkl. mva og arbeid.

 

Så etter å ha googlet litt om CKP sensor, så har eg kommet frem til at den ikkje ligger i fordeleren, men med vannpumpen/registerreima. Er det nokon som kan bekrefte dette? Og kan ein CKP sensor forårsake at bilen går inn i "limp mode"? I så tilfelle så er det vel billigere å prøve å bytte CKP sensoren enn å bytte fordeleren?

 

Mvh Ørjan

Lenke til kommentar

Veivføler som det heter på godt norsk sender signaler til motorstyreenheten om hviken posisjon motoren står i så tenningstidspunktet blir riktig. Virker sånn at mot føleren så sitter det som regel tenner og en eller flere av tennene kan ha forskjellig utforming eller være større, eller bare at det er større mellomrom mellom tennene på et sted. Da føleren registrerer dette avviket så vil tenningen finne sted. Da føleren er defekt og ikke sender ut signaler så vil motoren gå på verdier som er lagt inn i hjernen, det blir da ikke like presist, men bilen er like kjørbar, men du vil merke at den kan fuske litt og sperre på et visst turtall. På de forskjellige bilmerkene så vil det variere hvor føleren sitter, noen sitter på registersiden og noen sitter på svinghjulet.

Lenke til kommentar

Går bilen fortsatt rykkvis hadde jeg nok kjøpt en tennpluggledning og testet en og en for å se om rykkingen opphørte.

 

Før du går i gang med noe omfattende reperasjoner hadde jeg nok tatt en grundig test av bilen først.

 

Kjedelig å bruke tusenvis av kroner på å reparere en bil som også trenger masse andre reperasjoner innen kort tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...