Isbilen Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 (endret) Ja, og det er ingen som argumenterer mot, derimot så gir du hele tiden inntrykk av at du mener at det ligger mer bak det enn kcal inn < kcal ut om man skal gå ned i vekt. Og det er faktisk ikke mer bak det enn det. Det må være fordi du vil at jeg skal ta feil slik at du kan "vinne", og leser det jeg skriver som fanden leser Bibelen. Det blir et dårlig diskusjonsklima av sånt. Man ender opp med å bruke energien på å forsvare seg mot hva folk i ond tro skal ha det til at man "egentlig" mente. Endret 17. september 2011 av Isbilen Lenke til kommentar
Greddi Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Ja, og det er ingen som argumenterer mot, derimot så gir du hele tiden inntrykk av at du mener at det ligger mer bak det enn kcal inn < kcal ut om man skal gå ned i vekt. Og det er faktisk ikke mer bak det enn det. Hvor mye man bruker blir et helt annet regnestykke. Og at det her er personlige forskjeller tror jeg ingen ser helt bort fra. Men utgangspunktet her er altså det samme for alle, og de som forbrenner mindre i utgangspunktet må lære seg å spise tilsvarende mindre - eller bli mer aktive for å kompansere. At noen har det enklere er godt mulig, men det er ikke umulig for noen som ikke har spesielle sykdommer - som var trådstarters poeng, slik jeg oppfattet det. Det ligger mer enn kcal inn og kcal ut faktisk. nemlig i og inverse av i som er da g i for hormonet insulin og g for hormonet glukagon Qut (energi ut) er avhengig av g Og Qinn (energi inn) er avhengig av i Qinn er som sagt tidligere består av to ledd: Matinntak og varme tilført til kroppen. Og Qut består av to ledd: basal(intern)forbrenning og aktivitet E(t) (energi balansen) = masse(t)*Cp*Temperatur(t) Cp: spesifikk varmekapasitet på en gitt type stoff. feks vann 4.2kJ pr kg, eller 1kcal pr kg Man kan spise rett, slik at basalforbrenning økes. og slik at forbruket blir større uavhengig av aktiviteten ( aktivitet hjelper på "mind you") Men på en vanlig treningsøkt på en til halvannen time så forbrenner du kun mellom 400-500 kcal, mot 2000kcal du forbrenner hverdag bare på å leve. Energi forsvinner ikke, den bare antar i en annen form. Som nevnt opp, massen kan minkes og temperaturen kan gå opp, for å oppholde energibalansen. Folk er for opphengt at energi kun kan komme i fastform som fett. 1 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Uten at noe av det du sier er i konflikt med kcal inn og kcal ut. Du forklarer hvordan disse forholder seg til hverandre, og hvordan noe blir til masse og annet går over til varmeenergi. Men faktum er at varmeenergi går under energi kroppen bruker, og masse går under det kroppen ikke trenger akkuratt nå, som brukes senere. Lenke til kommentar
Greddi Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 (endret) Men faktum er at varmeenergi går under energi kroppen bruker, og masse går under det kroppen ikke trenger akkuratt nå, som brukes senere. Det stemmer... Men Massen kan ikke økes dersom i ikke er tilstede, eneste faktoren som kan økes er temperaturen (som er da arbeidet. eller kroppen gjør et arbeid internt, og det som stråler ut av kroppen er da anergien da les: høyere temp). Man trenger ikke gå ut å hoppe og sprette (les: trening) for å kunne gå ned i vekt. Så lenge den basaleforbrenningen er større enn energiinntaket. Basalforbrenning kan skrus opp med riktig mat. Den er ikke konstant som alle tror. Endret 18. september 2011 av Greddi Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Da er vi på samme side! Hvilken mat er det i utgangspunktet som justerer basalforbrenningen (opp altså)? Lenke til kommentar
Greddi Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Den maten som sørger for at insulin (fettlagrings hormonet) ikke kommer for høyt. Og insulin trigges ved høye blodsukkerverdier. Og eneste måten å få høyne opp blodsukker via mat, er å spise overdrevent mye av karbohydrater (les: sukker, stivelse og fiber. fiber tas ikke opp i kroppen, så fiber er trygg) Med andre ord, mat som eksisterte før jordbrukrevolusjonen Kjøtt, fisk, egg, grønnsaker og frukt med lav karboinnhold. Hold unna korn, sukker og planteoljer. http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/helse/eksperten-svarte-leserne-du-blir-ikke-tynn-av-aa-trene-3587089.html Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Såå, essensielt en keto-diett? Det jeg mistenkte. Lenke til kommentar
Greddi Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 ja og nei, keto-dietter er 20 gram pr dag og nedover. 150 gram er maks. ved 72 gram da må man tenke på fett inntaket. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Å gud... Hvor er Storken når alle er uvitende... Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Du kan gjerne komme med mer informasjon om du har no å legge til, Doofen. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Vel... Det blir sabla ned uansett hvor nøyaktig denne infoen måtte være... Her er jo folk som ikke anerkjenner medisinfaget som diskuterer så det går nok ikke... Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 skjønner ikke alle nummerrytterene i denne tråden. Det er ikke matematikk engang. Spis sunnere, kutt fett og sukker og beveg den røvva! Da trenger du ikke engang tenke over proteiner, mikormakroE44 Stoff bla bla osv. jeg leser aldri næringsinnhold men bruker bare sunn fornuft. grønnsaker og vilt, ikke noe godteri og ikke minst, bevegelse i hverdagen. ikke hør på disse nummer og nærings freakene. bruk fornuften! Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 skjønner ikke alle nummerrytterene i denne tråden. Det er ikke matematikk engang. Spis sunnere, kutt fett og sukker og beveg den røvva! Da trenger du ikke engang tenke over proteiner, mikormakroE44 Stoff bla bla osv. jeg leser aldri næringsinnhold men bruker bare sunn fornuft. grønnsaker og vilt, ikke noe godteri og ikke minst, bevegelse i hverdagen. ikke hør på disse nummer og nærings freakene. bruk fornuften! Men om du spiser for for mye av en matvare, selv om den er aldri så sunn (eksempelvis havregryn med melk) så VIL man gå opp i vekt og vice versa... Lenke til kommentar
Greddi Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 skjønner ikke alle nummerrytterene i denne tråden. Det er ikke matematikk engang. Spis sunnere, kutt fett og sukker og beveg den røvva! Da trenger du ikke engang tenke over proteiner, mikormakroE44 Stoff bla bla osv. jeg leser aldri næringsinnhold men bruker bare sunn fornuft. grønnsaker og vilt, ikke noe godteri og ikke minst, bevegelse i hverdagen. ikke hør på disse nummer og nærings freakene. bruk fornuften! Men om du spiser for for mye av en matvare, selv om den er aldri så sunn (eksempelvis havregryn med melk) så VIL man gå opp i vekt og vice versa... Enig der Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 (endret) Ok, jeg prøver meg... Dette er etter egne erfaringer og om dette blir plukket i stykker og overanalysert så driter jeg en lang vei i det... Veien til å ikke være "en fat fuck"... 1. Moderat kaloriunderskudd. 2-300 kcal under basal metabolsk rate (BMR) 2.Proteinoverskudd. For min egen del holdt det med 2gr. pr. kg kroppsvekt uten at jeg mista muskelmasse. 3. Oppkarbinger. Disse er essensielle når man nærmer seg 10% kroppsfett. Leptin er ikke et tema før man kryper under 15% så når man er bælfeit holder man bare kaloriunderskuddet/proteinoverskuddet til man er der. 4. Intensiv styrketrening for å signalisere til kroppen at man vil beholde muskelmassen man har, vi snakker supersett, helkroppsøkter o.s.v. 3 ganger i uka. 5. Aktivitet utenom jobb, som fisketurer, fjellvandring og generell uteaktivitet hjelper på. Dette er da resultatet... edit: som tok meg seks måneder... Endret 18. september 2011 av Doofenschmitz Lenke til kommentar
Greddi Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 seks måneder ikke verst. Hvor lenge har du vedlikeholdt det? Det er det som er utfordringen Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 (endret) Gikk opp i fjor høst i forbindelse med bygging av mere muskelmasse og var på det nivået igjen nå i sommer. Ligger litt over det nivået akkurat nå, men er stabil på rundt 10% edit: og om JEG kan klare dette så kan ALLE det... Endret 18. september 2011 av Doofenschmitz Lenke til kommentar
EirikYeah Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Så lenge jeg kan huske har jeg vært feit. Hele familien min er feite. Alltid har jeg fått høre at det er "dårlige gener" i familien og at det å være feit i min familie er helt greit og helt umulig å gjøre noe med. Dette er selvsagt bare tull. Mange sliter helt sikkert med dårlige gener og greier, det vet jeg altfor lite om til å uttale meg om, men mange er rett og slett for late til å ta tak i problemet sitt (gitt at fedmen har blitt et problem). For meg var det egentlig ikke noe big deal, jeg bare bestemte meg for å leve sunnere. Jeg kuttet ut alt med sukker i, begynte å trene og spise sunt. Dette resulterte i en vektnedgang fra 109kg til 77kg, i perioden Februar 2011 til Mai 2011. Jeg har egentlig ingen bra før/etter bilder, men jeg kan slenge opp det jeg har. Januar 2011: http://oi54.tinypic.com/xglehi.jpg Mai 2011: http://oi55.tinypic.com/2cprzhh.jpg 2 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Bra resultat kan man si Goes to prove my point Lenke til kommentar
EirikYeah Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Bra resultat kan man si Goes to prove my point Takker . Ja, jeg er helt enig i det du listet opp. Mange tror det er en hemmelighet til hvordan man kommer i bra fysisk form. Det er det ikke, man må rett og slett bare manne seg opp og komme i gang . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå