fersking Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 noen som kan vise en formel og utregning på en oppgave her.. et vogntog starter fra ro med akselerasjonen 0,50m/s^2 Hvor lang tid tar det før farten er 36km/h? Kor langt kommer vogntoget på denne tiden?? husker ikke dette etter mangen år vekke fra skolebenken.... Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Du får finne frem formelsamlinga i fysikk, og skrive opp de fire farts-formlene (evt. google dem), så kan vi ta det derifra. Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 (endret) noen som kan vise en formel og utregning på en oppgave her.. et vogntog starter fra ro med akselerasjonen 0,50m/s^2 Hvor lang tid tar det før farten er 36km/h? Kor langt kommer vogntoget på denne tiden?? husker ikke dette etter mangen år vekke fra skolebenken.... 1. bevegelseslikning: v = v0 + a*t 2. bevegelseslikning: s= v0*t + (1/2)at^2 3. bevegelseslikning: 2as = v^2 – v0^2 Du kjenner v0 (startfarten) = 0 Du kjenner a = 0,5 m/s^2 Du skal finne t, fra v0 til v= 36 km/t Da kan du bruke første bevegelseslikning (kjenner v, v0, og a, skal finne t). Så kan du bruke enten 2. eller 3. bevegelseslikning. Enten uten å brukte t (som du fant først) med 3. likning, eller med t med 2. likning. Lykke til. Endret 15. september 2011 av Webmaster Esso Lenke til kommentar
fersking Skrevet 15. september 2011 Forfatter Del Skrevet 15. september 2011 formlene har eg funnet, probleme er å snu di... får feil svar.. noen som kan ta hele utregningen så eg kan se fremgangsmåten å få repetert dette skikkelig ?? Lenke til kommentar
Potetmann Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 (endret) Finner farten ved å bruke første bevegelsesligning: Nå har jeg funnet et utrykk for t, så da kan jeg sette inn tallene. Men en ting er viktig å merke seg: vi vet at farten er 36 km/t, men når man setter inn tallene må man har de i SI-enhetene. SI-enheten for fart er m/s, derfor må vi først gjøre om 36 km/h til m/s. Dette gjør man ved å dele på 3,6 slik: Nå kan jeg sette inn tallene i utrykket jeg fant i sta. Det tar altså 20 sekunder før toget når farten 36 km/h Nå kan jeg bruke 2. bevegelsesligning for å finne strekningen toget kjører i løpet av denne tiden. Det ser ut som det er ganske mye regning, men jeg gjorde ekstra mange mellomregninger så det skal være lettere å forstå Endret 15. september 2011 av stolavjens Lenke til kommentar
fersking Skrevet 16. september 2011 Forfatter Del Skrevet 16. september 2011 tusen takk, ser så lett ut når man får det forklart sånn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå