Gå til innhold

Innkjøp av Paintball-utstyr / luft, fylling

Praevelox

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og noen kamerater har tenkt å kjøpe inn paintball-utstyr. Har ganske lite erfaring innenfor denne sporten, så tenkte vi kunne fått litt hjelp her. Jeg har funnet diverse pakkeløsninger på både norske og utenlandske nettsider, men er ikke sikker på hva jeg egentlig trenger og om det er noe jeg burde unngå. Tenker å kjøpe kun det nødvendige (markør, magasin, maske, ball, luftflaske). Har jeg forstått det rett, så skal jeg gå for luft og ikke co2 - stemmer dette? I så fall, hvordan blir det med fylling? Er det mulig å kjøpe og fylle på en stor tank eller noe, som vi kan dra me oss? Hvor kan vi eventuelt kjøpe dette, og hvor kan vi fylle på etter vi går tom?

Endret av Praevelox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg driver selv ganske mye med paintball, har massevis av utstyr. Det virker som du har fått med deg det viktigste. Det du ikke nevner er om du skal drive med Scenario (spille i skog, Sibo leir eller i bygg) eller om du skal drive med Speedball. Selv synes jeg scenario spill er morsomst og har derfor mest utstyr for dette. Slikt som en markør som tåler juling (Tiberius T9 elite med First strike kuler og masse mods = den beste sniper rifla i verden), klær til å gjemme meg i skogen (ghuillie suit) og en stridsvest som rommer litt mer enn bare ekstra ball (løpsrenser, lufttank med slange/Remote, noen granater og en pistol).

Du bør alltid gå for luft, dette er et billigere alternativ i lengden og er mer stabilt enn CO2. Kulene oppfører seg mye mer regelmessig med luft enn med CO2. CO2 kjøler ned markøren og kan gjøre ballen veldig rar (mye ballsprekk i løpet, merkelige skruer på ballen eller fryser den slik at den ikke sprekker). Fyllingen gjøres enten hos en lokal paintball butikk eller hos dykker klubber, koster som regel ikke mye, om det koster noe som helst. Frakter du med deg fyllestasjon (2-300 liters flaske) med luft, så har du luft nok for 8 stykker med ca 2000 ball hver om det er en 300 bars flaske. Om dere er mange og har tenkt å organisere dere, kan dere jo vurdere å kjøpe en kompressor, men dette er fort litt dyrt siden dere skal ha høyt trykk på luften (2-300 bars trykk, 300 bar er det beste, men husk at tankene til markørene kan tåle mindre). Det trenger ikke å være en dykkerkompressor, siden dere ikke trenger så ren luft.

Om jeg skal gi noen tips til nybegynnere når det kommer til markør må det vel bli dette, Tippmann 98 er paintballen sitt svar på en AK47. Den tåler endeløse mengder med juling og har uendelige muligheter for å modifiseres til det ugjenkjennelige. Den kan virke kjedelig ut av esken, men det er en grunn til at så og si alle utleie steder kun bruker Tippmann. Selv kjøpte jeg noe annet som var dyrere, og må ta vare på det med jevne mellomrom. Kompisen min kjøpte seg en Tippmann 98 i 2001, har ikke pusset våpenet, ikke smurt det og omtrent ikke brukt det. Tok det fram igjen i år, skylte den i vasken for å fjerne gammel ballsprekk og markøren virket like fint og har omtrent ikke noe tegn på at markøren er 10 år gammel. Men, om du går for en Tippman 98, A5 eller X7 er det samme, kvaliteten er enestående hos Tippmann. Personlig er min favoritt A5'en og blir derfor mitt neste innkjøp.

Skal du derimot spille på bane (speedball) bør du ha en markør som er laget for bps (ball per sekund), slik at du kan legge striper (skyte ball i høy hastighet mot motstandere). Markøren min er i stand til å skyte 41 ball i sekundet, men jeg skyter nesten aldri i auto. Det vanligste er å bruke to fingre på triggeren og skyte manuelt. Den må være kompakt og ha et høykapasitetsmagasin (elektronisk magasin). Spiller du på en skikkelig speedball bane må du også ha klær som gir deg god glid og som sitter tett til kroppen slik at du ikke blir markert bak dekningen. Om du skal spille mye vil jeg anbefale en carbon fiber tank siden du da slipper at markøren blir så baktung og dermed blir lettere å håndtere.

Et annet godt tips er å ikke spare for mye penger på en maske. Det er stor forskjell på maskene, og dugg er et vesentlig problem hos de billigste. Kjøp maske med dobbeltglass, kjøper du med singel glass kommer du til å ville kaste masken i skogen fordi du aldri ser annet enn innsiden på masken. Empire, JT eller Sly er gode valg. Jeg pleier å anbefale alle å gå for enten klart glass, eller en svak gul/grønn farge. Sotet glass, mørk blå eller andre mørke glass begrenser spillbarheten så fort det blir litt mørkt ute. Har du råd kan du jo kjøpe deg to glass og bytte mellom de, slik jeg gjør. Jeg har et speilglass og ett gult glass. Speilglasset bruker jeg når solen er som sterkest og det er vanskelig å se noe som helst pga det. Når solen går ned slenger jeg inn det gule glasset og ser bedre enn hva jeg gjør uten.

Tror ikke det er så mange andre tips, men dette ble jo uansett en vegg med tekst så du fikk vel nok å lese på.

Om det er noe mer du lurer på må du bare si ifra, så skal jeg forsøke å svare etter beste evne.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bra innlegg av "PheIix" over meg her.

Vil legge til at det kan lønne se gå kjøpe brukt, spesielt når det gjelder tank. For eksempel se innom splat.no - til salgs. Har sett en del billige 232/300 bars tanker der :)

I tillegg vil jeg legge til, hvis du skal spille speedball og går til innkjøp av en elektrisk markør (som f.eks noen fra Dye, PE osv.), så må du ha et elektrisk magasin. Noen eksempler på elektriske magasiner er Dye Rotor, Empire Prophecy, Halo V35b m/rip drive også videre.

Selv bruker jeg Empire Prophecy er utrolig fornøyd med den. Du kan velge hastighet selv, hvor mye kraft materen skal bruke på per kule osv, som normalt de fleste el-matere kan. Men den mater veldig raskt. For å se hvor fort den mater kan du enkelt søke på YouTube: "maternavn drop test". Veldig lett å rengjøre er den også.

Men bare pass på at det er elektrisk.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...