Ozelot Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Nå har jeg ikke peiling på antidepressiva og p-piller, men hva om de eneste som virker for Moie, er de som gir økt vekt(matlyst altså)? Og det å gå rundt å være sulten hele tiden, er vel heller ikke noe bra? (må være veldig frustrerende ...) Lenke til kommentar
Anaio Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Nå har jeg ikke peiling på antidepressiva og p-piller, men hva om de eneste som virker for Moie, er de som gir økt vekt(matlyst altså)? Og det å gå rundt å være sulten hele tiden, er vel heller ikke noe bra? (må være veldig frustrerende ...) Det finnes hormonfrie prevensjonsmidler som for eksempel kobberspiral. P-sprøyter/p-stav innholder ikke østrogen og vil ikke gi slike bivirkninger. Dersom man ikke er så nøye på de ti kiloene så er det selvsagt ikke noe poeng i å bytte (eller ikke tåler annet), problemet er når man begynner å bruke medisinene som en unnskyldning for alle de andre kiloene som kommer av andre ting. Altså tillegger medisinen mer skyld enn den egentlig har. Og selvsagt er det ikke bra å gå sulten, men da må man spise lurt slik at man holder seg mett. Kalkunfilet for eksempel, metter veldig godt og er et magert alternativ. Det bare krever mye. Hvis man ikke har ork til å gjøre alle tiltakene så er det helt greit det, jeg bare reagerte på moie sin innstilling om at det ikke var mulig, for det er det. Lenke til kommentar
Bruker-97420 Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Du gjør det feil, Moie. Du må ikke sulte deg eller trene ekstremt for å gå ned i vekt, men spise riktig. Legg om til et sunt kosthold med mindre karbohydrater og slikt, men mer kjøtt og grønnsaker. Da vil du se at vekten eventuelt går ned. Ja, det vet jeg. Det jeg sier er at jeg stopper på en spesiell vekt hver gang jeg gjør ting riktig - altså spise sånn det er anbefalt og trene sånn det er anbefalt. Hvis jeg skal gå MER ned i vekt enn til der jeg alltid stopper må jeg sulte meg osv. Og det gjør jeg ikke. Derfor er jeg overvektig. Ikke pga av latskap, men pga situasjonen jeg er i. Den biter jeg ikke helt på. For det første kan du bytte prevensjonsmiddel og type antidepressiva, og for det andre er ikke vektøkning en generell bivirkning for antidepressiva. Økt matlyst er derimot en mulighet - men økt lyst betyr ikke økt behov. Hormonelle faktorer kan påvirke forbrenningen i noe grad (15% maks) og du vil kunne lagre mye vann, men da må man tilpasse seg dette og begrense inntaket og drikke vanndrivende drikker. Derimot er det (mener jeg) umulig å legge på deg fett så lenge kcal inn < kcal ut. Du passifiserer deg ved å tillegge "situasjonen" din skylden, for du kan gjøre noe med vekta hvis du vil! Tror du virkelig at jeg har lyst å gå rundt som en - ett eller annet tjukt noe - og vite at "alle" syns jeg er stygg og lat? Jeg har hatt mange runder der jeg har trent fire ganger i uka, vært aktiv de andre dagene, spist mindre kcal enn jeg bruker og kuttet ut alt av søtsaker og brus (men for å ha sagt det, aldri har vært mitt største problem) Jeg sier ikke at jeg er skyldløs i min sitasjon, men jeg sier jeg ikke har ALL skyld. Lenke til kommentar
Dinosauromann Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Det er ganske stor genetisk variasjon når det gjelder belønninssystemet i hjernen (eks. kilde). Med andre ord er det en del forskjeller i hvor lett det er for en person å endre matvanene sine. I tillegg er det forskning som viser at sukker har et potensiale for avhengighet, mer info (her, som igjen gjør det ennå vanskeligere å endre matvaner. (Spesielt siden matprodusentene har sukker i så og si alt nå om dagen.) Det er ikke bare å "bytte" antidepressiva, det er veldig inviduelt hvor godt forskjellige typer virker, dessuten har de fleste typene denne bivirkningen. Om en skal bytte type må en trappe ned på den ene, for så å trappe opp på den andre typen, som fort kan ta 1-2 måneder. Først etter å ha gått på den nye medisinen ei stund vil en se om den er effektiv eller ikke. I nedrappings- og opptrappingsperiodene vil en også få mye bivirkninger, så det er lettere sagt en gjort å bytte denne typen medisiner for å finne noe som både hjelper på humøret, _og_ ikke gir for stor vektøkning. Nå skal det sies at antidepressiver helst ikke bør være noe en går på permanent heller (om en ikke har en alvorling psykisk lidelse.) 1 Lenke til kommentar
Greddi Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 kcal inn: mat og varme. kcal ut: aktivitet og varme, Hvor varme utgjør ca 80% kcal ut. Fryser du, så utgjør varme energitapet mer. Så aktivitet er ikke den eneste leddet i kcal regninga som mange tror. Om folk skal følge statens ernæringsråd, så vil de bli feite...dessverre. Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 3. februar 2012 Del Skrevet 3. februar 2012 (endret) Vel, det er ikke så lett når man konstant får tilførsel av giften uten å vite hvor den kommer fra. Slike holdninger irriterer meg … Voksne folk kan kjøpe–og spise–akkurat den maten de ønsker. Innholdsfortegnelsen og næringsinnholdet står klart og tydelig på innpakningen til de aller fleste produkter, så det er så transparent som overhodet mulig. Kombinerer man dette med et minimum av kunnskap om hva som er sunt, er det ingen grunn til å være overvektig. Da snakker jeg ikke om detaljkunnskap om lavkarbo eller å veie maten med fire desimaler, men enkle ting som: - Sjokolade er ikke sunt - Grandiosa er ikke middag - Brus er ingen tørstedrikk, det er vann i springen … Kanskje man burde gitt feite folk en leksjon i termodynamikkens andre lov? Det er ingen som tilfører tjukke folk noe som helst. De eier ikke viljestyrke, og skylder sine dårlige valg på andre. Klart det er mye enklere å være et offer for matgigantenes spill, enn å innrømme at man selv har et problem … For min del kan folk se ut akkurat som de ønsker, det er ikke snakk om dem som har et par-fem kosekilo for mye, men de som er så feite at de er til fare for seg selv og andre … Endret 3. februar 2012 av The mighty Quinn Lenke til kommentar
Greddi Skrevet 3. februar 2012 Del Skrevet 3. februar 2012 (endret) Jeg kan ikke se hva termodynamikkens andre lov har med denne diskusjonen å gjøre. For de som veier par kilo for mye. dvs pynte kilo før bikini-sesongen så kan de følge statens ernæringsrådets anbefaling. For de som er sykelig feite, så er fedme bare et symptom for underbyggende problem. Edit: Men er enig at sjokolade, pizza, og brus ikke er mat. Endret 3. februar 2012 av Greddi Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 3. februar 2012 Del Skrevet 3. februar 2012 http://www.nettdoktor.no/helseraad/fakta/overvekt.php Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå