Gå til innhold

Samsung Galaxy Nexus - Det nye monsteret fra Google og Samsung


Swome

Anbefalte innlegg

Jeg blir ikke fortrolig med Nexus. Dårligere dekning, dårligere kamera osv. Tror jeg hever kjøpet og venter på S3...

Hvor i alle verdens dager har du kjøpt telefonen hvor du får lov til å heve kjøpet?

 

Tror det står i kjøpsloven at du har rett til å heve kjøpet etter en viss tid, men da må du avtale med butikken først (moren min jobber i butikk og har fortalt meg at du må avtale med butikken først hvis du skal levere et produkt tilbake mot penger).

Eventuelt kan man jo få en tilgodelapp som gir deg den summen du kjøpte produktet du leverte tilbake for, men den kan bare brukes i den butikken (altså si at du kjøpte Galaxy Nexus for 3499,- men du er ikke fornøyd med den. Da kan du levere den tilbake til butikken innen 30 dager etter kjøp (tror det var 30 dager ihvertfall), og få en tilgodelapp på 3499,- som bare kan brukes i den butikken).

 

For det første er det ikke kjøpsloven vi som privatpersoner forholder oss til når det er snakk om kjøp av produkter/tjenester fra bedrifter, det er forbrukerkjøpsloven. For det andre er det ikke lovbestemt angrerett ved kjøp i fysisk butikk, det gjelder kun ved salg utenfor fast utsalgssted. Internett, postordre, gatesalg, osv. går under dette.

 

Så denne bytteretten noen butikker reklamerer for er ikke annet enn goodwill fra deres side, dog oftest med store begrensninger når det kommer til hvilke produkter man kan returnere og bruken av disse for å få det godkjent.

Det du sier er helt korrekt. Selv ved kjøp over internett har du ikke så mye rettigheter når det kommer til en mobiltelefon. Du har så vidt lov å skru den på før du mister retten til å sende den tilbake. Skal se om jeg finner igjen kilden for dette.

 

Har jobbet i telebutikk selv, og vi tok aldri inn telefoner der pakken var åpnet. De få gangene vi gjorde det, tapte vi så utrolig mye penger på de, for de fleste kunder vil jo helst ha en uåpnet eske.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes hele nexus-serien til Google, som liksom skal være referansetelefonene deres begynner å ligne en farse. Forskjellige versjoner av telefonen, og forskjellige utgivere av programvaren...bare tull. Blir nok ikke Nexus på meg ved neste korsvei.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg fikk OTA 4.0.4 ihvertfall.. Vel etter å ha gått fra JAKJUXW til JAKU

Nettopp det som er problemet med Nexus. Du har fått det pga at du hra JAKU, vi andre som har kjøpt telefonen i Norge og ikke flashet den med JAKU har ikke fått den. Og nesten 6 mnd etter lansering er det fortsatt ingen som vet hva som er forskjellene mellom JAKU og JAKJUXW

Lenke til kommentar

Har kjørt ebloodmod (litt div versjoner) siden jeg fikk telefonen til lansering her i Norge, og må si jeg aldri har vært så fornøyd med en telefon før. Ok+ batteritid og ekstremt stabil (Force-close problemet i apps har for min del ikke vært til stedet i ICS. - spotify før beta utgaven kom).

 

kjører på xxxkl1 radio og Franco kernel.

Lenke til kommentar

150% enig med deep750, dette er "nesten" en sak for forbrukerområdet.

Blir lovet raske oppdateringer og alt, men kommer de? nei.

For min egen del gjør det ingenting, for jeg har custom rom, men kjenner og vet følelsen de andre med stock rom har, er helt på trynet.

Og nytter ikke si "poenget med nexus er å ha custom rom blablabla". det er helt feil.

 

nei, at Google ikke velger å kun lage EN felles oppdateringskanal er uforståelig, spesielt når det er referansetelefonen. Google lever i en boble for dagen.

Endret av baguett
Lenke til kommentar

Jeg ble lei av å vente på at Yakjuxw skulle få 4.0.4, så jeg valgte å flashe Yakju rom fra Google. Det gikk veldig smertefritt da jeg brukte et program til å gjøre alt for meg.

 

Her finner dere info om programmet som jeg brukte.

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1392310

 

Låste opp bootloader, la inn ny 4.0.4 ROM og låste bootloader igjen. Vet ikke hva garantien sier om å låse opp bootloader og flashe orginal ROM for så å låse bootloader.

Lenke til kommentar

Det finnes ingen fysiske mobilbutikker hvor du kan komme inn med en helt fin telefon, og si at du ønsker å heve kjøpet. Over nett har du 14 dager åpent kjøp, men den er mest til stede fordi man skal ha muligheten til å se produktet før man bestemmer seg. Egentlig helt logisk at man ikke bare kan levere en brukt mobil tilbake, det er i de fleste tilfellene umulig for butikken å få solgt dem videre og de blir sittende med flere tusen i minus.

det er ikke fordi man skal kunne se produktet man kjøper først, det er av helt andre grunner loven finnes. ettersom denne loven er gammel.

 

_______________________________

Jeg blir ikke fortrolig med Nexus. Dårligere dekning, dårligere kamera osv. Tror jeg hever kjøpet og venter på S3...

Hvor i alle verdens dager har du kjøpt telefonen hvor du får lov til å heve kjøpet?

Tror det står i kjøpsloven at du har rett til å heve kjøpet etter en viss tid, men da må du avtale med butikken først (moren min jobber i butikk og har fortalt meg at du må avtale med butikken først hvis du skal levere et produkt tilbake mot penger).

Eventuelt kan man jo få en tilgodelapp som gir deg den summen du kjøpte produktet du leverte tilbake for, men den kan bare brukes i den butikken (altså si at du kjøpte Galaxy Nexus for 3499,- men du er ikke fornøyd med den. Da kan du levere den tilbake til butikken innen 30 dager etter kjøp (tror det var 30 dager ihvertfall), og få en tilgodelapp på 3499,- som bare kan brukes i den butikken).

For det første er det ikke kjøpsloven vi som privatpersoner forholder oss til når det er snakk om kjøp av produkter/tjenester fra bedrifter, det er forbrukerkjøpsloven. For det andre er det ikke lovbestemt angrerett ved kjøp i fysisk butikk, det gjelder kun ved salg utenfor fast utsalgssted. Internett, postordre, gatesalg, osv. går under dette.

Så denne bytteretten noen butikker reklamerer for er ikke annet enn goodwill fra deres side, dog oftest med store begrensninger når det kommer til hvilke produkter man kan returnere og bruken av disse for å få det godkjent.

Det du sier er helt korrekt. Selv ved kjøp over internett har du ikke så mye rettigheter når det kommer til en mobiltelefon. Du har så vidt lov å skru den på før du mister retten til å sende den tilbake. Skal se om jeg finner igjen kilden for dette.

Har jobbet i telebutikk selv, og vi tok aldri inn telefoner der pakken var åpnet. De få gangene vi gjorde det, tapte vi så utrolig mye penger på de, for de fleste kunder vil jo helst ha en uåpnet eske.

 

det du sier er bullshit, uansett hva du kjøpere over nettet så har du 14 dagers full returrett, hvis din butikk nektet dette er så brøt dere en lov. alle nettbutikker er nødt til å godta 14 dagers retur, om de ikke skriver dette på dere nettside og opplyser kundene, har kundene 1 år returrett (det siste er jeg ikke 100% sikker på, men utifra hva jeg leser i loven er det slik)

 

det ferrek skriver er helt riktig.

når du skal handle over nett bør du lese nettsidens rettigheter før du kjøper.

 

eller så har man jo garanti på varen man kjøper, så lenge det er en feil fra fabrikkens side og ikke er en selvforskylt skade av noe man har tuklet med som ikke er lov eller skadet den på egenhånd.

Lenke til kommentar

Man har kun 14 dagers returrett om man ikke tar i bruk varen som sin egen.

 

hvor er den regelen skrevet opp??

er det noen nettsider som mener dette er dette feil. står ikke noe om det i norske lover. 14 dagers returrett eller angrerett som det heter i loven, er 14 dager uansett. men selvsagt skal varen være i like god stand som du fikk den i.

Lenke til kommentar

Nå orker jeg ikke google dette, og jeg understreker at jeg ikke er 100% sikker på å huske riktig. Men jeg synes å huske at vanlig praksis er at man ikke kan angre dersom det foreligger grunn til å tro at man burde angret tidligere.

Kanskje litt klønete skrevet, men jeg er litt preget av å ha vært oppe hele natten. Poenget er:

 

Man kan se på telefonen hvor mange ganger den har vært ladet, hvor mange timer den har vært i bruk, osv. Hvis man så sender den inn på 13. dagen, og den har vært i bruk hele døgnet, med 3-4 timer tale hver dag og ladning flere ganger hver dag, må man kunne mene kunden kunne funnet grunnen til hvorfor han angret tidligere. Antall ladesykluser osv vil jo bety at produktet ikke lengre er helt som nytt...

 

Synes bare å huske jeg leste en greie om det i forbindelse med forbrukerrådet en gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...