Gå til innhold

Utgifter på eget hus/bolig


aklla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

SIFO tallene er realistiske i den grad at de baserer seg på gjennomsnittsforbruk, men de må selvfølgelig tilpasses hvert enkelt forbruksmønster. Poenget med de er at de legger utgangspunkt for hvor mye banken er villig til å låne deg, og derfor er en svært god indikasjon på hva du faktisk kan regne med å "ha råd til".

 

-T

 

 

Lenke til kommentar

Banken har fått en inntekt jeg minst kommer til å få, jeg kommer derimot til å tjene en god del mer enn det, mitt regnestykke og bankens regnestykke kommer dermed til å se forskjellig ut, jeg prøver bare å forutse utgiftene litt, for å se om det å kjøpe hus er noe jeg faktisk kan/burde gjøre.

De fleste tallene som står der syntes jeg er alt for lave.

 

Men, om budsjettet jeg skrev opp på forrige side stemmer ser det ut til at begge deler skal gå helt fint, jeg har da fortsatt en god del igjen...

Lenke til kommentar

Det blir ca 6600/mnd i følge kalkulatoren jeg brukte, og du må regne med at renten vil stige. Med 6% rente som også er relativt moderat blir det ca 9000/mnd. Det virker lite sannsynlig at den stiger så veldig mye mer i løpet av de neste 5 årene, men kommer den f.eks. opp i 10% blir det ca 12500/mnd. Etter hver som du får betalt ned lånet vil rentedelen av beløpet bli mindre, og renteendringer får mindre å si. Hvis du vil redusere usikkerheten kan det derfor være lurt å betale inn mer mens renten er relativt lav.

Lenke til kommentar

Jeg betaler 150 000 i egenkapital, så lånet blir strengt tatt bare 1,35 mill.

Ang. rente og slikt, så har jeg fått lånet med start-lønn og uten tilegg, jeg regner med å tjene mellom 50-100k mer enn det kontrakten min tilsier, alt etter hvor mye overtid jeg får.

bare tileggene er på rundt 40k i året...

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Jeg tror du må regne med 10-12k i kun boutgifter. Da tenker jeg på

 

Leilighet: Lån + Fellesutgift + Strøm + Forsikring

Hus: Lån + Kommunale avgifter + Strøm + Forsikring + vedlikehold

 

Mat må man ha: 2-3k.

 

I worst case så har du da 5-6k igjen pr. måned for å komme deg under 20k.

 

Kan jo bare begynne å ramse, så kan du stryke det som ikke passer :p

 

Bensin, andre forsikringer, kabel-TV, mobil, treningsstudio, andre lån, diverse utgifter

 

Selv om 20k høres mye ut, så er det ikke det med mindre man vil leve som student.

 

Hvis du går i ny jobb å kommer til å tjene mye mer enn du er vant med, så kommer du til å leve som en konge i noen måneder før virkeligheten slår inn.

 

Been there, done that :)

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

Tjener mer enn det jeg tjener , men ca det samme som jeg tjente for ett par måneder siden, jeg har bare fått en lten "bulk" i økonomen, så jeg får tilbake ca samme lønn som tidligere.

Altså, lever "stundentlivet" nå føler jeg :p

Jeg regner med å få 450k i året, evt. mer, så månedslønna lander vel på over 23000 etter skatt

Lenke til kommentar

SIFO tallene er realistiske i den grad at de baserer seg på gjennomsnittsforbruk, men de må selvfølgelig tilpasses hvert enkelt forbruksmønster. Poenget med de er at de legger utgangspunkt for hvor mye banken er villig til å låne deg, og derfor er en svært god indikasjon på hva du faktisk kan regne med å "ha råd til".

 

-T

En liten presisering: SIFO-tallene gir ikke uttrykk for norsk gjennomsnittsforbruk eller lignende, det er derimot ment å skulle representere et «rimelig nivå», jeg tror SIFOs formulering er i retning av «et nivå folk flest ville akseptere». Hvor stort avviket fra faktisk gjennomsnitt er aner jeg ikke.

 

Med knapt halvannen i lån og 450k i inntekt burde ikke økonomien være noe stort problem så sant forbruksvanene er noenlunde moderate.

Lenke til kommentar

Hehe, ja men da vet du jo hvordan det er å leve med bra lønn.

 

Men det er mye mer "skummelt" å eie kontra å leie, fordi man får lyst til å gjøre så mye når det er ens eget.

 

Plutselig får du lyst å male, nytt gulv, nytt bad, nytt kjøkken, hjemmeautomasjon +++++ :p

Greit å ha noe å bruke pengene på også, i stedet for å bare rote de bort, slik som jeg gjør nå :p

 

Har også en liten plan om å flytte inn i en billig 2-manns bolig med en kompis(hver vår bolig), så spleise på å pusse opp annenhvert rom(f.eks mitt bad først, så hans bad osv).

På den måten kan vi halvere jobben og utgiftene med utvendig vedlikehold, og jeg tror vi skal klare å styre unna lån på innvendig oppussing.

Så klart med skriftlig avtale om hva som skjer ved bortgang og ved salg.

Må bare finne det rette stedet, noe som ikke er så lett.

Er vist ikke ofte hele 2-manns boliger er ute for salg :(

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser nå ut som at jeg og en til spleiser på en 4-manns bolig.

Det ser ut som om boligen ikke har blitt gjort noe med siden 50-tallet, med andre ord, mye må rives og gjøres på nytt, samt 4 nye bad må inn

Planen er å leie ut 2 av leilighetene og bo i hver vår, høres dette ut som en fornuftig plan?

Så godt som hele huset må pusses opp, så det blir ikke noe billig prosjekt...

 

Og hvordan ordner man det slik at man spleiser på ett hus?

 

Noen stygge feller man bør være obs på?

Lenke til kommentar

Det høres ut som en veldig god plan. Spesielt hvis du er nevenyttig.

Jeg og han jeg evt. kjøper hus med har så godt som pusset opp ett helt hus tidligere, har også tilgang på stort sett alt av verktøy, inkl kompressorer og trykkluft-verktøy, som gjør jobben latterlig mye lettere.

 

Så vi burde ikke ha store problemer med å ta mye av det selv...

Problemet er badene, de kan vi ikke ta selv. Kan fort regne 200 000 pr bad, altså minst 800 000 på kun bad :(

Lenke til kommentar

Tjener mer enn det jeg tjener , men ca det samme som jeg tjente for ett par måneder siden, jeg har bare fått en lten "bulk" i økonomen, så jeg får tilbake ca samme lønn som tidligere.

Altså, lever "stundentlivet" nå føler jeg :p

Jeg regner med å få 450k i året, evt. mer, så månedslønna lander vel på over 23000 etter skatt

Regn med rundt 26 000 utbetalt

Lenke til kommentar

Men som ivrig sparer kan jeg fortelle deg at jeg nå sparer 75% av alt jeg tjener og har det helt bra, jeg klarer dette ved og leve som en student, men tjene normal lønn. Planen er og gjøre dette frem til Juni 2012.

Hvordan klarer du å spare så mye? Ikke nubbetjangs hvis du har normal lønn og eier/leier bolig i hvertfall?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...