spetwols Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Hei. Jeg har et fadderbarn jeg veldig gjerne vil besøke jeg og noen venner. Jeg er usikker på hvordan jeg skal gå fram helt. Jeg har sjekket fly avganger og det ser ut som man først må ta flyet fra gardermoen til danmark. videre fra danmark - madrid, spain. og til slutt fra madrid, spain - Cochabamba, bolivia. Stemmer dette? var vanskelig og finne ut dette går ikke noe direkte. Å trenger man noe for å dra dit? må man vaksineres eller trenger man visum for å reise til bolivia? Lenke til kommentar
eflatjan Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 (endret) Du bør ta noen vaksiner ja. http://www.vaksinekart.org/ Dersom du har gyldig norsk pass får du automatisk visum ved ankomsten for opphold kortere enn 30 dager. http://www.amblapaz.um.dk/da/menu/Bolivia/praktisk/ Det er noe som heter Google vet du;-) Det er selvfølgelig ingen direkteruter fra Norge til Cochabamba. Det er i det hele tatt litt kronglete å komme seg fra Europa til Bolivia. Den eneste direkte ruta jeg vet om er som du nevner fra Madrid (men ikke nødvendigvis via Køben) til St Cruz Viru Viru. Ellers må du nok fly via f.eks Buenos Aires, Lima, Miami, Washington. (La Paz' El Alto tar normalt ikke langdistansetrafikk på grunn av høyden) Endret 15. september 2011 av eflatjan Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Bare husk på å ikke ta med noen ekstra bagger med falsk bunn hjem igjen. 4 Lenke til kommentar
spetwols Skrevet 19. september 2011 Forfatter Del Skrevet 19. september 2011 (endret) Du bør ta noen vaksiner ja. http://www.vaksinekart.org/ Dersom du har gyldig norsk pass får du automatisk visum ved ankomsten for opphold kortere enn 30 dager. http://www.amblapaz.um.dk/da/menu/Bolivia/praktisk/ Det er noe som heter Google vet du;-) Det er selvfølgelig ingen direkteruter fra Norge til Cochabamba. Det er i det hele tatt litt kronglete å komme seg fra Europa til Bolivia. Den eneste direkte ruta jeg vet om er som du nevner fra Madrid (men ikke nødvendigvis via Køben) til St Cruz Viru Viru. Ellers må du nok fly via f.eks Buenos Aires, Lima, Miami, Washington. (La Paz' El Alto tar normalt ikke langdistansetrafikk på grunn av høyden) Hjertelig takk for svar! Her kan man se avgangene fra madrid til bolivia. Det er fra et fly firma som heter AeroSur. Å bestille bilett gardermoen til københavn går fint. også fra københavn til madrid. det er værre fra madrid til bolivia, fordi den er ganske høy. på 800 euro. og jeg kan dårlig engelsk og det er mye penger. antagelgivs er det ingen norske eller danske jeg kan snakke med i madrid. så derfor lurer på om jeg kan kjøpe bilett i madrid? synes det er litt skummelt og bestile det fra nette på en side jeg ike har hørt om engang! men prisen stemmer vist noen gidder og sjekke? 800 euro? fordi jeg sjekket fra en sånn norsk billig fly reise side og den fant de samme rutene eller firmaene. og da blei summen en vei 20 000. vist jeg bestiller selv blir det ca 10 000. jeg skjønte ikke det helt. Endret 19. september 2011 av spetwols Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Å kjøpe på flyplassen er galskap. Å kjøpe separate billetter er også en risikabel sport, hvis et av flyene blir forsinket og det fører til at du ikke når det neste flyet kan du bare kaste billetten videre. Lenke til kommentar
eflatjan Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 (endret) Etter et raskt søk på finn.no (tilfeldige datoer i mars 2012) fant jeg Oslo-London-Miami-St. Cruz for 7170 kr t/r. (British Airways/American Airlines. Nettsted: travelpartner) Lykke til Endret 19. september 2011 av eflatjan Lenke til kommentar
spetwols Skrevet 19. september 2011 Forfatter Del Skrevet 19. september 2011 Igjen, takk for svar! Jeg skal nok få ordnet det. Men jeg skal ikke til st.cruz men til cochabamba. Så bare lurer jeg på noe. 1. Jeg tenkte og bli der i 5-6 uker, nærmere 2 mnd. Trenger jeg visum? Jeg leste et sted at man kunne reise som turist uten visum inntill 3 mnd, men han "eflatjan" skrev at man får automatisk 30 dager visum så lenge man har norsk pass. Må jeg ordne meg visum for et opphold på 5-6 uker? 2. Er det nødvendig og ta vaksine? jeg bare lurer. Jeg mener vil det si at jeg ikke får reise vist jeg ikke har tatt vaksine?? 3. Jeg må ikke ha retur bilett for å komme igjenom alle kontrollene fra spania til bolivia? i forhold til at jeg ikke har visum på langt opphold. Fordi jeg har ikke bestemt når jeg skal reise tilbake enda, det tar jeg litt på sparka når den tid kommer. Derofr lurer jeg på om jeg får dratt om jeg ikke har retur bilett som viser at jeg reiser tilbake innen visumet går ut? Lenke til kommentar
spetwols Skrevet 19. september 2011 Forfatter Del Skrevet 19. september 2011 Å kjøpe på flyplassen er galskap. Å kjøpe separate billetter er også en risikabel sport, hvis et av flyene blir forsinket og det fører til at du ikke når det neste flyet kan du bare kaste billetten videre. Men det vil jo si at jeg egentlig kan bestille på fly-plassen? Vist jeg tar med bærbar pc og kjøper der da. Som du sier er litt risiko og kjøpe bilett til 8000 vist noe blir forsinket. Hvor mange timer må man kjøpe bilett før flyet går?? Jeg bare lurer. Har noen av dere hørt om aerosur ??? Ser det greit ut at jeg kan besiltte bilett til 8000 kroner derfra? Det er vel ikke noe lureri... Er alltid litt skeptisk spesielt når det ikke er norsk. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Kjøper du flybilletten rett før flyet går kommer du til å betale vanvittig mye. Så mye har du ikke lyst til å betale, da er det bedre å kjøpe en gjennomgående billett. Lenke til kommentar
eflatjan Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Når det gjelder viktige ting som visumbestemmelser og vaksiner anbefaler jeg sterkt å finne svarene selv. Stol aldri på tilfeldige personer på et nettforum. (som meg) Sjekk offisielle nettsteder som f.eks Det Danske Utenriksministeriet, bolivianske myndigheter eller andre profesjonelle kilder. Sjekk gjerne flere. Send en mail og spør dersom du er i tvil. Jeg ville i alle fall aldri reist til Bolivia uten de anbefalte vaksinene. (igjen, konsulter profesjonelle!) Tror imidlertid ikke at noen av vaksinene er obligatoriske i den forstand at du ikke slipper inn i Bolivia uten. (et vanlig unntak rundt om i verden er Gul Feber dersom du kommer fra et land med denne sykdommen - men det gjør du jo ikke) Jeg har reist med Aerosur en gang fra Sucre til La Paz. Det var helt problemfritt selv om flyet var en steingammal Boeing 727. Ja jeg ser at du skal til Cochabamba. Men så vidt jeg skjønner må du først innom Santa Cruz eller evt La Paz eller annen Syd-Amerikansk flyplass uansett. Dersom jeg skulle gjort denne turen ville jeg kjøpt en gjennomgående billett fra Oslo til Santa Cruz for 7000 kr, satt av noen dager i Santa Cruz og kjøpt flybillett eller bussbillett t/r Cochabamba der. (bussturen tar 8-10 timer men koster "nesten ingenting". Flybilletten koster antakelig godt under tusenlappen t/r) Kanskje jeg ville tatt en tur til f.eks. nasjonalparken Noel Kempff Mercado når jeg først var i nærheten! Så ville jeg lagt inn en dag eller to i Santa Cruz på hjemturen også. I tilfelle forsinkelser. Lenke til kommentar
spetwols Skrevet 19. september 2011 Forfatter Del Skrevet 19. september 2011 (endret) Når det gjelder viktige ting som visumbestemmelser og vaksiner anbefaler jeg sterkt å finne svarene selv. Stol aldri på tilfeldige personer på et nettforum. (som meg) Sjekk offisielle nettsteder som f.eks Det Danske Utenriksministeriet, bolivianske myndigheter eller andre profesjonelle kilder. Sjekk gjerne flere. Send en mail og spør dersom du er i tvil. Jeg ville i alle fall aldri reist til Bolivia uten de anbefalte vaksinene. (igjen, konsulter profesjonelle!) Tror imidlertid ikke at noen av vaksinene er obligatoriske i den forstand at du ikke slipper inn i Bolivia uten. (et vanlig unntak rundt om i verden er Gul Feber dersom du kommer fra et land med denne sykdommen - men det gjør du jo ikke) Jeg har reist med Aerosur en gang fra Sucre til La Paz. Det var helt problemfritt selv om flyet var en steingammal Boeing 727. Ja jeg ser at du skal til Cochabamba. Men så vidt jeg skjønner må du først innom Santa Cruz eller evt La Paz eller annen Syd-Amerikansk flyplass uansett. Dersom jeg skulle gjort denne turen ville jeg kjøpt en gjennomgående billett fra Oslo til Santa Cruz for 7000 kr, satt av noen dager i Santa Cruz og kjøpt flybillett eller bussbillett t/r Cochabamba der. (bussturen tar 8-10 timer men koster "nesten ingenting". Flybilletten koster antakelig godt under tusenlappen t/r) Kanskje jeg ville tatt en tur til f.eks. nasjonalparken Noel Kempff Mercado når jeg først var i nærheten! Så ville jeg lagt inn en dag eller to i Santa Cruz på hjemturen også. I tilfelle forsinkelser. Hei, og tusen takk for godt og utfyldene svar! Det hørtes jo veldig greit ut det du sa så fikk man oppleve litt mere på reisen også. Jeg skal sjekke vaksiner. men jeg bare lurere som jeg skrev ista, man trenger ikke en retur bilett? eller må man ha tur/retur? med tanke på visumet og oppholdtiden der. Hvordan er reisen fra oslo-santa cruz?? du skrev for 7000. Hvor fant du ut dette? Jeg prøvde og google det men det var ikke så lett fordi jeg vet ikke hviklet flyselskap alle hvor jeg skal reise. fordi det går ikke noe direkte fly fra oslo til santa cruz... hvordan blir reisen da? jeg prøvde og finne ut noe igjenom london og et annet sted men da blei det rundt 17 000 lol. det stemmer ikke med det du fant ut hvetrtfall. kan du hjelpe meg med dette? takk! eller jeg sjekket her nå. men det virker så rotete. da er ruten; 16:45 Oslo SK via Frankfurt Int. DE via Santo Domingo CM via Panama City CM 00:41+ Sta. Cruz de la Sierra/Viru Vi Total price per adult 935 € å det må kanskej gjøres. men den siden jeg linket til. bestiller denne alt dette for meg så lenge jeg betaler? jeg skjønner det ikke helt. vil det si at jeg betaler og de booker flyene for meg til riktig tider slik jeg vil? og får jeg da et referanse nr på alle bilettene mine som jeg henter ut på fly plassene? EDIT: Kunne du være så snill og bare linket til ruten du fant for 7000 kroner? så jeg ikke gjør noe feil du kan nok dette bedre en meg.^^ Endret 19. september 2011 av spetwols Lenke til kommentar
eflatjan Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Tror ikke du har sagt når du skal reise, men jeg søkte på noen tilfeldige datoer i mars/april. (blitt en vane siden jeg planlegger tur på den tida selv - men ikke Bolivia denne gangen ) http://www.finn.no/finn/travel/air/result?sid=0251316470870637y (Kan hende at søket utløper etter en stund? Da får du bare prøve selv. Altså på Finn, Travelpartner eller Solfaktor) De billigste billettene på dette søket er fra Solfaktor og Travelpartner. (7170 kr) Kjenner ikke Solfaktor men har brukt Travelpartner flere ganger. Helt greit. Ruta er Oslo-London-Miami-Santa Cruz og samme vei tilbake. Flyselskap British Airways og American Airlines. (Husk at du må gjennom USA-passkontrollen ved flybytte i Miami) Når det gjelder problemstillingen visum/returbillett vet jeg rett og slett ikke nok til å gi deg et svar du kan stole på... Lenke til kommentar
spetwols Skrevet 19. september 2011 Forfatter Del Skrevet 19. september 2011 Tror ikke du har sagt når du skal reise, men jeg søkte på noen tilfeldige datoer i mars/april. (blitt en vane siden jeg planlegger tur på den tida selv - men ikke Bolivia denne gangen ) http://www.finn.no/finn/travel/air/result?sid=0251316470870637y (Kan hende at søket utløper etter en stund? Da får du bare prøve selv. Altså på Finn, Travelpartner eller Solfaktor) De billigste billettene på dette søket er fra Solfaktor og Travelpartner. (7170 kr) Kjenner ikke Solfaktor men har brukt Travelpartner flere ganger. Helt greit. Ruta er Oslo-London-Miami-Santa Cruz og samme vei tilbake. Flyselskap British Airways og American Airlines. (Husk at du må gjennom USA-passkontrollen ved flybytte i Miami) Når det gjelder problemstillingen visum/returbillett vet jeg rett og slett ikke nok til å gi deg et svar du kan stole på... Hei. Nei, har ikke nevnt når jeg skal reise enda. men det blir nok ikke så sent som i mars. men rundt oktober/november. Forstod at det bare var eksempel da sien du reiste på den tiden. Hva mener du med at jeg må huske på at jeg må igjenom usa-passkontroll ved flybytte i miami?? siden du skrev at må huske det. åssen da? Lenke til kommentar
spetwols Skrevet 19. september 2011 Forfatter Del Skrevet 19. september 2011 (endret) Jeg fant ut at reiser jeg nå via finn der så kommer det på 20 000 ca så jeg må bestille lenge før den tid. men den første ruten jeg fant så den grei ut? Oslo-København-Madrid-Cochabamba. Totalt 10 000 kroner. Det er rundt oktober tider. Da koster flyet fra madrid 8000 kroner. Da er dette med aerosur og spør du meg så ser jo det ut som en grei reise? Men jeg vet ikke. Det ser jo ut som det blir den billigste også i forhold til hva finn klarer å finne rundt oktober tider. Endret 19. september 2011 av spetwols Lenke til kommentar
eflatjan Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Reiser du via USA må du altså gjennom US immigration. Det betyr altså at du må ha ESTA Dersom du skal reise så snart som i oktober er reisa via Madrid sikkert helt OK. (har ikke sett på detaljene) Men du må altså så vidt jeg skjønner komme deg til Madrid, hente bagasjen og sjekke inn på nytt. Beregn veldig god tid mellom ankomst og avgang. Og da mener jeg mer enn noen timer. Dersom flyet til Madrid er så forsinka (evt kansellert) at du ikke rekker flyet videre har du et problem. Det samme gjelder selvfølgelig på hjemturen. Er ikke sikkert at det gir resultater, men det kunne kanskje være en ide å kontakte (pr telefon eller oppmøte) en håndfull reisebyråer før du bestemmer deg. De bør kunne snekre sammen kombinasjoner du ikke finner i de vanlige søkemotorene. Men da bør du gjøre det ASAP. Før 8000-billettene forsvinner. Lenke til kommentar
William_S Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 (endret) Unngå mellomlanding i USA om det lar seg gjøre. Det er bare til irritasjon. Ellers kan man oppsøke fysiske reisebyråer, feks Kilroy travels for sammensnekring av flyreiser og andre reiser. Endret 22. september 2011 av William_S Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå