Slimda Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Poenget mitt står fortsatt. Hadde du f.eks sagt til en homofil person at "haha, du tar den i rumpa", så ville det vært det samme som å si til en feit fyr at "haha, du er feit!". Voldtekt er, tross alt, ikke frivillig. Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 (endret) Poenget mitt står fortsatt. Hadde du f.eks sagt til en homofil person at "haha, du tar den i rumpa", så ville det vært det samme som å si til en feit fyr at "haha, du er feit!". Voldtekt er, tross alt, ikke frivillig. Så det er helt greit å tråkke på folk som ikke er som deg? dette er hans fjes. remember it. det ligner på hulk hogan Endret 16. september 2011 av Balthier842 Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 (endret) Selvfølgelig kan man gjøre noe med fedme, men avhengig av gener kan det enten gå ganske lett med litt trening og en ikke altfor uforsiktig diett, men hvis man har anlegg for å legge på seg kan det kreve en helt enorm selvdisiplin og en fullstendig omstrukturering av både kosthold og livsstil. Jeg liker ikke å gjøre narr av overvektige, for jeg vet godt at jeg ville hatt store problemer med å si nei til feit mat og godteri, som jeg dytter i meg store mengder av hver uke, og hadde jeg ikke hatt verdens høyeste forbrenning ville jeg rullet. Det er egoisme å konsumere mer enn kroppen trenger, da dette går ut over de som ikke får nok mat i livet sitt. Tenk på de sultne, ikke spis for mye. Ja, for de får se mye til den maten uansett. Egoisme er bra. Egoisme driver oss og gjør oss sterke. Endret 16. september 2011 av Spartapus Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Så det er helt greit å tråkke på folk som ikke er som deg? dette er hans fjes. remember it. Er ikke det et søtt ansikt? Får komplimenter hele tiden. Men kan du slutte å putte ord i munnen på folk? Jeg går ikke rundt å fornærmer folk, men det er ikke en fornærmelse å påpeke at en feit fyr er feit. Det er bekreftelse av fakta. Det er det samme som å si at jeg er blåøyd. Lenke til kommentar
Greddi Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Eneste grunnen til at folk er feite idag er pga feil informasjon mtp vekt. Ikke noe mer enn det. Ikke deres feil at offentligheten feilinformere de overvektige med gammel og feil kunnskap. Lenke til kommentar
Dinosauromann Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Om jeg mobber?? Nei, langt derifra, jeg kommer bare med reelle fakta. Jeg kan virke veldig krass, men jeg forteller dere den brutale sannheten !! Såpass må dere tåle !! Det er ikke sikkert du tolker det slik, men måten du skreiv innlegget på vil jeg anta lett kan føles slik for noen som sliter med vekta. Du sier så og si at folk som er overvektige og ikke klarer å slanke seg er tapere, og det er mobbing. Jeg kjenner/har kjent flere som er overvektige uten at de nødvendigvis presser i seg masse junkfood. Det er store forskjeller i hvor mye folk kan spise før det viser seg på vekta. I tillegg kan medisiner, og eventuelt sykdommer ha innvirkning på vekta direkte eller indirekte. Om en er uheldig å være en person som har lett for å legge på seg, og har blitt mobbet for det hele livet, er det ikke nødvendigvis like lett å legge om livsstilen til å være på streng diett og trene flere ganger i uka. Det er noe som krever masse innsats. Jeg sier ikke at en skal gå å skylde på problemer i stedet for å gjøre noe med det, men det er ikke så lett som å si "nå skal jeg spise sunt og begynne å trene". Hadde det vært så lett så hadde det ikke vært like mange som var overvektige. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Lume: Bare ett spørsmål: Vil moren din sin slankeopperasjon fjerne selve problemet til fedmen også? Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Gener er viktigere enn både trening og kosthold. At en person med høy forbrenning gjør narr av en som legger på seg pga. lav forbrenning blir som at en høy person skal mobbe en lav for ikke å nå like langt opp. 1 Lenke til kommentar
Erratum Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 (endret) Eneste grunnen til at folk er feite idag er pga feil informasjon mtp vekt. Ikke noe mer enn det. Ikke deres feil at offentligheten feilinformere de overvektige med gammel og feil kunnskap. Den kjøper jeg ikke. http://adage.com/images/random/obesechart051506.pdf denne er litt interessant. Endret 16. september 2011 av Erratum Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Gener er viktigere enn både trening og kosthold. At en person med høy forbrenning gjør narr av en som legger på seg pga. lav forbrenning blir som at en høy person skal mobbe en lav for ikke å nå like langt opp. JAHA? kan du vennligst forklare den myten om forskjellig forbrenning? Google "basal metabolsk rate" så vil du forstå at forbrenning baseres på kg muskelmasse, alder, høyde og aktivitet... Eneste grunnen til at folk er feite idag er pga feil informasjon mtp vekt. Ikke noe mer enn det. Ikke deres feil at offentligheten feilinformere de overvektige med gammel og feil kunnskap. Den kjøper jeg ikke. Ikke jeg heller, det er igjen en unnskyldning for å kunne si til si seg selv at: det er ikke min feil at jeg er overvektig. Det er blitt en trend i Norge: ingenting er ens egen feil, alt har en grunn som ligger utenfor ens eget ansvarsområde... Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Kan gi dere et godt eksempel her tror jeg: Jeg var tynn (vanlig) de første 10 årene av livet mitt. Når jeg nermet meg ungdomskolen begynte jeg å legge på meg og når jeg var 16 år så veide jeg hele 111kg. Vekten holdt seg der de neste to årene før jeg gikk inn i militæret. Søkte meg opp i nord til Ingeniørbataljonen og når tjenesten var feridg så veide jeg 83kg. Jeg spiste som hen hest, men var i aktivitet HELE dagen. Det var jeg ikke hjemme. Nå er ikke slik aktivitet noe som er "naturlig" for meg sån ellers, så når jeg kom hjem igjen og fikk meg dame, så begynte jeg sagte men sikkert å legge på meg igjen. Men det tok faktisk fire år før jeg begynte å legge på meg igjen. Så fra jeg var 22 år til jeg ble 31 så hadde jeg gått opp hele 46kg. (!) Jeg begynte å bli sliten av å gå opp vanlige trapper og jeg kjente at det virkelig begynte å røyne på både helse og mentalitet. Brått en dag så bestemte jeg meg for å ta problemet med roten en gang for alle. Noe jeg klarte med glans faktisk. Grunnen til at jeg gikk opp i vekt er da altså for min del bevist. Mer kalorier inn, og mindre kalorier ut. Lenke til kommentar
Greddi Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Hvis dere tror at overvekt skjer pga overskudd av energi, så må dere oppdatere dere mer i feltet og ikke betro dere på forskning gjort i 1950-tallet. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Og isteden for å komme med et "jeg vet bedre enn deg"-innlegg, kunne du gjerne sitert en kilde som støtter ditt utsagn. Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 jeg slutta bare å røyke så gikk jeg opp i vekt. nå er jeg rimelig ekkel og feit og føler meg rett og slett truffet og såret av noen av kommentarene. 1 Lenke til kommentar
Erratum Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Det er vel et kjent faktum at tidligere røykere kompenserer med mat for å ha noe i munden. Kilde: http://www.ung.no/oss/tobakk/22635.html Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 jeg slutta bare å røyke så gikk jeg opp i vekt. nå er jeg rimelig ekkel og feit og føler meg rett og slett truffet og såret av noen av kommentarene. Grunnen til det er ofte at man bytter ut røyken med andre ting som feks. mat/godteri. Har vært i samme situasjon som deg, men det er KUN deg selv som kan gjøre noe med problemet. Istede for å betrakte deg som et offer, så ville jeg heller tatt tak i situasjonen før den ble værre. Her er ett sitat fra "Erneringsstudentenes matopplysning: Hvorfor går mange opp i vekt når de slutter å røyke? Det er flere grunner for at mange går opp i vekt når de slutter å røyke. Ca 80 % vil oppleve en vektoppgang ved røykelsutt, og dette skjer hos flere kvinner enn menn. Man ser størst vektøkning de første ukene og måneder der kroppen tilvennes det å være uten røyk, deretter nås et platå etter en 1-2 års tid. Vektøkningen er i gjennomsnitt på 2-3 kg. Nikotin (som forøvrig er et toksisk substans i tobakksplanten som beskytter den mot å bli spist av insekter) øker den basale metabolismen med ca 10 %. Nikotin forbrenner med andre ord kalorier. Dette skjer fordi nikotin setter kroppen i en stresstilstand, der hjerter slår oftere, pulsen er raskere og gjør at blodårene trekker seg sammen. Forbrenningen vil gå ned når man slutter å røyke, noe som gjør at vekten kan øke om man ikke gjør andre endringer. Røyk undertrykker appetittfølelsen. Dette skjer fordi nikotinet gjør at blodsukkeret i kroppen holdes høyere, noe som gjør en mindre sugen på noe søtt. Et lavt blodsukker øker til gjengjeld søtsuget. Nikotinet gjør også at magesekken trekker seg mer sammen, som gjør at man kjenner seg mettere. I tillegg påvirker røyk både smaksløkene og luktesansene i en negativ forstand. I fravær av røyk vil man oppleve at man er mer sulten, maten lukter og smaker bedre. Vektøkning kan være et resultat av økt matinntak. Å røyke er en (u)vane, der man aktiviserer blant