Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Fedme KAN dere gjøre noe med !

OAB1966

Anbefalte innlegg

Enten det eller bare HA LYST til å se annerledes ut...

Har man lyst så kommer det nesten av seg selv.

Samtidig er det litt digg å sitte i halvsvima i badstua etter ei overheftig styrkeøkt :thumbup:

Det er så mange ting som kan motivere en, det som desverre er et faktum i Norge i dag er at alle skal gjøre det for en...

Folk vil ikke ta ansvar for seg selv og skylder på ALLE andre når det egentlig er deres eget ansvar...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge jeg kan huske har jeg vært feit. Hele familien min er feite. Alltid har jeg fått høre at det er "dårlige gener" i familien og at det å være feit i min familie er helt greit og helt umulig å gjøre noe med. Dette er selvsagt bare tull. Mange sliter helt sikkert med dårlige gener og greier, det vet jeg altfor lite om til å uttale meg om, men mange er rett og slett for late til å ta tak i problemet sitt (gitt at fedmen har blitt et problem).

Det store spørsmålet er: Hvorfor er folk late?

Lenke til kommentar

Fordi det er mye enklere å sitte på sofaen og knaske sjokolade, enn å ta seg en joggetur.

Det er mye enklere å ringe Dolly/Peppes, fremfor å lage seg et sunt måltid.

Folk synes ikke det er verdt energien det krever å få en bedre kropp - det er viktigere for dem å ha det komfortabelt enn å se bra ut. Ikke alle syns det er så veldig viktigt å se bra ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mange er late fordi i dagens samfunn så er det veldig få som orker å jobbe hardt for å oppnå det man vil. Det er enklere å sitte å surve over at man legger på seg av sjokoladen sin og det usunne kostholdet.

Samt folk er for utålmodige til å vente på resultater, de skal gjerne se massive forandringer over 2 uker, og om det ikke skjer så "virker det ikke".

Snakker da om de som er livsstilsovervektige og ikke de som har en medisinsk grunn til det (eks. fysisk eller mental helse).

Det er mange triste mennesker der ute som er overvektige fordi de sliter med andre ting enn å være late, og det hjelper ikke å riste dem i skuldrene og skrike til dem at de må ta til vettet. Er dypere enn som så.

Dessverre så tror jeg sunnhets"hysteriet" som råder nå for tiden kanskje får det å være sunn til å fremstå som veldig veldig vanskelig for mange? Man MÅ ikke detaljstyre alt ned til hver halve kalori, eller unngå den og den grønnsaken.

Det er liksom ikke valget mellom vanlig potet eller søtpotet som avgjør om mannen i gata lykkes med å gå litt ned i vekt ved hjelp av kostholdet, men en skulle jo nesten tro det så hysterisk som enkelt får det til å bli.

Lenke til kommentar

Det hadde ikke gjort noe med mer gym på skolen heller! To timer i uka er veldig lite, ifjor gikk jeg jeg idretts linja og i år studerer jeg økonomi og gikk da fra 10 timer gym til 2 timer. Dersom det hadde vært dobla til 2 timer kunne man ha hatt trening to ganger i uka på skolen og det ville hatt massiv effekt, og kanskje fått flere ungdom til å trene. Spesielt dersom man gir innføring i flere idrettsgrener vil man til slutt fine sin gren. (Dersom vi ser bort fra e-sport).

Jeg skriver dette imens jeg er på vei ut for å trene :whistle:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke noe morsommere for meg enn alle andre å gå forbi sjokoladen på butikken når jeg har skikkelig lyst på :) Det er jo et valg man tar hver eneste gang, er ikke sånn at jeg er laget for å aldri ha lyst på usunne ting eller for alltid har sluttet å tenke på det.

Tror det fort blir en vane at man tar med seg en sjokolade eller noe annet godt når man handler, "det er jo bare en liten sjokolade".

Lenke til kommentar

Folk er rett og slett forskjellige, jeg er rett og slett ikke så glad i mat, jeg måtte faktisk begynne å trene for å gidde å spise nok mat til å komme meg opp fra 19 BMI. Jeg kan ha en sjokolade liggende i skapet i ukesvis - jeg tenker ikke på den rett og slett.

Andre kan ikke være innen 10 meter av en sjokolade uten å få et søtsug ut av en annen verden og sliter å konsentrere seg om ting fordi det er sjokolade tilgjengelig.

Som jeg sa ovenfor, jeg er ganske sikker på at det er mange som mer eller mindre er avhengig av sjokolade o.l., på samme måte som folk er alkoholikere.

Mat er også en utrolig viktig del av vår kultur. Jeg kan ikke huske sist gang jeg var sammen med familie og mat IKKE var i fokus. Gravøl, bryllupskake, lørdagsgodt, søndagsmiddag, fredagsbiff. Har hørt noen morsomme historier fra familien min på sørlandet om at man ikke kunne si nei før man var blitt tilbudt mat syv ganger. (eller noe i den stilen). Dette har gått bra fram til i dag, men nå er det så latterlig billig med mat at det rett og slett blir for mye.

Som nevnt av flere her, så ender det stort sett på egen viljestyrke og kunnskap, men veien kan være jæææævelig lang for noen, ettersom de må legge om hele livet sitt for å bli kvitt alle uvanene.

Det er også litt forskjellige forutsetninger, jeg var på en fjelltur med dama. Jeg spiste 13 brødskiver, 2 bananer og en kvikklunsj. Hun spise 2 brødskiver, 2 bananer og en kvikklunsj. Vi gikk i ca 8 timer* og jeg var sulten igjen når vi var framme. Det er klart hvem som har BMI på mellom 20 og 25 ikke sant?

*Tipper den ekstra forbrenningen på den turen, i tillegg til basalforbrenningen på den turen ble på mellom 1200- og 1600kcal.

Lenke til kommentar

4. Intensiv styrketrening for å signalisere til kroppen at man vil beholde muskelmassen man har, vi snakker supersett, helkroppsøkter o.s.v. 3 ganger i uka.

Det finnes enormt mye informasjon om ulike metoder/filosofier/programmer for styrketrening, og det er lett å... lese seg "blind" på det og bli forvirret. Er nysgjerrig på hva du startet med, da du var på scratch. Program fra nettet fra dag én, eller mer tilfeldige øvelser? Endret du mye fremgangsmåte underveis? Ville du valgt å starte på samme måte om du hadde valgt i dag?

Lenke til kommentar
Først av alt. Hva er galt av å være feit? Det er bare slike folk som dere (som putter overvektige folk i bås) det er noe galt med.

For å snakke for meg selv:

Det er ikke noe galt i å være "feit" i seg selv. Men jeg anntar at vi ikke snakker om ett par kilo overvekt her. Når man er "feit" så er man såpass stor at det hemmer deg i det daglige.

Det er ingen problem å være godt trent og ha god kondisjon selv om man er stor og tung. Dette i sammenheng med god selvtillitt er jo bra. Man ser veldig fort på en person om han/hun trives med vekten sin.

Hvis noen feks. prøver å sette MEG i en "bås" vedrørende ting jeg føler meg selvsikker på så kommer dem ikke langt med det. Det preller av meg. Skulle dem feks. finne mitt svake punkt å sette meg i bås grunnet dette så klarer dem det. Så fort man er "sårbar" så blir man fort satt ut av spill.

Når man er sårbar med tanke på sin egen vekt, så vil man da si at man blir satt i "bås".

Det jeg prøver å si er at når man føler seg satt i bås av noen, så har de som setter deg i denne båsen faktisk ett poeng. Dem drar frem din svake side og understreker dette. Men i stede for å ta det til seg (noe de aller færreste gjør) så kaller man det bare mobbing og løper til læreren og eller menger seg med andre i samme situasjon for å få litt sympati.

Nå er det jo ikke pent å trykke på steder hvor folk føler seg sårbare med vilje, men man må bare innse at det for noen er irriterende å se andre gaffle i seg mat og godteri dagen lang, for så og klage på samfunnet ellers når det går for langt.

Litt satt på spissen detta, men vi har alle ett annsvar for egen helse og oppførsel. (når man da ikke snakker om sykdom)

• Liker 2
Lenke til kommentar

4. Intensiv styrketrening for å signalisere til kroppen at man vil beholde muskelmassen man har, vi snakker supersett, helkroppsøkter o.s.v. 3 ganger i uka.

Det finnes enormt mye informasjon om ulike metoder/filosofier/programmer for styrketrening, og det er lett å... lese seg "blind" på det og bli forvirret. Er nysgjerrig på hva du startet med, da du var på scratch. Program fra nettet fra dag én, eller mer tilfeldige øvelser? Endret du mye fremgangsmåte underveis? Ville du valgt å starte på samme måte om du hadde valgt i dag?

Jeg begynte å trene uten å ha lest noe som helst og gjorde utrolig nok NOE rett for jeg gikk ned i vekt/fettprosent men stagnerte etter kort tid pga feil i kostholdet.

Jeg begynte å lese litt og kom inn på www.iwantsixpackabs.com (tro det eller ei :p )og kjøpte et program på den sida.

Det var lagt opp til intensiv styrketrening bestående av 4 supersett hver økt med 3sett på hvert supersett med 60 sec pause mellom hvert supersett.

ca slik...

a1 knebøyx12

a2 benkpressx12

b1 chinupsx12

b2 Hamstring curls

c1 skulderpressx12

c2 bicepscurlx12

d1 calf raisesx12

d2 plank 60 sec

Øvelsene var lagt opp for å dekke hele kroppen gjennom de 16 ukene programmet foregikk.

Der var også en hel del kostholdstips og jeg lærte da om kcal inn vs kcal ut og oppkarbinger (som er viktige ved effektiv fettforbrenning).

Jeg ville definitivt anbefale det programmet til alle som skal ned i vekt og som ikke har noe imot blodsmak i munnen og stjerner for øynene mens de trener :thumbup:

Programmet er ikke lenger tilgjengelig men er skrevet voldsomt om og heter noe sånt som 1000caloriechallenge nå...

Endret av Doofenschmitz
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...