Gå til innhold

Lightroom på to PC'er

Anbefalte innlegg

Skal begynne å tagge og organisere bilder, og trenger tips. Har fått anbefalt Lightroom, men vet ikke om det kan brukes slik jeg ønsker.

Problemstilling:

Har to PC'er(stasjonær/laptop) og bruker begge til bilder(syncer bildefiler mellom dem). Jeg jobber i en turnus som gjør at jeg er bort fra hjemmet flere dager i strekk. Dødtiden på jobb kunne jeg tenke meg å bruke til tagging av bilder.

Etter å ha tagget bilder på jobb(laptop) vil jeg gjerne overføre denne informasjonen til den stasjonære når jeg kommer hjem(og omvendt når jeg skal ut på jobb).

Er dette mulig i Lightroom, eller finnes det andre programmer som er bedre egnet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Last kun opp bilder du skal jobbe med, og når du er ferdig med de så flytter du dem fra dropboxmappen din på maskinen.

Poenget er(og skal være) at bildene er tilgjengelig på begge PC'ene til enhver tid. Det er kun databasen(eller hva de nå bruker) med taggene jeg vil flytte på!

Lenke til kommentar

For å svare på spørsmålet om dette går med lightroom så blir det ja.

Slik gjør jeg det:

Har lightroom på stasjoner og laptop. Har en stabel med HDD av for skjellige størrelser men disse bruker jeg nå til kun lagring, hvor jeg kan ved en senere anledning lete fram til hvis jeg vil. Alle disse HDD er enten sata eller protable usb disker, men de begynner å bli gamle og trege. Slik at diss eer kun til lagring og backup.

Derfor har jeg en ny portabel HDD "my passport" Usb3.0 på 1Tb hvor alle de nyeste oppdragene/bildene er og etterhvert som denne blir full flytter jeg de over på de andre HDDène

Har omtrent like stor plass på stasjoner og laptop, dvs at jeg alltid har 3 kopier av de siste nye bildene, 1 sett på laptop, 1 på stasjoner og 1 på "my passport".

Det som skjer etter at bildene er tatt, er å overføre de fra kamera til maskin via lightroom. Her haker jeg av for "kopier til" lokal hdd (altså enten stasjoner hdd eller laptop hdd) samt lage kopi til "my passport".

Nå har jeg kopi av alle bildene på lokal og "my passport". Lightroom katalogen er det også kopi av følger "my passport" og når denne plugges tilen annen maskin (hvilken som helst egentlig) så har jeg alle bildene tilgjengelig samt at jeg da kan kopiere de over på en tredje maskin.

Dette høres kanskje tungvindt ut og en treg greie, men faktumet er Usb 3.0 er rimlig rask til overføring.

Lenke til kommentar

Oppdatering!

Ikke ferdig testet ennå, men følgende teknikk ser ut til å fungere:

På begge PC'ene(eller egentlig alle tre), bygges mappestrukturen til bildene og LR-filene opp på nøyaktig samme måte. Eksempelvis "D:\Dokumenter\Bilder\BlaBla". I denne strukturen ligger også filene til Lightroom. Når jeg synkroniserer filer(bilder og LR) mellom de forskjellige PC'ene ser det ut til å bli korrekt, og endringer blir med over til 'neste' PC.

Med en slik teknikk kan man selvsagt ikke jobbe på begge maskinene samtidig...!

Edit: Synkronisering av filer gjøres med et dertil egnet program, GoodSync Pro.

Endret av BIGG
Lenke til kommentar

Med dropbox har du 1 GB gratis, med ms mesh får du 5GB gratis. Men uansett hvor ofte er det du jobber med mer enn 5GB?

Last kun opp bilder du skal jobbe med, og når du er ferdig med de så flytter du dem fra dropboxmappen din på maskinen.

2Gb gratis...men ikke att det betyr så mye...altså det du får å bruke Dropbox gratis uten ms mesh :thumbup:

Endret av Jan Erik Engan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...