annet hender og munn. Mat blir ofte en erstatning for denne aktiviteten når sigarettene stumpes. Det å røyke er også for mange en måte å takle stress og vonde følelser på. Dette kan igjen føre til økt matinntak, og dermed vektøkning. Så, hvordan kan man holde vekten selvom man slutter å røyke? Siden forbrenningen går ned, må forbruket av energien gå opp og/eller inntaket av energi gå ned. Det beste er å komme seg i aktivitet og spise sunt og variert. Når man er i fysisk aktivitet, vil forbrenningen gå opp. En økt muskelmasse gir også en økt forbrenning. Helsemyndighetene anbefaler en halvtime hver dag der man er fysisk aktiv. I tillegg til å være bevisst på et sunt matinntak, vil dette hjelpe for at vekten holder seg stabil, selvom om man slutter å røyke. Når røykesuget melder seg, er det viktig å prøve å få tankene over på noe annet. En plan for hvordan man skal takle røykesuget, gjør at man er forberedt og klar til den kampen med gode vinnersjanser. Kreftforeningen har mange gode tips som kan være til hjelp. Helsedirektoratet og Kreftforeningen mener at det beste man kan gjøre for helsa, er å slutte å røyke. Er man bevisst i det man slutter, kan vekten også holdes intakt. Uansett om man skulle oppleve en moderat vektøking, er gevinstene ved å slutte å røyke mange ganger større enn om man fortsetter. Hele kroppen får det kort sagt bedre, i tillegg får man mer tid, mer penger, mer overskudd og bedre hukommelse! Lenke til kommentar
Greddi Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Insulin: nr 1 hormon som gjør at du vokser i bredden, både muskler og fett. økt fettsyresyntese – insulin gjør at fettceller tar opp glukose som omdannes til fettsyrer; mangel på insulin fører omvendt til nedbrytning av fettsyrer og dannelse av ketoner som kan påvises i urin og pust (aceton-ånde), og kan medføre ketoacidose (syreforgiftning),økt forestring av fettsyrer – insulin gjør at fettceller lager triglyserider (fett) fra fettsyrer og glyserol; mangel på insulin fører til det motsatte, wiki kilde overdrevent insulin trigges ved for høy blodsukkernivå pga høy karbohydrat inntak. En youtube video for allmenn folk http://youtu.be/mNYlIcXynwE Man trenger ikke å trene for gå ned i vekt, slik gammel kunnskap tilsier det. Trening utgjør i bestefall 20% av forbruket pr dag, hvis du trener den dagen. Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Hvis dere tror at overvekt skjer pga overskudd av energi, så må dere oppdatere dere mer i feltet og ikke betro dere på forskning gjort i 1950-tallet. Men løsningen er fremdeles lik for alle; daglig mosjon og en revurdering av kosthold. Om denne Foss hadde tatt kommentaren fra denne gamle dama som rappa sjokoladen hans inn over seg og vurdert om han kanskje burde kjøpe en pose epler istedet, og gått seg en god runde før leggetid eller noe slikt, hadde han om et år vært en helt annen person enn vi ser avbildet. Selv har jeg alltid vært en "stor gutt" og kan ikke si jeg var hverken mer eller mindre aktiv enn de jeg gikk sammen med fra barneskolen, og ikke spiste jeg noe mer enn dem heller. Om det er andre grunner til at jeg har høyere BMI enn ønsket enn bare ren "kalorier inn og ut" er det irrelevant, det er fremdeles min daglige mosjon og vurdering av hva jeg spiser som gjør at det går riktig vei. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Jeg stusser litt over at enkelte i tråden ser ut til å gå inn for å finne et slags grunnlag for at det er greit å mobbe overvektige. 1 Lenke til kommentar
lume Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Lume: Bare ett spørsmål: Vil moren din sin slankeopperasjon fjerne selve problemet til fedmen også? Problemet ligger vel i at hun har vært lat, at hun sannsynligvis har trøstespist mye og bare "godtatt" den situasjonen hun har vært i. En slankeopperasjon tror jeg vil gi henne en puff til å gå mer, bevege seg og ikke minst vise seg offentlig. Tror selvtillitten hennes vil komme tilbake gradevis. Hun har en venninne som har vært igjennom det samme, og det var hun som pushet på om at min mor også skulle få det. Det siste året har hun vært på streng diett og "trening" to ganger i uken med en fysioterapaut. Det går sakte, men sikkert, og jeg håper hun kan komme tilbake til normalvekten hun hadde i 20-årene. Dette er vel også et eksempel på at selv om det ligger i genene er det ingenting som tilsier at jeg skal godta det og bli tjukk jeg også. Jeg vet jeg har lett for å legge på meg, om jeg sitter på rævva hele dagen og spiser drit. Men jeg gjør ikke det, jeg har et liv som ikke innebærer sofa og tv-titting. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå