BIGG Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Skal begynne å tagge og organisere bilder, og trenger tips. Har fått anbefalt Lightroom, men vet ikke om det kan brukes slik jeg ønsker. Problemstilling: Har to PC'er(stasjonær/laptop) og bruker begge til bilder(syncer bildefiler mellom dem). Jeg jobber i en turnus som gjør at jeg er bort fra hjemmet flere dager i strekk. Dødtiden på jobb kunne jeg tenke meg å bruke til tagging av bilder. Etter å ha tagget bilder på jobb(laptop) vil jeg gjerne overføre denne informasjonen til den stasjonære når jeg kommer hjem(og omvendt når jeg skal ut på jobb). Er dette mulig i Lightroom, eller finnes det andre programmer som er bedre egnet? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Du kan lagre biblioteket på en tjeneste som Dropbox? Hvis du setter det opp riktig, noe som ikke skal være for vanskelig, skal begge maskinene kunne bruke samme bibliotek. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 15. september 2011 Forfatter Del Skrevet 15. september 2011 (endret) Du kan lagre biblioteket på en tjeneste som Dropbox? Mener du da selve bildene eller bare databasen med informasjon om taggene? Å legge hundrevis av giga med bilder på nett er ikke noe tema... Edit: Trykkleif Endret 15. september 2011 av BIGG Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Med dropbox har du 1 GB gratis, med ms mesh får du 5GB gratis. Men uansett hvor ofte er det du jobber med mer enn 5GB? Last kun opp bilder du skal jobbe med, og når du er ferdig med de så flytter du dem fra dropboxmappen din på maskinen. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 15. september 2011 Forfatter Del Skrevet 15. september 2011 Last kun opp bilder du skal jobbe med, og når du er ferdig med de så flytter du dem fra dropboxmappen din på maskinen. Poenget er(og skal være) at bildene er tilgjengelig på begge PC'ene til enhver tid. Det er kun databasen(eller hva de nå bruker) med taggene jeg vil flytte på! Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 (endret) googlet litt for deg, foreksempel killer lightroom tips har en grei forklaring Endret 15. september 2011 av Nautica 1 Lenke til kommentar
Inc Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 For å svare på spørsmålet om dette går med lightroom så blir det ja. Slik gjør jeg det: Har lightroom på stasjoner og laptop. Har en stabel med HDD av for skjellige størrelser men disse bruker jeg nå til kun lagring, hvor jeg kan ved en senere anledning lete fram til hvis jeg vil. Alle disse HDD er enten sata eller protable usb disker, men de begynner å bli gamle og trege. Slik at diss eer kun til lagring og backup. Derfor har jeg en ny portabel HDD "my passport" Usb3.0 på 1Tb hvor alle de nyeste oppdragene/bildene er og etterhvert som denne blir full flytter jeg de over på de andre HDDène Har omtrent like stor plass på stasjoner og laptop, dvs at jeg alltid har 3 kopier av de siste nye bildene, 1 sett på laptop, 1 på stasjoner og 1 på "my passport". Det som skjer etter at bildene er tatt, er å overføre de fra kamera til maskin via lightroom. Her haker jeg av for "kopier til" lokal hdd (altså enten stasjoner hdd eller laptop hdd) samt lage kopi til "my passport". Nå har jeg kopi av alle bildene på lokal og "my passport". Lightroom katalogen er det også kopi av følger "my passport" og når denne plugges tilen annen maskin (hvilken som helst egentlig) så har jeg alle bildene tilgjengelig samt at jeg da kan kopiere de over på en tredje maskin. Dette høres kanskje tungvindt ut og en treg greie, men faktumet er Usb 3.0 er rimlig rask til overføring. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Mener du da selve bildene eller bare databasen med informasjon om taggene? Å legge hundrevis av giga med bilder på nett er ikke noe tema... Kun biblioteket. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 15. september 2011 Forfatter Del Skrevet 15. september 2011 googlet litt for deg, foreksempel killer lightroom tips har en grei forklaring Der var kanskje det jeg trnegte ja. Takker, skal testes!! Lenke til kommentar
pmbpictures Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Mener jeg har hørt om en oppfinnelse kalt ekstern hardisk ? Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 15. september 2011 Forfatter Del Skrevet 15. september 2011 Mener jeg har hørt om en oppfinnelse kalt ekstern hardisk ? Det har jeg også hørt om, men har rikelig å dra på fra før...! Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 17. september 2011 Forfatter Del Skrevet 17. september 2011 (endret) Oppdatering! Ikke ferdig testet ennå, men følgende teknikk ser ut til å fungere: På begge PC'ene(eller egentlig alle tre), bygges mappestrukturen til bildene og LR-filene opp på nøyaktig samme måte. Eksempelvis "D:\Dokumenter\Bilder\BlaBla". I denne strukturen ligger også filene til Lightroom. Når jeg synkroniserer filer(bilder og LR) mellom de forskjellige PC'ene ser det ut til å bli korrekt, og endringer blir med over til 'neste' PC. Med en slik teknikk kan man selvsagt ikke jobbe på begge maskinene samtidig...! Edit: Synkronisering av filer gjøres med et dertil egnet program, GoodSync Pro. Endret 17. september 2011 av BIGG Lenke til kommentar
Jan Erik Engan Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 (endret) Med dropbox har du 1 GB gratis, med ms mesh får du 5GB gratis. Men uansett hvor ofte er det du jobber med mer enn 5GB? Last kun opp bilder du skal jobbe med, og når du er ferdig med de så flytter du dem fra dropboxmappen din på maskinen. 2Gb gratis...men ikke att det betyr så mye...altså det du får å bruke Dropbox gratis uten ms mesh Endret 18. september 2011 av Jan Erik Engan Lenke til kommentar
Jan Erik Engan Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Du kan lagre biblioteket på en tjeneste som Dropbox? Hvis du setter det opp riktig, noe som ikke skal være for vanskelig, skal begge maskinene kunne bruke samme bibliotek. Kan jeg å anbefale...smart og enkelt;) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå