apegryn Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 (endret) Her spør jeg et teknisk spørsmål som jeg har lurt på lenge: stopper større bremser bilen raskere? I teorien burde små som store bremser ha samme stoppkraft så lenge de er kraftige nok til å låse hjulene (noe alle bremser er på moderne biler). Dekk, vekt, luftmotstand og abs hjelper bilen å stoppe raskere, men hvordan kan større bremser gjøre det? Rent teoretisk vil større bremser kun fordele varmen bedre og hindre fading, f.eks. Ved hyppig bremsing (racing, rally o.l.) Hvem kan gi meg et utfyllende svar? Endret 15. september 2011 av apegryn Lenke til kommentar
Redlot Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 (endret) Større diameter på skiven forhindrer varme, noe som er en fordel under banekjøring da du bremser mer. Mens presset fra kalipperen på klossen forandrer bremseeffekt mener jeg. Er usikker på om større klosser som igjen da blir på større skiver stanser bilen raskere. Abs er en funksjon som forhindrer at hjulene låser seg under nedbremsing slik at du kan svinge under foreks. panikkbrems. Tror ikke bilen stopper raskere av det med mindre det er dårlig føre. Endret 15. september 2011 av NbD Lenke til kommentar
Greddi Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Bremsene fungere slik at den omvandler bilens kinetiske energi om til termisk energi (altså varme) Jo fortere denne omvandlingen skjer, jo større er desakselerasjonen. kort sagt: Større overflate = større overføring. Bedre grep på dekk = større friksjon, kortere bremseavstand Mindre vekt = mindre energi som må overføres til skivene, kortere bremseavstand. Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Det er ikke så mange originale biler som klarer å låse hjulene på tørr asfalt med gode dekk. Ergo har de noe å gå på der - spesielt hvis de legger om til dekk med bedre grep. Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Det er ikke så mange originale biler som klarer å låse hjulene på tørr asfalt med gode dekk. Ergo har de noe å gå på der - spesielt hvis de legger om til dekk med bedre grep. Hva ?? Hvile biler er det? Kansje du har misforstått ABS og anti skrens o.l. Alle biler har sterke nok bremser til å låse hjulene. Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Haha. Har ikke misforstått noe som helst. Det er sjeldent ABS slår inn på nye biler med nye og gode dekk. Jeg har kjørt bremsetester på noen hundre biler, og så lenge vi snakker om normale biler slår ABS sjeldent inn. Hva ESP har med saken å gjør forstår jeg imidlertid ikke. Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Men da kjører du bilen på en bremsetester med friksjonsruller ikke på asfalt. Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Nei. På asfalt. Med GPS-måling. Fra 80 km/t. Ikke verksted-bremsetest det er snakk om her. Jeg snakker om bremsetester vi kjører når vi tester biler for deretter å skrive om de. Tror du fortsatt at jeg ikke vet hva jeg snakker om? Lenke til kommentar
Greed Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Tror du fortsatt at jeg ikke vet hva jeg snakker om? JA Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 (endret) Jeg ville blitt dypt bekymret om jeg ikke klarer å låse minst forhjulene på mine biler på tørr asfalt. (Std Mondeo og en Saab som jeg arvet etter Fred Flintstone) //Ole Endret 15. september 2011 av Ole3 Lenke til kommentar
trra Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 (endret) Tror du fortsatt at jeg ikke vet hva jeg snakker om? Ja, det at du ikke føler eller får med deg at ABS jobber forundrer meg ikke. Har testet på noen biler selv, blant annet min egen Octavia og en Ceed. Dekkene er fra Continental og Michelin. ABS slår inn ved bråbrems fra 80-90 km\t. Det er ikke mye, men man merker at den slår inn. Det kan også hende du ikke presser hardt nok på pedalen. Jeg merker det bedre på eldre biler. Merket det mye bedre på Golf 3 Gti, selv om den hadde gode dekk. Den har samme bremser som Octavian. Du kan jo teste ved å ta ut sikringen til ABS og prøve å bråbremse. Endret 15. september 2011 av trra Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 På tørt underlag med god asfalt, så er det ikke alltid ABS slår inn, nei. Selvssagt merker man det bedre på eldre biler. Det gjelder alt av elektronikk som slår inn. Tidligere var ESP-inngripnene nærmest voldsomme. I dag vil de være nesten umerkelige for mange. Å ta ut sikringen til ABS-en på en ny bil er defintivt ikke det smarteste man kan gjøre. Jeg sier ikke at ABS aldri slår inn på nyere biler, men de fleste normale biler klarer å beholde grepet. Biler med større bremser har bedre bremseeffekt, men det viktigste med store bremser er likevel som nevnt over kjølingen. En bil med vanlige bremser trenger ofte ikke mer enn fem-seks harde oppbremsinger på rad før effekten blir dårlig (eller i noen tilfeller nesten forsvinner helt). Lenke til kommentar
joka Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 store bremser stopper hjulet raskere enn små bremser. men det er bare millisekunder. i 80 km/h kjører du ca 2,2 cm pr milli sekund. de 2,2 cm kan være forskjellen på bulk eller ikke bulk Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 store bremser stopper hjulet raskere enn små bremser. Det hadde vært interessant om du kunne belegge det utsagnet. //Ole Lenke til kommentar
joka Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 (endret) store bremser stopper hjulet raskere enn små bremser. Det hadde vært interessant om du kunne belegge det utsagnet. //Ole fysikk hvis arealet og friksjon er lik på klossene: treghet i bremsesystemet, ikke maks trykk med en gang det tar lengre tid fra du trår på bremsen til trykket på bremseklossene er stort nok til å stoppe hjulet når skivene er små.. siden klossene er nærmere sentrum av hjulet. sammenlign det gjerne med en "latmannsarm" Endret 15. september 2011 av joka Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Hvorfor kan jeg fint slure med 15" felger mens akslingen eller clutchen røyk med 19"? Samme sak på sett og vis? Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 15. september 2011 Forfatter Del Skrevet 15. september 2011 Hvorfor kan jeg fint slure med 15" felger mens akslingen eller clutchen røyk med 19"? Samme sak på sett og vis? Fordi større hjul har mer motstand. Ser ikke helt sammenligningen, med mindre du refererer til latmannsarm prinsippet. Ang. Diskusjon om hjullåsing/abs. Jeg hadde aldri følt meg trygg i en bil som enten abs ikke slår inn eller hjulene ikke låser seg på Ved fullt bremsepåtrykk. Alle biler SKAL kunne gjøre det, selv gamle, og de har en defekt dersom det ikke er mulig. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Tenkte på vektstangprinsippet, men lurte på om det kanskje hadde litt den motsatte greia hva gjelder bremser inn mot senter og ut fra senter..? Lenke til kommentar
trra Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Du får mer vekt ytterst på hjula, der har hjulet høyest hastighet. Det fører til at det blir tungere å dra rundt enn ved standard dim hvor felgen er nærmere sentrum navet. En grei sammenligning er jo sleggekast, du kaster lenger når du snurrer rundt med kula langt unna vs nærme. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 På tørt underlag med god asfalt, så er det ikke alltid ABS slår inn, nei. Selvssagt merker man det bedre på eldre biler. Det gjelder alt av elektronikk som slår inn. Tidligere var ESP-inngripnene nærmest voldsomme. I dag vil de være nesten umerkelige for mange. Jeg sier ikke at ABS aldri slår inn på nyere biler, men de fleste normale biler klarer å beholde grepet. Ingen bil med godkjente bremser vil klare å "beholde grepet" ved maksimal oppbremsing, da vil hjulene låses. Eneste grunn til at dette ikke skjer, heter ABS. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå