Gå til innhold

Samsung Galaxy Nexus - Det nye monsteret fra Google og Samsung


Swome

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for info, lærte jeg noe i dag også.. får kutte ut og legge papir under når jeg gjør mine hobby reparasjoner i fremtiden, personen som anbefalte det er er ikke utdannet innen området nei, så jeg var litt i tvil, men hvit papir ga en veldig behagelig og bakgrunn og jobbe på da ;)

 

At vedkommende ikke er utdannet innen feltet var ingen overraskelse :)

Selv er jeg utdannet innen fagfeltet, og vet viktigheten av å gjøre ting ordentlig.

 

Her er et sted man kan få seg et komplett ESD-kit:

http://www.avshop.no/PartDetail.aspx?q=p:1884285

 

239,- er ingen upris heller.

 

Åpen bootloader ville jeg beholdt.

Hvis du etter en oppdatering til nyere Android-versjon skal roote igjen må du låse opp bootloaderen dersom den er låst..

Og når man låser opp bootloaderen er det faktisk slik at alle data på telefonen slettes.

Lenke til kommentar

Har vanskeligheter for å tro at de bygger opp spenning da plast ikke har muligheter til å føre eller holde på elekrisiteten. Som det allerede er nevnt - Plast brukes som isolasjon rundt ledninger etc.

Tror også at skinn/lær skal være godt til den slags bruk! :)

Både gummi og plast brukes som vel som isolasjon, men en gummi ballong f.eks bygger statisk spenning som bare det, og plast også kan bli veldig statisk.

 

At vedkommende ikke er utdannet innen feltet var ingen overraskelse :)

Selv er jeg utdannet innen fagfeltet, og vet viktigheten av å gjøre ting ordentlig.

 

Her er et sted man kan få seg et komplett ESD-kit:

http://www.avshop.no...spx?q=p:1884285

239,- er ingen upris heller.

*

Var ingen upris nei, skal se om jeg bestiller en, om fraktprisen er like hyggelig, takk for tipset.

Lenke til kommentar

Jeg må bare arrestere noen her i debatten rundt ESD. Det er verre å bruke plastpose enn papir, da plast kan oppta ladning i større grad enn papir. Det er ikke uten grunn at man bruker plast som medie i kondensatorer. Dersom du skal bruke plast må du passe på at den er elektrisk ledende. Det aller beste som underlag er metall. Det kan godt være aluminiumsfolie. Er du alltid jordet mot folien, er det ingen fare for utladning til elektronikken. Men aller best er å la fagfolk gjøre jobben...

 

Edit: sånn at det også er sagt. Plast og gummi som isolerer er en større fare for statisk elektrisitet enn noe som leder. Selv om det er brukt på ledninger, er det ikke en selvfølge at det er antistatisk.

Endret av St Thicket
Lenke til kommentar

Faren min er utdannet innen for dette området og han sier at det aller beste å gjøre, er å ha en spesiell gummimatte under deg, og under det du holder på med. På denne måten er du utladet hele tiden.

 

En annen ting er å alltid lade seg ut gjennom en eventuell eske som komponentene ligger i, da du vil lade deg ut på samme nivå som komponenten i eska. Beste å gjøre da er å ta i eska, åpne den og så ta ut delene mens du enda holder i eska.

 

Edit: Vet litt hva jeg snakker om jeg og, da jeg holder på å ta en utdanning (elektrofag) innenfor dette området selv (riktig nok er det bare 1. året mitt, men lærer fort viktige ting).

Endret av SPAAACE
Lenke til kommentar

Edit: Vet litt hva jeg snakker om jeg og, da jeg holder på å ta en utdanning (elektrofag) innenfor dette området selv (riktig nok er det bare 1. året mitt, men lærer fort viktige ting).

Da jeg gikk elektronikk på videregående var jeg sikker på at jeg visste alt. Jo mer jeg lærte, jo mer ble jeg klar over at jeg ikke kunne. Så gikk jeg på Ingeniørhøgskolen og skjønte da at at jeg kun kan en brøkdel av samlet kunnskap i faget. Men hele poenget med å gå høgskolen er å lære seg metoder og teknikker for å ta til seg mer kunnskap når man kommer i arbeid.

 

Jeg er utdannet elektronikkingeniør, og den gummimatten du refererer til har et slags ledende belegg som gradvis lader ut alle spenningsforskjeller mellom deg og matten og elektronikken og matten. En slik matte er helt klart det beste til formålet, men dersom man ikke har en slik matte tilgjengelig er det egentlig bare å bruke et skrivebord, glassplate, you name it. Et kretskort er i seg selv ganske robust mot ESD, så det burde ikke være noe stort problem. Problemet blir selvsagt større dersom du har på deg en fleesegenser og crocs (da det kan bygge seg opp en stor spenningsforskjell mellom deg og kretskortet).

 

Jeg har jobbet med utvikling av elektronikk, og har aldri opplevd at et kretskort har tatt kveld på grunn av ESD. Vi har behandlet kretskortene ganske tøft. Men en mulig ESD-skade kan komme etter en tids bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da roota jeg gnexen på selveste julaften, men når jeg nå bootet opp igjen, blir ikke noen av de appene jeg hadde installert automatisk. Apps som jeg har kjøpt (feks swiftkey) står at er kjøpt, så det er tydelig at jeg bruker riktig account, men av en eller annen grunn vil ikke de 80 appsene jeg hadde lastes ned. Troubleshooting?

Lenke til kommentar

Heisann, jeg skulle gjerne hatt litt veiledning. For et par dager siden unlocka jeg bootloaderen på telefonen min ved hjelp av gnex toolkit. Så flasha jeg til AOKP, men av en eller annen grunn får jeg ikke kontakt med googleserverene. Wifi baren er grå, isteden for blå. Vet noen hvorfor?

 

Dessuten, når jeg oppdaget at AOKP var på engelsk, mistet jeg litt lysten til å beholde ROMen. Er det slik at verken CM eller AOKP er på norsk? Isåfall, kunne noen veiledet meg til å gå fra AOKP til Jakju? Før jeg unlocka bootloaderen hadde jeg Jakjuwx, vil anta at jeg har det fremdeles. Så da trenger jeg å få flasha tilbake til stock, samt flasha til Jakju.

 

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar

Du kan endre språk når som helst i innstillinger. Innstillinger - Språk og inndata - Språk

 

Og AOKP er Yakju.

Fant det ut :) Fikk ikke kontakt med Google serverne, så jeg gikk for factory reset. Hvordan går jeg derifra til jakju/4.2? Bootloaderen er unlocka :)

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...