Gå til innhold

Utgifter på eget hus/bolig


aklla

Anbefalte innlegg

Regn med rundt 26 000 utbetalt

Du regner da med skattelette?

Har med vilje utelatt det da jeg vil ha litt romslig økonomi og har planer om å øke ferie-budsjettet en del...

Har regnet med 30% skatt, så det er nok med skattelette ja. Siden du skrev utbetalt.

Endret av Azidops
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusenvis av studenter lever på 6810kr per mnd. Det er på ingen måte urealistisk og leve for under 19000kr i mnd.

 

10300 er utgiftene kun på leilighet.

 

Hvor mye du bruker utover 10300kr er jo kun opp til deg selv, men de fleste må jo spise mat, ha noen klær, mobil osv.

 

Men som ivrig sparer kan jeg fortelle deg at jeg nå sparer 75% av alt jeg tjener og har det helt bra, jeg klarer dette ved og leve som en student, men tjene normal lønn. Planen er og gjøre dette frem til Juni 2012.

Tusenvis av studenter lever på 90.000kr i året. Dette er støtte for 10 måneder (9.000kr i måneden). Hvis man ikke gidder å jobbe i de to månedene uten undervisning, så må disse pengene holde til 12 måneder. Det blir 7.500kr i måneden.

Lenke til kommentar

Veldig grovt antatt, har egentlig veldig liten oversikt over min egen økonomi og hva faktisk pengene mine går til...

Utgifter til bil blir veldig lavt da jeg tar alt av reparasjoner og vedlikehold slev og ikke kommer til å kjøre så mye.

 

Generelle utgifter

Mat 4200 Reduser den til 2500, det koster ca 15-30 kr på mat per dag.

Bil 900 Du trenger ikke bil hvis du bor nært et busstopp og trikk og bybane.

Båt 250 Mulig et luksusfelle for deg ?

Mobil 0 Betal litt for bredbånd via mobil til pc.

Internett 500 Kan godt reduseres kraftig.

Klær 1000 Hvert annenhvert måned med ny truse, sokker, bukse, genser og jakke og sko?

Ferie 2500 Dvs 30.000 ferie for kun 1? Ikke nødvendig.

Annet 2500 Definer annet.

Lån 6000 Den bør du betale så mye du kan og kortest tid, det blir minst mulig renter,

NRK-lisens 190 Et valg.

Lege, osv 100

SUM 18140 = I følge denne beregninger utført av meg vil det koste kun 6800 kr per måned.

 

Leilighet:

fellesutgifter 3000

Strøm 1500 Bytte kraftselskap ?

SUM totalt 22640

 

Hus

Strøm 1800 Jeg betaler kun 600-700 per måned..

Komunale avgifter 725 Normalt.

Vedlikehold 1000 Det må du påregne mer enn 2500 kr per måned i sparing av vedlikehold når du trenger de.

SUM totalt 21665

 

I følge min utregninger, vil du betale ca 11300 kr per måned enn 22640, jeg ser at mange er ikke flink å sette opp budsjett, det burde dere gjøre.

 

Velg: Want or need.

Endret av Qwseyvnd
Lenke til kommentar

Har planer om å leve litt også, ikke bare overleve.

Men, ser egentlig at jeg ikke skal ha noe stort problem med å kjøpe egen bolig

 

Bil er forresten noe jeg er avhengig av, om ikke for å komme til jobb, så for dykkingen sin del. Ikke like artig å dra med seg mengder med dykke-utstyr på bussen tror jeg.

Lenke til kommentar

Veldig grovt antatt, har egentlig veldig liten oversikt over min egen økonomi og hva faktisk pengene mine går til...

Utgifter til bil blir veldig lavt da jeg tar alt av reparasjoner og vedlikehold slev og ikke kommer til å kjøre så mye.

 

Generelle utgifter

Mat 4200 Reduser den til 2500, det koster ca 15-30 kr på mat per dag.

Bil 900 Du trenger ikke bil hvis du bor nært et busstopp og trikk og bybane.

Båt 250 Mulig et luksusfelle for deg ?

Mobil 0 Betal litt for bredbånd via mobil til pc.

Internett 500 Kan godt reduseres kraftig.

Klær 1000 Hvert annenhvert måned med ny truse, sokker, bukse, genser og jakke og sko?

Ferie 2500 Dvs 30.000 ferie for kun 1? Ikke nødvendig.

Annet 2500 Definer annet.

Lån 6000 Den bør du betale så mye du kan og kortest tid, det blir minst mulig renter,

NRK-lisens 190 Et valg.

Lege, osv 100

SUM 18140 = I følge denne beregninger utført av meg vil det koste kun 6800 kr per måned.

 

Leilighet:

fellesutgifter 3000

Strøm 1500 Bytte kraftselskap ?

SUM totalt 22640

 

Hus

Strøm 1800 Jeg betaler kun 600-700 per måned..

Komunale avgifter 725 Normalt.

Vedlikehold 1000 Det må du påregne mer enn 2500 kr per måned i sparing av vedlikehold når du trenger de.

SUM totalt 21665

 

I følge min utregninger, vil du betale ca 11300 kr per måned enn 22640, jeg ser at mange er ikke flink å sette opp budsjett, det burde dere gjøre.

 

Velg: Want or need.

Jeg forstår ikke regnemåten din Qwseyvnd. Hvis 6000 går til lån, hvordan kommer du til at det bare blir 6800 sammen med de andre utgiftene. Når det gjelder strøm er det faktisk veldig unormalt å ha strømregning på under 1000 lappen pr mnd når du eier et hus. En leilighet dermot, f.eks i en blokk, er det mulig å komme under 1000.

 

Reagerer også på at du mener at mat ikke koster mer enn 15-30 kroner pr dag. Vil utfordre deg med å sette opp et regnestykke med frokost, lunsj, middag og kvelds for den prisen.

Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan banken reagerer med ekstra gjeld?

Om jeg f.eks fikk innvilget 1,5 mill, med forutsettningen at jeg var gjeldsfri.

Om jeg da har gjeld på 100 000, vil de bare kutte ned til 1,4 mill da?

 

Hva tror dere om å bake inn ett annet lån inn i hus-lånet, så jeg bare har 1 lån?

Tror dere banken godtar dette?

 

Jada, jeg skal ta kontakt med banken...

Lenke til kommentar

Ja, det er som regelt slik de regner. Det de tror du klarer å ha i lån minus det du allerede har i lån.

 

Om det lønner seg å bake inn i huslånet kommer ann på renten på det andre lånet.

 

Også spørs det om du får nok sikkerhet på boligen dersom du har lite egenkapital.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...