Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Fedme KAN dere gjøre noe med !

OAB1966

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor får gravide lyst til å spise den og den type mat?

Hvorfor får polfarere som har mistet en stor del av sin vekt, etter en ekspedisjon, til å gomle i seg mat?

Fordi babyen trenger næring/energi. Evolusjonen har sørget for at gravide og småbarn har større appetitt for energirik mat for forsørge at de har nok energi til å utvikle seg. Dette har ikke så mye hensikt lengre da man som regel alltid har tilgang til mat.

Fordi de forbrenner mer enn 6000 kalorier pr. dag. Det er nesten umulig å få i seg seg nok kalorier gjennom vanlig mat. Når de kommer hjem igjen havner de på idealvekten ved å spise som normalt.

Endret av Heradon
Lenke til kommentar

Hvorfor får polfarere som har mistet en stor del av sin vekt, etter en ekspedisjon, til å gomle i seg mat?

Fordi babyen trenger næring/energi. Evolusjonen har sørget for at gravide og småbarn har større appetitt for energirik mat for forsørge at de har nok energi til å utvikle seg. Dette har ikke så mye hensikt lengre da man som regel alltid har tilgang til mat.

Fordi de forbrenner mer enn 6000 kalorier pr. dag. Det er nesten umulig å få i seg seg nok kalorier gjennom vanlig mat. Når de kommer hjem igjen havner de på idealvekten ved å spise som normalt.

Opplagte hvordan-svar... som egentlig ikke svarte på spørsmålet om hvorfor...

Gravide kvinner trenger mer mat for å fòre barnet og seg selv.

Polfarer, som jeg sa; mister stor vekt, pga ekstrem kulde.

Spørsmålet er hvorfor får de lyst til å spise mer mat?

Hormoner er det rette svaret. Hormoner sørger for at moren får lyst på mat.

Hormoner sørger for at polfarererne impulsiv springer til kjøleskapet og stappe i seg mer mat enn normalt.

De samme hormonene skjer når feite folk blir sultne, pga de spiser feil mat.

Når de spiser feil mat så lagrer de energi, og dermed gjør den utilgjengelig for kroppen til å omsette den. Og dermed skriker kroppen for mer mat og du blir sulten etter tre-fire timer.

Feite folk sulter på en celluar-nivå.

Evolusjonær sett så er mennesker skapt til å gå normalt to til tre dager uten mat. Men dagens moderne matkultur spiser vi frokost, lunsj, middag og kvelds. Og hiv inn i små mellommåltidene også.

Kjenner dere igjen spisemønstrene deres? Det er ikke normalt å bli sulten så ofte.

Endret av Greddi
Lenke til kommentar

Vi er ikke "ment" å spise hver 2-3 dager. Ikke er vi "ment" til å spise 4 ganger om dagen heller. Vi er "ment" til å kunne tilpasse oss forskjellige livsstiler og situasjoner. Det er ikke forskjellige spisemønstre som gjør folk feite. Det er feil mat, rett og slett.

Lenke til kommentar

Hormoner sørger for at polfarererne impulsiv springer til kjøleskapet og stappe i seg mer mat enn normalt.

Når de spiser feil mat så lagrer de energi, og dermed gjør den utilgjengelig for kroppen til å omsette den. Og dermed skriker kroppen for mer mat og du blir sulten etter tre-fire timer.

Evolusjonær sett så er mennesker skapt til å gå normalt to til tre dager uten mat. Men dagens moderne matkultur spiser vi frokost, lunsj, middag og kvelds. Og hiv inn i små mellommåltidene også.

Kjenner dere igjen spisemønstrene deres? Det er ikke normalt å bli sulten så ofte.

Virker som om du følger periodisk faste... ?

Lenke til kommentar

Dagens matkultur er ideelt for kroppen. Å gå 2-3 dager uten mat er hva kroppen normalt kan tolerer uten at det gir drastiske følger, men det er langt ifra ideelt.

Hvorfor polfarer?. Vi som trener generelt propper oss i mer mat enn andre, for å kompensere med energiforbruket.

Ja, det lagrer seg som hvitt fett. Som du selv sier fedme er selvforskyldt, du blir hva du spiser :)

Lenke til kommentar

Jeg, som representat for de feite, må egentlig si meg enig med trådstarter. Jeg er overvektig. Overvektig klasse to, om jeg skal trekke inn BMI. Jeg har hatt to svangerskap tett på, men det er egentlig ingen unnskylding. Kan heller ikke skylde på genene. Alle i familien min er overvektig, men jeg tror ikke at det har noe med gener å gjøre. Det har langt mer å gjøre med manglende rollemodeller når det gjelder trening. Ingen i min familie trener. Samtidig har jeg brukt gener, vond rygg etc som en krykke.

Så nå har jeg to små barn under tre år, og har forlengst innsett at;

1. Jeg er skyldig de en bedre rollemodell. Vi skal være en aktiv familie. Ikke en tjukk og pesende en.

2. Jeg er skyldig de å holde meg ved den beste helsen jeg kan. De trenger meg faktisk. Jeg kan ikke pådra meg en sykdom bare pga vekta. Det blir for dumt.

Etter at jeg fikk minstemann, for fire måneder siden, har jeg gått ned ti kilo. Jeg lot meg slappe av igjen, og gikk rett opp, hadde da egentlig gått ned tretten. Nå jobber jeg knallhardt, og spiser riktig for å komme meg ned. Det krever faktisk ikke så mye for å se vekta gå rette veien. En halvtime aktiv trening hver dag, pluss mer aktivitet generelt hjelper veldig på. Og dropping av snop og brus hjelper enda mer.

Nå trener jeg daglig, og kjenner plutselig at jeg har muskler! Hvem skulle trodd det? Jeg klarer å trene utholdenhet uten å dø :) Jeg holder ut styrkeøvelsene. Og det er på innmari kort tid.

Alle kan endre seg, og alle kan komme seg i form. Ikke tenkt på kiloene nødvendigvis, men helsa.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Generell sunn mat. Altså mye grønnsaker, jevne måltider (mye lavkarboknekkebrød. Altså uten mel, men bakt på frø og fiber). Lager alt brød selv, så det er lagd på grov rug. Med andre ord, ikke lavkarbo, men nærmere Grete Roede. Mye fisk.

Problemet som jeg jobber videre med nå er at jeg nok alltid har overspist en del. Særlig overspising av middag. Det kan være kjempesunn mat med masse fisk og grønnsaker, men jeg spiser meg litt for mett. Så nå jobber jeg med å slutte å spise når jeg egentlig ikke er sulten lenger.

Ellers ser jeg at jeg blir dårlig om jeg spiser mat lagd på hvitt mel, så da er det enkelt å kutte ut ;)

Jeg tillater meg fortsatt litt snop, men nå er det lørdagsnop. Ikke hele uka, "kose meg hver kvald" snop.

Lenke til kommentar

Alle ting er så lett å si når man selv ikke er i den kategorien. Greit nok, folk er blitt slappere. Bare ta et eksempel, folk kjører bil til og med bare de hundrede meterne det er til postkassen. At man bruker bilen som det var sitt eget frie leketøy i senga, er ikke noe tvil om.

Verste er jo at de fleste innser ikke problemet før det har gått for langt. Jeg for min del, er iallefall heldig at jeg ikke har problemer med vektskåla. Men kanskje jeg har andre problemer, andre slipper. Hvem vet..

Lenke til kommentar
Det finnes overhodet ingen unnskyldning

Skyld ikke på gener, lavt stoffskifte, sykdom, medisiner og arv, det blir for dumt.

Det er da så vidt jeg vet både vitenskapelig og statistisk bevist at alle disse faktorene, og særlig i kombinasjon, fører til økt vekt og eventuell fedme.

Jeg har aldri møtt en tjukkas som hopper rundt og sier at de velger og ønsker å være slik.

Disiplin og innstilling betyr så veldig lite når må du spise for ikke å bli syk, men tilsynelatende legger på deg av alt du spiser.

Lenke til kommentar

Det finnes overhodet ingen unnskyldning for at man er feit, den kjøper jeg ikke. Grunnen til at man er feit, er for mye mat enn det kroppen behøver, feil type mat, mye godteri og cola og regelrett latskap og passivitet. Det sier seg selv !!

Skyld ikke på gener, lavt stoffskifte, sykdom, medisiner og arv, det blir for dumt.

Jeg ble faktisk veldig provosert av dette utsagnet. Det finnes andre grunner til overvekt enn latskap, feil mat, godterier osv. Og det at folk går rundt og tror noe annet irriterer meg. Jeg gikk opp 10 kilo når jeg begynte på p-piller, og 10 kilo til når jeg begynte på antidepresive. Og når jeg tar i ett tak, trener, og spiser riktig går jeg ned noe, men stopper fader meg hver gang på en viss vekt. Derfra må jeg sulte meg selv og trene mer enn jeg har mulighet til hvis jeg skal gå ned igjen. Og det er klart det tar fra meg motivasjonen, og jeg sklir ut. Så mye av overvekt/fedme er latskap og feil kosthold, men ofte er det ikke det. Og de grunnene kan faktisk være de du selv har ramset opp som "ikke-grunner"!

Lenke til kommentar

Du gjør det feil, Moie. Du må ikke sulte deg eller trene ekstremt for å gå ned i vekt, men spise riktig. Legg om til et sunt kosthold med mindre karbohydrater og slikt, men mer kjøtt og grønnsaker. Da vil du se at vekten eventuelt går ned.

Ja, det vet jeg. Det jeg sier er at jeg stopper på en spesiell vekt hver gang jeg gjør ting riktig - altså spise sånn det er anbefalt og trene sånn det er anbefalt. Hvis jeg skal gå MER ned i vekt enn til der jeg alltid stopper må jeg sulte meg osv. Og det gjør jeg ikke. Derfor er jeg overvektig. Ikke pga av latskap, men pga situasjonen jeg er i.

Lenke til kommentar

Jeg tror vi kan skylde på veldig mye av dagens fedme problemer på foreldrene. Er man overvektig gjennom hele barndommen, så vil man jo få problemer med å havne på normalvekt som voksen.

Ekstremt dårlig kosthold og mindre og mindre aktiviteter gjør nok også sitt til at dagens unge får store problemer med vekta.

Jeg blir av og til provosert når jeg ser bælfeite foreldre med bælfeite unger rundt omkring, de vet jo hva dette gjør med dem selv, men tilsynelatende så driter de i at de overfører de samme problemene til sine poder.

Jeg vil jo tro at de fleste mennesker skjønner hva man blir feit av? Hva som er sunt og ikke sunt? Hva de velger å gjøre med sin kropp er èn ting, men at de innvier sine barn i de samme elendige rutinene er bedrøvelig.

Man blir ikke plutselig overvektig, og jeg har stor forståelse for at folk sliter med vekta når de har blitt fora opp på junk gjennom hele oppveksten.

Endret av McHalvorsen
Lenke til kommentar

Du gjør det feil, Moie. Du må ikke sulte deg eller trene ekstremt for å gå ned i vekt, men spise riktig. Legg om til et sunt kosthold med mindre karbohydrater og slikt, men mer kjøtt og grønnsaker. Da vil du se at vekten eventuelt går ned.

Ja, det vet jeg. Det jeg sier er at jeg stopper på en spesiell vekt hver gang jeg gjør ting riktig - altså spise sånn det er anbefalt og trene sånn det er anbefalt. Hvis jeg skal gå MER ned i vekt enn til der jeg alltid stopper må jeg sulte meg osv. Og det gjør jeg ikke. Derfor er jeg overvektig. Ikke pga av latskap, men pga situasjonen jeg er i.

Den biter jeg ikke helt på. For det første kan du bytte prevensjonsmiddel og type antidepressiva, og for det andre er ikke vektøkning en generell bivirkning for antidepressiva. Økt matlyst er derimot en mulighet - men økt lyst betyr ikke økt behov. Hormonelle faktorer kan påvirke forbrenningen i noe grad (15% maks) og du vil kunne lagre mye vann, men da må man tilpasse seg dette og begrense inntaket og drikke vanndrivende drikker. Derimot er det (mener jeg) umulig å legge på deg fett så lenge kcal inn < kcal ut. Du passifiserer deg ved å tillegge "situasjonen" din skylden, for du kan gjøre noe med vekta hvis du vil! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...