Juviking Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Uenig, genetikk kombinert med tilsetningstoffer som mattilsynet har godkjent er den største årsaken til fedme. Smaksforsterker skulle vært forbudt for lenge siden. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Vis meg en person som er tjukk, men samtidig trener 3 ganger i uka og spiser mindre kalorier enn han forbrenner. Vis meg én. 7 Lenke til kommentar
Juviking Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Vel, det er ikke så lett når man konstant får tilførsel av giften uten å vite hvor den kommer fra. Selvsagt må ikke personlig ansvar avskrives fullstendig, men fortsatt ligger mye av skylden for at de i første omgang blir i såpass dårlig helse at myndighetene gir fullstendig faen. Ikke noe har heller blitt gjort for å informere befolkningen om farene ved MSG, Aspartam og lignende, selvsagt har fettbergene også et personlig ansvar, men myndighetene viser ikke akkurat noen vilje til å ta dette problemet på alvor. Feite folk = profit. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 DET er sant, men Jørgen Foss unntas ikke sitt ansvar for seg selv for han ER klar over hva som skal til... Om du leser den artikkelen jeg posta ser du hvordan han unnskylder seg på alle de kjente måtene for å slippe unna... Lenke til kommentar
Stoddart Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Da har du seeriøst gjort noe feil... Ja, det er jo liksom det jeg har sett for meg også - men kostholdet var for at jeg skulle slanke meg, og treningen gikk ikke på å bygge muskler, men rettet mot fettforbrenning. Trening bygger muskler og muskler veier. Det som skjedde var nok kanskje at du byttet ut noe av fettet med muskler? Skal man gå ned i vekt, så må kaloriinntaket være mindre enn forbrenningen. Så enkelt er det faktisk. Når man spiser en de lmindre mat, så er det svært viktig at den lille maten du får i deg er riktig. Er ikke dermed sagt at du har gjort noe feil i den forstand. Det viktigste er at du finner en vekt du trives med, uten å lure deg selv. Hvis man faktisk trives med å veie litt for mye, så det jo helt greit. Poenget er at du faktisk ser problemet og har prøvd. Dette er en god start! Hvis det er muskelmengden som har økt så er nok dette svaret på hvorfor vekten ikke har endret seg. Skal du nes i vekt uten å bygge muskler, så må du trene kondisjon. (løping, sykling, jogging etc.) Regn ut (uten å lure deg selv) hvor mye du forbrenner ved å trene, samt det kroppen forbrenner i hvilemodus, og pass på kaloriinntaket der etter. Men finn din egen måte. Det finnes ingen tabletter eller andre ting som kan gjøre deg slank på et blunk. Jobben må du gjøre selv. Bygde nok lite muskler, er forsåvidt ikke interresert i det heller. Det kan jeg evt. begynne med når jeg har kommet meg ned i vekt om jeg plutselig skulle få interesse for det. Selvfølgelig så fikk jeg mer muskler enn hva jeg hadde. Men treningen gikk hovedsakelig på sykling, svømming og jogging - med noe situps og lignende, men det var ikke videre mye. Vil tro at jeg starter opp igjen med trening nå snart. Har jo gått halvannet år siden sist jeg virkelig trente (så som dere kanskje skjønner så er det rundt 3 år siden jeg ikke klarte å gå ned noe i vekt til tross for mye trening). Så får jeg håpe det funker bedre denne gang. Er deprimerende å legge om livsstilen både når det gjelder kosthold og trening, få mye hjelp, og tips som "skal" funke, og ikke gå ned en halv kilo engang. Og før noen tenker at jeg egentlig er syltynn og litt syk, så er jeg 170cm og veier 85kg. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 (endret) Den artikkelen det linkes til lenger opp her er et typisk eksempel på en som skylder på alle andre enn seg selv. Klart noen har lettere for å legge på seg enn andre og må passe mer på hva dem dytter i stryta (meg selv inkludert) men da har man jo valget. Spis som alle andre og gå opp i vekt, eller spis sunnere enn alle andre og behold vekten. Jeg kan være enig i at usunne varer er alt for lett tilgjengelig, med tanke på små barn som blir fristet etc. men voksne mennesker bør klare og styre seg så lenge dem vet at det er usunt. Nå KAN det jo være en ytterst liten sjanse for at personen i artikkelen faktisk har problemer som gjør at han kan "fritas" for annsvar for egen helse, men jeg tviler sterkt. Det er lettere å skylde på andre enn å fikse problemet selv. Slik har det alltid vert. Stoddart: Så lenge du ikke bygget muskler i det hele tatt og sammtidig ikke gikk ned i vekt ved mye trening/trimming så er svaret enkelt: Du spiste fler kalorier enn du klarte og forbrenne. Man blir sulten av å trene mye og kroppen trenger derfor mer energi for å holde seg gående. Da er det lett å lure seg selv ved å "unne seg" en liten sjokoladebit etter trening. Tro meg, det er lett å glemme mellommåltidene, eller kakestykket man smakte på hos bestemor og cola'en du kanskje ikke annså som "mat" og "glemte" i regnestykket. ALT du dytter inn i stryta skal regnes med. (untatt vann og grønnsaker) Les på forpaktningene når du er ute å handler. Der står det som oftest veldig tydelig hvor mange kalorier matvarene inneholder. Husk å heller ikke la deg lure av lave kaloriverdier på paktningene. Hjelper lite om det står "150kalorier" på en middels sjokolade, nåe det står med liten skrift bak (pr.gram) Da må du regne om. Når du skal spise lite kalorier for å gå ned i vekt, så er det svært viktig at du spiser mat du føler deg mest mett av i etterkant. Pass også på å gjøre det enkelt for deg selv. Finn en metode som passer deg. Er du ikke glad i å trene og helst vil slippe, så er det ikke noe problem å gå ned i vekt mens du ligger på sofaen. Man må bare spise mindre kalorier der etter. Når du har gått ned til ønsket vekt, så kan du begynne å spise litt mer. (lite men ofte) men ALDRI mer kalorier enn du forbrenner. Ikke lur deg selv med å feire med en sjokoladekake etter at du har gått ned mange kilo. Premien for å ha gått ned mange kilo har du allerede fått i form av mindre vekt ikke sant? Slutt å tenk på mat som en nødvendighet. Gjør maten kjedelig. Finn andre ting i livet som gjør deg opptatt etc. Endret 15. september 2011 av BjerkneZ Lenke til kommentar
Greddi Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Da har du seeriøst gjort noe feil... Ja, det er jo liksom det jeg har sett for meg også - men kostholdet var for at jeg skulle slanke meg, og treningen gikk ikke på å bygge muskler, men rettet mot fettforbrenning. Trening bygger muskler og muskler veier. Det som skjedde var nok kanskje at du byttet ut noe av fettet med muskler? Skal man gå ned i vekt, så må kaloriinntaket være mindre enn forbrenningen. Så enkelt er det faktisk. Når man spiser en de lmindre mat, så er det svært viktig at den lille maten du får i deg er riktig. Er ikke dermed sagt at du har gjort noe feil i den forstand. Det viktigste er at du finner en vekt du trives med, uten å lure deg selv. Hvis man faktisk trives med å veie litt for mye, så det jo helt greit. Poenget er at du faktisk ser problemet og har prøvd. Dette er en god start! Hvis det er muskelmengden som har økt så er nok dette svaret på hvorfor vekten ikke har endret seg. Skal du nes i vekt uten å bygge muskler, så må du trene kondisjon. (løping, sykling, jogging etc.) Regn ut (uten å lure deg selv) hvor mye du forbrenner ved å trene, samt det kroppen forbrenner i hvilemodus, og pass på kaloriinntaket der etter. Men finn din egen måte. Det finnes ingen tabletter eller andre ting som kan gjøre deg slank på et blunk. Jobben må du gjøre selv. Bygde nok lite muskler, er forsåvidt ikke interresert i det heller. Det kan jeg evt. begynne med når jeg har kommet meg ned i vekt om jeg plutselig skulle få interesse for det. Selvfølgelig så fikk jeg mer muskler enn hva jeg hadde. Men treningen gikk hovedsakelig på sykling, svømming og jogging - med noe situps og lignende, men det var ikke videre mye. Vil tro at jeg starter opp igjen med trening nå snart. Har jo gått halvannet år siden sist jeg virkelig trente (så som dere kanskje skjønner så er det rundt 3 år siden jeg ikke klarte å gå ned noe i vekt til tross for mye trening). Så får jeg håpe det funker bedre denne gang. Er deprimerende å legge om livsstilen både når det gjelder kosthold og trening, få mye hjelp, og tips som "skal" funke, og ikke gå ned en halv kilo engang. Og før noen tenker at jeg egentlig er syltynn og litt syk, så er jeg 170cm og veier 85kg. Hvordan er kostholdet ditt? Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Jeg har tilegna meg en del kunnskaper om fettforbrenning og det jeg har å si som noen enkle regler er: Styrketrening, fullkropp. (muskelmassen er det som bestemmer hvor mye man forbrenner, samt alder og høyde men muskelmassen dominerer) Kaloriunderskudd og proteinoverskudd (2g proteiner pr. kg kroppsvekt holder) Litt kardiotrening skader ikke, men trenger ikke å overdrives... Lenke til kommentar
Erratum Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 http://www.youtube.com/watch?v=RXTq2_3LfXM Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Jeg vil si noe om dette av personlig erfaring. Jeg veier selv nå en 103kg, og er 1,80+m For rundt et år siden var jeg en 110+ Spiste hva jeg ville, mye godis og junk og enkel kjapp mat, og ofte 1-2 STORE måltider istedet for 4-5 små/medium måltider. Nå et år etterpå har jeg startet og våkne. Hvorfor? Fordi jeg så i speilet, jeg husket hva jeg kunne før og hva jeg kan nå og jeg innså hva veldig mange ikke vil. Det er min egen feil at jeg har lagt på meg. Det er min egen feil at jeg ikke lengre er i form. Det er min egen feil at jeg er hva jeg er. På den tiden hadde jeg også noen venner som var som meg, men forskjellen var at de ikke innså dette, eller de overså det. Nå er jeg 103, begynner og gå ned, trener mere aktiv og jobber med og få et bedre kosthold. Det er ikke alltid enkelt og skiftet rundt på livet, spesielt vis du har mange andre ting som tar prioritering over vekt/kroppen din, noe det virkelig ikke burde, men sånn er det noen ganger. Og til dere der ute som sier jeg er født sånn, det er ditt og det er datt, ja det er riktig, i hva? noen få % av dere. Resten av dere bare innser ikke at dere faktisk er overvektige og at det er deres egen feil. Sier ikke det er galt og ha litt kjøtt på beina, men det finnes grenser og når jeg går ut og ser folk som er ute så er det veldig veldig veldig mange i Norge som har godt av og trene og spise litt mere sunt. Men det er jobb og gjøre det, men det er også veldig bra betalt, ettersom betalingen er et bedre liv fysisk og psykisk. Postet av anonym: eca5ce3806e4e555ac367eb76bab94aa Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Det er ikke noe galt i å spise 1-2 store måltider hver dag. Det er derimot veldig viktig at de to måltidene inneholder hva du trenger, og ikke alt for mye av "junk"-food. Og som du selv sier, de måltidene dine var junk-mat. Selvsagt legger man på seg av sånt. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Jeg ser på Norge og nordmenn som en del av den moderne vesten, hvor religion og overtro spiller liten rolle, og kunnskap og ny viten settes høyt. "Det er vann på Månen", leser vi. "Kult". Vi liker stort sett alt sånt. I lys av det blir det jævlig påfallende at det hver eneste gang ny forskning kommer på banen som gjør oss klokere på overvekt og kanskje forklarer at det muligens ikke er like lett for alle, dukker opp en hel haug med folk som vifter med pekefingeren og med høy røst proklamerer at dette må være noe ordentlig tull, det er bare deres egen feil fremdeles og for alltid. Dette er ofte mennesker som har vært slanke hele livet og ikke har så mye annet å være stolt av. Verdensbildet deres ville falt i grus om vitenskapen konkluderte med at de stort sett var heldige med kroppen sin, og ikke særlig flinke. I stedet jobber de for å opprettholde et syn på overvekt og kosthold som har mer til felles med klassisk stammereligion enn moderne vitenskap. "Du blir hva du spiser". Spiser du mye, blir du stor, og omvendt. La det være sagt at jeg nok er en av dem som kunne vært en del slankere hvis jeg spiste riktigere og trente mer - jeg sier ikke at kosthold og trening ikke er veldig viktig, for det er det så absolutt. Men ingenting er så enkelt som slankemoralistene skal ha det til. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Tingen er at, det er umulig å gå opp i vekt om du spiser mindre enn du forbrenner. Det er umulig å motbevise. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 (endret) Tingen er at, det er umulig å gå opp i vekt om du spiser mindre enn du forbrenner. Det er umulig å motbevise. Gud er "umulig å motbevise". Jeg kunne knapt bedt om en bedre demonstrasjon på religionspoenget. Endret 16. september 2011 av Isbilen Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Så du mener altså at det er fullt mulig å gå opp i vekt, selv om kroppen forbrenner flere kalorier enn man inntar? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Forskjellen her er jo at det finnes uendelig med eksempler på dette, og det er en av de grunnleggende lovene vi har om energibevaring. Det er rett og slett en haug dokumentasjon for, og ingen mot, på lik linje med de fleste lover innen fysikken. Et større problem er at ikke alle kan spise mindre enn de forbrenner, kanskje de absolutt ikke blir mettet av den mengden som skal til for å senke kaloribehovet tilstrekkelig, kanskje de er avhengige av sukker (her har du et stort problem, sukker er antageligvis det mest avhengighetsskapende rusmiddelet). Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Jeg prøver ikke å motsi det, men det er mer til fedme enn energi inn/energi ut, og vi vet langt ifra alt om hvordan kroppen fungerer på det området. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Jeg prøver ikke å motsi det, men det er mer til fedme enn energi inn/energi ut, og vi vet langt ifra alt om hvordan kroppen fungerer på det området. Ned på akkuratt den spissen en der det faktisk så enkelt. Det er mentaliteten rundt det å begrense inntaket som er problematisk. (eller øke aktiviteten for å øke forbruket) Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 (endret) Det blir som å si at flyging bare handler om løft versus tyngdekraft. I og for seg sant nok, men du får ingenting opp i lufta bare ved å gjenta det mantraet. Forresten vil jeg våge å påstå at de termodynamiske lovene står noe stødigere enn "kalori/kalori ut, ferdig med det"-teorien. Endret 16. september 2011 av Isbilen Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Du kan jo få lov til å motbevise det da, Isbilen. Lag deg en diett hvor du inntar mindre kalorier daglig enn du forbrenner, hold på dette i noen måneder, og så sjekker du om vekten har gått opp eller ned. Verre er det ikke. Jeg kjenner til utallige eksempler på nøyaktig det der, hvor min far og min bror står som prakteksempler. Mindre kalorier, mindre vekt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå