Gå til innhold

Får jeg for lite i lønn?

shAmo-

Hva synes dere?  

32 stemmer

1. 1. Akkurat passe eller for lite?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er tyve år, hatt endel småjobber tidligere, og en litt lengre i USA og kom tilbake til Norgre, hvor jeg fikk jobb hos en av norges største sportsforretninger. Er her nå en avdelingsleder og sjefen til 3 heltider og ~10-12 deltider. I tillegg til å holde avdelingen strøken med tanke på utseende, vareflyt og kundeservice er det også en god del papirarbeid, som ofte krever at jeg må jobbe overtid.

Her er det hverken overtidsbetalt (står i kontrakt) eller noen form for tillegg, selvom jeg jobber fast annenhver lørdag i tillegg til alle ukedager.

Det er en fast grunnlønn, som er fastsatt, som nå er på 300 000 brutto. Det er en bonusordning, men gjennomsnittlig vil det ikke forekomme noe høyere enn max 15-20 000 i året (-36% skatt selvsagt).

Det er heller ikke mulighet for å avspasere de timene man har jobbet overtid, men får heller kun avspasere 3 dager i året (dersom du har gjort en knalljobb, selvsagt).

Er dette OK?

Skal en som jobber i barnehage, og være på samme alder, tjene så og si det samme som meg, som da er ansatt avdelingsleder i en så suksessrik sportsforretning? I tillegg til at denne personen kun jobber fast 8-16 og ingen lørdager, mens jeg jobber både kveld, dag og helg til samme lønn?

Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er lovpålagt med overtidsbetaling (40%) hvis man jobber mer enn 37,5 timer.

Unntaket til regelen ovenfor er hvis du har en fri stilling hvor selv kan velge når du jobber. Med tanke på sitatet under, så er ikke dette kravet oppnådd. Her har du nok krav på å få etterbetalt overtidsbetalingen, ettersom kontrakten du har skrevet under på er dårligere enn minstekravet iflg norsk lov.

Her er det hverken overtidsbetalt (står i kontrakt) eller noen form for tillegg, selvom jeg jobber fast annenhver lørdag i tillegg til alle ukedager.

Ta det opp med sjefen din, hvis han ikke går med på å betale deg overtid, ta kontakt med advokat eller fagorganiser deg og ta det med fagforeningen din.

Lenke til kommentar

Du må tenke igjennom hvor avhengige de er av deg. Er det lett for dem å erstatte deg? Er du bedre i jobben din enn for eksempel det JEG ville vært? Har du en ekstra kompetanse som har etterspørsel i markedet?

Har du flere jobbtilbud? Er det lett for deg å få en tilsvarende stilling, hvor lønna er bedre?

Det er slike ting som bestemmer lønn i det private. Å sammenligne seg med det offentlige blir vanskelig (urettferdig muligens), fordi det offentlige får penger etter så mye som de klarer å streike seg til. Det private får så mye penger som markedet tilsier.

EDIT: Korrigert for lover og regler

Mvh Den altvitende FlinkeFreddy :)

Endret av FlinkeFreddy
Lenke til kommentar

Unntaket til regelen ovenfor er hvis du har en fri stilling hvor selv kan velge når du jobber. Med tanke på sitatet under, så er ikke dette kravet oppnådd. Her har du nok krav på å få etterbetalt overtidsbetalingen, ettersom kontrakten du har skrevet under på er dårligere enn minstekravet iflg norsk lov.

Ta det opp med sjefen din, hvis han ikke går med på å betale deg overtid, ta kontakt med advokat eller fagorganiser deg og ta det med fagforeningen din.

Lendende stillinger har desverre ikke en slik beskyttelse ref AMIL §10-12 (1)

Lenke til kommentar

Loven sier 40% etter 40 timer. Det vanlige er dog 50% etter 37,5 timer. Arbeidsgiver kan likevel i dette tilfellet trolig slippe unna overtidstillegg, siden trådstarter har en form for sjefsposisjon og der er det (som en annen nevnte) et unntak i loven som mange vet å benytte seg av.

Jeg synes forresten ikke at 300.000 høres så helt verst ut for en 20-åring uten utdannelse (jeg tar utgangspunkt i trådstarters alder samt at han ikke nevner noe om egen utdannelse).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Lendende stillinger har desverre ikke en slik beskyttelse ref AMIL §10-12 (1)

Det er sant, men i lovens forstand, så er neppe trådstarters stilling en ledende stilling:

Med ledende stilling menes overordnede stillinger med klare lederfunksjoner.

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78151#Unntak_fra_arbeidstidsreglene

I denne sammenheng så måtte han da kunne selv bestemt når han måtte jobbe, ikke jobbe fast annenhver lørdag bestemt av sin sjef igjen.

Sjefen min som svinser inn og ut av kontoret sitt akkurat som det passer han (og sikkert jobber mer enn 40 timer i uka) kommer inn under unntakene fra arbeidstidsregler. Samtidig kan han når det måtte passe han og la være å møte opp. For noen år tilbake jobbet han konstant, mens de siste årene har han faktisk klart å ta seg flere uker med sammenhengende "ferie". (Som innebærer at han er tilgjengelig 24/7, men anyway...)

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Av de jeg har forhørt meg innenfor samme bransje, så er altså 300 000 for en avdelingsleder å forvente. Selv for de med en del mer erfaring under panseret. For å være så ung, så synes jeg nesten du får litt mye. (Tatt i betraktning at jeg kjenner personer som har ansvaret for mer og flere personer, samt har vært i samme bransje i over 6-7 år)

Uansett. Salgsbransjen er på ingen måte særlig lukrativ, og befinner seg av hva jeg har erfart nært bunnsjiktet over hva man kan forvente i lønn i Norge. Ønkser du å komme opp, så må du ta utdanning. Enten det er noe helt nytt å høgskole/universitet, eller kurs og utdanning innenfor økonomi og ledelse.

Da kan du komme høyere opp i kjeden, eventuelt ha noe å slå i bordet med for å komme deg høyere opp i lønn.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...