Isildur Skrevet 7. august 2003 Del Skrevet 7. august 2003 Jeg har lest mange guider om overklokking, og jeg tenkte at jeg kunne prøve meg bitte litt selv... Jeg har masse kjøling nå (en del vifter) og derfor lurer jeg på om noen kan si meg slags små overklokkings muligheter jeg bør prøve meg på? Systemet mitt står som signatur... Vær så snill, jeg er gal etter å begynne med dette selv... HJELP! Lenke til kommentar
Ben Dover Skrevet 8. august 2003 Del Skrevet 8. august 2003 For å overklokke må du ha god kjøling, har du boxed kjøler? eller har du kjøpt en "god" en? se temperatur i bios på CPU. Hvis temperaturen er under 50 grader kan du prøve å overklokke. Det som gir best resultat er å stille opp FSB. Prøv en og en MHz, en grei tommelfingerregel er å stoppe overklokking når man nærmer seg 60 grader. Videre vet jeg ikke om du har muligheter for å låse AGP/PCI? Ellers må du passe på at disse ikke blir for høg. Jeg tror ikke overklokking av skjermkortet har noe for seg. Jeg har samme skjermkort, og har lest en del tester på dette. Stort sett for man skviset ut ca. 5% og det er ikke mye. I tillegg ligger kortet jevnt på nesten 60 grader, ved overklokking blir det enda varmere, og dermed varmer det opp blandt annet CPU. Begynn å test ut litt rolig, spør her hvis det er noe mer du lurer på, evt. ting som ikke er forståelig i innlegget mitt :wink: PS. Du har et kuult oppsett Lenke til kommentar
Isildur Skrevet 8. august 2003 Forfatter Del Skrevet 8. august 2003 Hei, takk for det gode svaret der... Jeg har en Aero 7+ vifte til en del hundre spenn... Den burde vel holde? Jeg tenker også på å kjøpe meg en ny kabinettvifte, men jeg så lurer jeg på om jeg må ha ett strømaggregat som har mer enn 350 watt da? Eller holder det? Dette er kanskje et dumt spørsmål, men hvordan øker jeg Front Side Busen med en og en mhz? Jeg tror prossessoren er kald nok til litt overklokking, ligger på ca 40 grader... Håper på et like bra svar neste gang Lenke til kommentar
Isildur Skrevet 8. august 2003 Forfatter Del Skrevet 8. august 2003 Noen som har noe svar her? Jeg er litt ivrig etter å komme igang... Lenke til kommentar
ZaPPoX Skrevet 11. august 2003 Del Skrevet 11. august 2003 Jeg har en 360 watt PSU... Med 7 vifter, GF4 ti4800, 768mb ram pc2100 :oops: ,totalt 180gb hd, kald katode og litt til... Tror nok PSU'en din er sterk nok... Lenke til kommentar
B1ackBoX Skrevet 12. august 2003 Del Skrevet 12. august 2003 til det lille systemet ditt holder den psu'en min 360w psu røyk her om dagen pga mine specs.(antagelig en hd for mye, +det nye gf kortet som trekker litt ) Har selv an Aero7+ men den må vike plassen for vannkjøling fordi den ikkje klarte å holde lavere enn 50 grader med åpent kabinett. Klokk ikkje opp fsb'n for mye av gangen, som en del gjør. sett MP ett eller to hakk ned og still så opp fsb forsiktig med noen Mhz av gangen og test. Når du ikkje kommer lenger med fsb'n, og temp ligger under 55-60 grader kan du stille opp MP et og et hakk igjen og teste. Husk, god kjøling er et must ved overklokking! Et tips! Kan stå litt i manualen til HK'et hvor du finner diverse instillinger og bruker dem, så det er verdt å lese den, selv om enkelte mener de er hevet over den slags "nedverdigelse". :wink: Lenke til kommentar
Isildur Skrevet 12. august 2003 Forfatter Del Skrevet 12. august 2003 Takk, men det er en ting til... Hvordan øker jeg FSB med en og en mhz? Og hvor finner jeg multiplier i BIOS? Jeg har lest hundre guider o.l. men dette enkleste greiene her klarer jeg ikke finne :oops: Kan noen svare på hvor jeg finner det? Takk for mange gode svar forresten... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå