Pallantir Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 (endret) Min bror har Internett på hytta, men leverandøren har ikke noe tilsvarende Nextgentels løsning med å ha et ekstra modem liggende. Og det stedet er mer enn normalt utsatt for lynedslag. For to uker siden kom et brått tordenvær om natten som slo ut 30-40 modem i området! Så han vil gjerne ha et ekstra modem eller to, siden han er helt avhengig av nett for å kunne være på hyta (arbeidsnarkoman...). Men det er omtrent ingen modem av typen Zyxel P2612 til salgs på Finn, mens derimot P2602 HWT (som Telenor bruker) flommer over. Er det mulig å bruke sånne modem om hverandre, bare de er riktig oppsatt? Jeg har hatt to forskjellige modeller selv på Nextgentel (Thomson og Inteno), så jeg tror det kan gå. Men jeg er jo ikke sikker... Jeg kan få tak i et veldig billig Speedtouch 546T (som også Telenor bruker). Kanskje det også kan brukes? Endret 15. september 2011 av Pallantir Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 I utgangspunktet ikke, da hver ISP'ene har flashet modemene så grundig at en vanlig resett ikke duger. En vanlig reset gjør bare at den automatisk laster ned config og oppsett til f.eks Telenor og NGT og det er derfor disse er flashet med en ISP-spesifikk firmware. Det er selvfølgelig mulig, men krever betydelig forskning på div DSL parametere og jeg tror du kommer kjappere i mål med å kreve/kjøpe reservemodem fra eksisterende ISP. Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 15. september 2011 Forfatter Del Skrevet 15. september 2011 (endret) Det går ikke, det har de sagt klart fra om. Da må man kjøpe et ekstra abonnement! Og de er den eneste leverandøren i det området. Det er for øvrig PPPoE, som vel bør være enklere å konfigurere enn PPPoA, ikke sant? Edit: Glem det, det er ikke ikke PPPoE. Det er mye enklere: Dynamic ip, ingen passord (dvs ikke ppoe) VPI 0 VCI 35 Det er det hele. Kan det fungere med hva som helst da? Endret 15. september 2011 av Pallantir Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Ja stort sett, så lenge de ikke har autentisering, blir det straks mye enklere. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Dynamic ip, ingen passord (dvs ikke ppoe) VPI 0 VCI 35 Det er det hele. Kan det fungere med hva som helst da? Hovedkravet er at modemet støtter Annex_B som vi bruker i Norge. Ellers kan det være problemer med noen typer modem pga sentral og modem kompabilitet. Flere routermodem kan man flashe med internasjonal firmware om det skulle være behov for det. Jeg ville bare bestille et modem og satset på at det vil fungere. Må selvsagt testes før man legger det til backup. Forøvrig lønner det seg å skaffe et bra lynvern for telefonlinjen og strøm. Har man splitter før modemet, så er det en ide å ha reserve av det også. Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 15. september 2011 Forfatter Del Skrevet 15. september 2011 Takk, begge to! Da kjøper jeg et Thomson jeg kan få for et par hundrelapper. Når det gjelder splitter, må jeg sjekke den. Broderen er ikke i stand til å skifte noe sånt, han er omtrent like teknisk som Anna Anka... Og klart det skal testes, jeg setter det opp, så det er bare å bytte rundt hvis noe skjer. Jeg håper iallfall at broderen klarer det... Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 (endret) Splitter er kun nødvendig om han har fasttelefon på hytta. Endret 15. september 2011 av la7dfa.com Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 15. september 2011 Forfatter Del Skrevet 15. september 2011 Aha. Da har han ikke splitter. Bare en boks på veggen der kabelen er koblet til (som en vanlig, nyere telefonkontaktboks). Og jeg har fått sjekket nå, og det modemet støtter Annex_B (alt fra A til L, virker det som). Så da krysser jeg fingrene. Lenke til kommentar
Rim Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Merk at det er overspenningsvern (lyn) i splitterene så det er ikke så dumt å bruke den selv om du ikke har fasttelefon. Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Hva slags splittere har du? Har aldri sett noen norske ISP'er dele ut splitter med lynvern før. Vanlige splittere har ikke lynvern. Lenke til kommentar
Rim Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Hva slags splittere har du? Har aldri sett noen norske ISP'er dele ut splitter med lynvern før. Vanlige splittere har ikke lynvern. Om du åpner splitteren du har så vil du finne noe som ser ut som glassdiode. Det er en Gas Discharge Tube, a.k.a. overspenningsvern. (Mener det har vært standard noen år men mulig jeg husker feil.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå