Gå til innhold

Utgifter på eget hus/bolig


aklla

Anbefalte innlegg

Jeg er på vei til å kjøpe egen bolig, og sitter å funderer på om jeg skal kjøpe hus eller leilighet.

Jeg har råd til ett helt ok hus litt utenfor sentrum, eller en leilighet i sentrum, men er uskker på utgiftene ved kjøp av hus.

Hva kan man regne med av utgifter, tenker da på alt fra komunale avgifter, opp-pussing og og andre utgifter som ikke er helt åpenbare.

 

Jeg må også delvis møblere huset fra bunnen av, noe overslag over hva noe slikt kan koste?

Regner med at det blir rundt 150 kvadratmeter ett sted...

Jeg vet det er vanskelig med overslag, på det, men alt hjelper :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En enslig person som har et normalt lån under 60% av verditakst har samlede utgifter på fra ca 19000kr og oppover, da ikke iberegnet bilutgifter.

 

Skal du inrede et hus og du mangler alt så må du nok påregne rundt 150000kr hvis alt skal kjøpes over disk.

Har man mulighet og tid så kan man redusere dette enormt hvis man følger med på f.eks Finn hvor man kan finne enormt masse bra av det meste man trenger til et hus, ofte tilnærmet gratis.

Lenke til kommentar

19000 i måneden?

Regner med at det er inkludert lånet?

Låner forresten 90% av kjøps-summen.

 

Syntes 19000 hørtes unaturlig mye ut...

Kommer til å betale rundt 6000,- i lån i måneden etter det jeg har klart å regne meg frem til(ja, det er ganske billig å kjøpe dit jeg flytter)

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

En ting er ikke bare hva det vil koste i penger men også tid. Jeg er i samme situasjon som deg. Jeg har ingen planer om og kjøpe meg hus, rett og slett fordi det er så mye jobb og holde det vedlike.

 

Flytter du heller inn i borettslag dekker den lille fellesutgiften ikke bare oppussing, kommunale avgifter osv, men du slipper og klippe plen, måke snø osv.

 

Det kommer selvfølgelig an på hvor gammelt huset er, men er stadigvekk at ting må fikses på gamle hus. Personlig er det ikke bare uforutsette utgifter som gjør at jeg skal flytte inn i en leilighet i stede, den største argumentet mitt er at jeg verken har tid eller gidder og drive med det.

 

Er man glad i hage, er handymann med tid til overs, setter større pris på boltreplass osv er nok hus veien og gå.

 

Vet ikke hvor tallet 19000 kommer fra, men høres feil ut.

 

Si du flytter inn i borettslag:

 

6000 til lån – 1000kr i skattelette.

 

3000 kr i fellesutgifter

 

1500kr i strøm

 

500kr i Internett

 

300kr i mnd i forsikring

 

=10300kr

 

I tillegg kommer jo de samme utgiftene du har nå (bil, mobil osv). Når det gjelder hus er det nesten umulig og forutse om ikke huset er rimelig nytt. Bor du i nærheten av en stor by kan du også møblere leiligheten din for 0kr (finn.no) om du ikke er så nøye i starten

 

Lykke til.

Endret av wikwik
Lenke til kommentar

Totalt, altså inkl. mat osv?

Jeg tjener en god del mer enn det, så om du regner med at det er for samtlige utgifter så bør jeg sitte ganske fint i det :)

 

Ang hus, handyman er vel å ta i, men har nok erfaring og utstyr til å gjøre det meste selv, evt. med noen venner.

Plenklipping er ett herk, men man får da automagiske plenklippere, så det er ikke så stort problem.

Men, er vel alltid noe å gjøre med ett hus, kanskje like greit å ta en leilighet :hmm:

Det jeg syntes er det største bakdelen med å kjøpe leilighet er at man fortsatt må betale "husleie", bare lån i tillegg...

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Jeg bor med damen i en leilighet i borettslag. Vi har 2 biler. Og snart har vi en datter.

 

Vi betaler 8 000 kr i lån og 4 500 kr i fellesutgifter. Vi bruker ca 30 000 kr totalt per måned.

 

Da vi skulle møblere leiligheten forsvant pengene raskt. Vi brukte noe sånt som dette:

Hvitevarer + kjøkkenmaskin, strykejern og vaffeljern = 40 000 (med rabatter siden vi kjøpte samlet)

Sofa = 10 000

Spisebord + stoler = 8 000

Div. komoder og hyller = 5 000

Arbeidsbord + kontorstol = 3 000

Dusjkabinett = 12 000

Hagemøbler + grill = 5 000

Nattbord = 2 000

 

I tillegg kommer det masse småting som jeg ikke har oversikt over. Som du ser er ikke dette alt en trenger, men resten hadde vi fra før.

Lenke til kommentar

Tusenvis av studenter lever på 6810kr per mnd. Det er på ingen måte urealistisk og leve for under 19000kr i mnd.

 

10300 er utgiftene kun på leilighet.

 

Hvor mye du bruker utover 10300kr er jo kun opp til deg selv, men de fleste må jo spise mat, ha noen klær, mobil osv.

 

Men som ivrig sparer kan jeg fortelle deg at jeg nå sparer 75% av alt jeg tjener og har det helt bra, jeg klarer dette ved og leve som en student, men tjene normal lønn. Planen er og gjøre dette frem til Juni 2012.

Lenke til kommentar

Jeg er i utgangspunktet kun ute etter utgifter på huset/leiligheten, ikke klær, mobil, telefon, frisør osv, dette er ting jeg betaler i dag også, jeg er jo først og fremst ute etter endringene jeg får i økonomien.

Utgifter på bil blir heller ikke nevneverdig store, jeg har planer om å selge den ene bilen og kutter dermed drastisk ned på bil-utgiftene.

Nå betaler jeg ca 10 000 i måneden for den ene bilen+husleie, om jeg selger den ene bilen og husleien blir jo borte, så har jeg plutselig 10 000 kr ledig på budsjettet, + og har fortsatt en bil og kan leve slik jeg gjør i dag.

 

Om jeg får f.eks 10300 i utgift på bolig får jeg i praksis 300 mindre å sløse bort pr mnd :)

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Han får jo se positivt på det da, han blir ihvertfall ikke tjukk med det budsjettet. :!:

 

Budsjettet ditt er veldig mangelfullt, du mangler utgifter til klær, lege, tannlege, kommunale avgifter, transport(hvis han ikke kan gå overalt), telefoni, NRK lisens, frisør, mat.

 

Virker som vi har snakket om 2 forskjellig ting lenge nok nå. Mitt budsjett er ikke mangelfull for en leilighet i borettslag. Det eneste jeg har snakket om er endringen på budsjettet hans, har han tv nå, må han fortsette og betale NRK om han fortsetter og ha tv.

 

Kommunale avgifter ligger i fellesutgiftene som er estimert til 3000kr (dette kan variere litt).

 

Jeg kan ikke sette opp en budsjett for alle utgiftene han har, det jeg sier at jeg klarer meg på latterlig mye mindre en 19000kr og jeg hadde fremdeles klart meg for mindre en 19000kr om jeg hadde bod i den leiligheten han snakker om.

 

10300kr er kun bo utgifter. Dette «må» han betale. Klart man må ha mat også, men er vanskelig for meg og sette opp hvor mye han bruker på mat, klær, mobil, kino, ØL osv osv.

 

EDIT:

 

Eiendomskatt det fleste steder er veldig liten, i Sør Trøndelag som jeg bor tror jeg det er snakk om ca 2600kr for en leilighet til 2.mill. Så du kan jo legge til 200kr til på budsjettet til dette.

Endret av wikwik
Lenke til kommentar

Problemet er at disse 19000 er basert på et "normalt lån", men hva er vel det? Det blir mye lettere å forholde seg til hvis du setter opp et konkret regnestykke, så kan heller folk kommentere ting de tror du har glemt. Utgifter til strøm kan f.eks. bli ganske mye høyere for enebolig enn leilighet. Kommunale avgifter kan også varierer ganske drastisk fra kommune til kommune.

Lenke til kommentar

Veldig grovt antatt, har egentlig veldig liten oversikt over min egen økonomi og hva faktisk pengene mine går til...

Utgifter til bil blir veldig lavt da jeg tar alt av reparasjoner og vedlikehold slev og ikke kommer til å kjøre så mye.

 

Generelle utgifter

Mat 4200

Bil 900

Båt 250

Mobil 0

Internett 500

Klær 1000

Ferie 2500

Annet 2500

Lån 6000

NRK-lisens 190

Lege, osv 100

SUM 18140

 

Leilighet:

fellesutgifter 3000

Strøm 1500

SUM totalt 22640

 

Hus

Strøm 1800

Komunale avgifter 725

Vedlikehold 1000

SUM totalt 21665

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Vedlikehold er vanskelig å bedømme, det avhenger av huset og hva du legger i vedlikehold. Er vedlikehold bare maling, tetting av et dårlig vindu eller bytter du det dårlige vinduet? Klarer du alt selv tipper jeg minimum 400-500kr pr mnd til en vedlikeholdspott.

 

Mer realistisk er nok 1000kr, men da regner jeg med at du kjøper litt bedre maling, bytter ut det dårlige vinduet istedenfor en midlertidig reperasjon. Så kommer også utgifter til verktøy, men det avhenger igjen, av hvor mye du har tenkt til å gjøre selv og huset stand.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Vedlikehold er vanskelig å bedømme, det avhenger av huset og hva du legger i vedlikehold. Er vedlikehold bare maling, tetting av et dårlig vindu eller bytter du det dårlige vinduet? Klarer du alt selv tipper jeg minimum 400-500kr pr mnd til en vedlikeholdspott.

 

Mer realistisk er nok 1000kr, men da regner jeg med at du kjøper litt bedre maling, bytter ut det dårlige vinduet istedenfor en midlertidig reperasjon. Så kommer også utgifter til verktøy, men det avhenger igjen, av hvor mye du har tenkt til å gjøre selv og huset stand.

Med vedlikehold mener jeg så klart å bytte ut ting, midligtidige løsninger fungerer skjeldent bra. Skal klare å fikse alt med gratis arbeidskraft også, utenom strøm, vann og slikt da...

Men, skal legge til 1000kr på vedlikehold...

 

Har tilgang til mengder av verktøy, så det trenger jeg ikke kjøpe

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Da tror jeg 1000kr mnd holder bra. Har eid hus selv i 6 år, jeg syns det høres ut som en fornuftig sum. Nå regner jeg selvsagt ikke med f.eks et nytt bad som vedlikehold, da låner man som oftest hele summen.

 

Edit : Når banken din setter opp budsjett for deg har de en standardsats for vedlikehold. Husker ikke den her og nå, men mener den var langt under 1000.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...