Gå til innhold

Bærbær på Lefdal

Markie_mark

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg skal kjøpe bærbar pc på lefdal (nylig fått jobb der, rabatt, derfor) og lurer på hva dere syns om denne?

http://www.lefdal.com/product/data/barbar-pc/ENTS11HR658NC/packard-bell-easynote-15-6-barbar-pc-ts11-hr-658n

Vil denne kjøre bra på spill tror dere? Ble anbefalt en packard bell pc på jobben, tror det var denne. Virker det som en rask pc?

Evt om dere har noen andre forslag fra lefdal til laptop pcer minst 14" skjerm som kan brukes til gaming, photoshop, studier ? Vil helst ikke bruke mer enn 7-8k hvert fall.

Endret av markie2k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter mitt syn er ikke det der en spill PC. NVIDIA GeForce GT 540M er et mellomklasse kort som sitter i helt vanlige maskiner, som ikke kalles spill PC

http://www.notebookc...List.844.0.html

' vanlige' maskiner i dag har som regel integrert skjermkort, enten i prosessor eller hovedkort. Dette holder mer enn nok til vanlig bruk, deriblandt småspill og slikt.

For hvermansen så er faktisk GT 540M en gaming-PC.Dette må såklart ikke forveklses med noe en entusiast eller gamer ville noensinne kjøpt. Både pris, og tilgjengelighet gir vel også en god pekepinn på hvilket sjikt du holder deg til. GT 540 M takler alle spill på markedet i dag, på normal grafikk.

Bryr du deg derimot om høy ytelse og høy grafikk, ja så er det en ekte gamer eller entusiast-maskin du ønsker deg. Da må du i all hovedsak se på andre butikker enn Elkjøp, Lefdal, expert, ettersom disse sikter seg inn på hvermansen.

Pcen trådstarter har sett på er en kraftig maskin, med en svært kraftrig prosessor og et middelklasses skjermkort. Ikken noe dårlig kjøp, med mindre du har store krav til kvalitet eller RÅ spill-ytelse.

Men alt dette og mye mer kan kollegaene dine. Hvorfor ikke spørre der? ;)

Lenke til kommentar

Øhm .... dette var ironi, vel?

PS. Hardwaremessig er nok den Packard'en det beste du kan få under 7 tusen hos Lefdal. Spørmålet om holdbarhet og byggekvalitet er noe helt annet.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Øhm .... dette var ironi, vel?

PS. Hardwaremessig er nok den Packard'en det beste du kan få under 7 tusen hos Lefdal. Spørmålet om holdbarhet og byggekvalitet er noe helt annet.

Nei, jeg håper da de på varehuset til trådstarter har kompetanse nok til et såpass enkelt spørsmål. De har også bedre mulighet til å forhøre seg med AKKURAT hva TS skal bruke den til. Aka."kundeanalyse". I dette tilfellet så tjener heller ikke butikken penger på at trådstarter handler der, så du vil få et 100 % ærlig svar fra kollegaene om hvilken PC og hvor han burde handle.

I de varehus som jeg har vært i, så har kompetansenivået vært mer enn godt nok til å svare på noe slikt. Og vell så det.

Det er heller ikke så lett for oss å svare på rent prismessig heller, ettersom vi ikke vet hvilken pris trådstarter får på PCen, eller andre PCer. Dette varierer jo fra varehus til varehus og fra modell til modell hvilken pris han får.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Jeg tok utgangspunkt i butikkprisen på de laptopene som finnes hos Lefdal, og det at trådstarter selv fant en til bittlelitt under 7 tusen. Derfor ser det ut som om den Packard'en er den beste hardware/prismessig. Jeg regner med at han får den samme rabatten uansett hvilken maskin han velger.

Og Andrull - vi har åpenbart litt forskjellig erfaring med selgerne hos Lefdal og de andre kjedene. Jeg synes kunnskapsløsheten er temmelig slående hver gang jeg kommer i snakk med de fleste av dem. ;) Unntak finnes vel, antakelig.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Jeg tok utgangspunkt i butikkprisen på de laptopene som finnes hos Lefdal, og det at trådstarter selv fant en til bittlelitt under 7 tusen. Derfor ser det ut som om den Packard'en ser ut som den beste hardware/prismessig. Jeg regner med at han får den samme rabatten uansett hvilken maskin han velger.

Og Andrull - vi har åpenbart litt forskjellig erfaring med selgerne hos Lefdal og de andre kjedene. Jeg synes kunnskapsløsheten er temmelig slående hver gang jeg kommer i snakk med de fleste av dem. ;) Unntak finnes vel, antakelig.

Ettersom han jobber der, så er det jo bare å spørre etter den med mest erfaring på hele varehuset. Er jo som regel de med en del interesse innenfor feltet som lir ansatt + en god dose opplæring forhåpentligvis. Blir ikke helt det samme som å spørre som når man er kunde. Spesielt avdelingsleder BØR i det minste ha peiling.

Og nei, rabatten er ikke fast. Den bestemmes ut fra innkjøpsprisen. Og den er alt annet enn fast. ;) Såklart ikke noe du kunne vite, da trådstarter ikke nevner dette. Men igjen, siden trådstarter er ny, så kan det jo godt hende han ikke vet hvordan dette skal kalkuleres.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Den er bedre til spilling enn den du fant selv ja, fordi den har et mye kraftigere skjermkort. Og det er det som er den viktigste komponenten i en datamaskin, når det gjelder spilling.

Forskjellen på i5 og i7 - vel, i7-ene er kraftigere prosessorer, og de fleste av dem er 4-kjernet. Alle i5 og i3 er dual core. Til spilling har dette svært liten betydning - unntaket er de forholdsvis få spillene som støtter mer enn 2 kjerner. Quad core er nyttig dersom man ofte bruker software med støtte for flere kjerner, eller hvis man utfører mange oppgaver samtidig, har for vane å ha mange tjenester eller apper kjørende samtidig .... multitasking.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Lefdal har jo MSI GT683 (i5 og GTX560M).

http://www.lefdal.co...-pc-gt683-405ne

Riktignok web pris på 9995.- og således litt over 7-8k kravet , men å sjekke hva slags rabatt du får på denne kunne vært interessant.

den er bra til gaming? Hva er egentlig forskjellen på i5 og i7?

i7'en har dobbelt så mange kjerner, dobbelt så mye cache-minne, og er nesten dobbelt så rask som i5'en. (hadde den vært 0,3 GHz raskere så hadde den vært dobbelt så kraftig på alle punkter) Det vil nok si litt i forskjellige spill, selv om de tyngste spillene nok uansett blir begrenset av skjermkortet. Den PCen på lefdal til 9995 sniker seg nå opp til gamingstandarden. Men for å være helt ærlig, hvis man er mer kresen enn det en GT 540 M kan gi, så ville jeg kjøpt meg stasjonær PC for ren gaming, og kanskje en enkel bærbar PC.

Fordeler med å ha en standard bærbar: Du får bedre batterinivå, lettere, mindre og bedre mobilitet og den blir ikke like varm. MYE bedre ytelse i spill,

Fordeler med å ha gaming stasjonær: Mindre støy, MYE bedre ytelse, en skikkelig skjerm, samt bedre mus og tastatur slik at du kan heve deg i spillene. Kort sagt veldig mye mer for pengene når det kommer til spilling.

Lenke til kommentar

Nå er vel de fleste som er på utkikk etter en bærbar, nettop på utkikk etter en øh ... bærbar, og ikke en stasjonær.

Indirekte sier Andrull her at vi som har skaffet oss bærbare som duger til spilling, er noen tullinger som ikke vet vårt eget beste. Hyggelig.

Jeg tror nemlig at de fleste som vil ha en bærbar som kan spille, ikke blir vesentlig hjulpet av å ha en stasjonær maskin stående hjemme .... jeg tror de fleste som vil ha en bærbar som kan spille, vil ha en slik fordi man gjerne vil kunne spille også når man er borte fra hjemmet. Silly me.

Edit: Nå sier jeg ikke at ett GT 540M ikke kan brukes til spilling, selvfølgelig ... men kanskje ikke så bra som man ønsker seg.

Ta meg som et eksempel. jeg er på reisefot mye. Jeg liker å spille noen pc-spill som avkobling fra dagens stress. Og jeg liker best å spille med god oppløsning og detaljer i spillene mine. Det hjelper ikke meg ett døyt å ha en kraftig stasjonær gamer stående hjemme. Det hjelper meg mye å ha en bærbar som kan gjøre det jeg vil. Capiche?

PS: Unnskyld meg for å utrykke mitt lille sukk her i tråden ... men det er litt on topic også, føler jeg. Eventuelle kommentarer bør kanskje helst gjøres privat, så ikke tråden blir helt ødelagt for trådstarter.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Ettersom han jobber der, så er det jo bare å spørre etter den med mest erfaring på hele varehuset. Er jo som regel de med en del interesse innenfor feltet som lir ansatt + en god dose opplæring forhåpentligvis. Blir ikke helt det samme som å spørre som når man er kunde. Spesielt avdelingsleder BØR i det minste ha peiling.

Vi er nok flere som har forskjellig erfaring med selgerene hos varehusene. Tror nok de fleste varehusene vektlegger salgs erfaring forran produkt erfaring og kunskap. Avdelings lederne har som regel handels skole av ett eller annet slag. Ikke nødvendigvis særlig teknisk kunnskap. De "vanlige" ansatte er veldig ofte ungdomer som har innstalert Windows noen ganger og som er "interessert" i data fordi de liker å spille. Rådene man får av de ansatte er som regel de samme man kan lese seg frem til selv om man leser salgs broskyren.

Virkelig IT kompetanse finner du skjelden hos avdelings ledere og annsatte. Spørr heller de som har service og reperasjon på utstyret. I varehus så handler det mere om salgs tall enn teknisk kompetanse. Kursene som varehusene gir er ikke mye verdt dessverre.

:innocent:

Lenke til kommentar

1. Du skal ikke kimse av ungdommer, selv om de kanskje bare har installert windows et par ganger, og kanskje satt sammen sin PC, eller lignende. Det var altså i 18-20 års alderen jeg hadde størst stålkontroll når det kom til ytelse mellom forskjellig maskinvare, samt da jeg skrev flest tester for ITpro og HW.no. (takket være mye lesing av tester og generell teori) Dette er også kanskje den vanligste alderen på Elkjøp/lefdal sine varehus. Aka. Ungdommer.

2. Er du en kunde og har direkte HW-spørsmål, så er det nok her du har størst sjanse til å få det i PC-klinikken. De trenger dog ikke nødvendigvis vite hva som yter best mellom de forskjellige modellen som de selger på butikken. Derimot, så BØR og SKAL de i data-avdelingen vite dette. Du kan såklart være ganske uheldig og komme over en kar som ikke har særlig peiling utover sitt eget sortemang. Noe som da gjør det mangelfullt. I dette tilfellet så vil dette uansett ikke være et problem, da det er snakk om kollegaer som fint kan sende TS videre til en med bedre peiling.

3. Avdelingsleder kan, om han ikke har peiling sikkert sende deg til riktig person. Jeg tviler litt på at INGEN på varehuset ditt er flinke på PC'er. :ph34r:

4. Joda, du kan fint være selger i Elkjøp/lefdal uten å kunne særlig mye om PCer (men du må kunne de i sortemanget), men du bør da gjerne ha EN spesialitet som du er flink på. Som f.eks kameraer.

5. Har selv vært ansatt i Elkjøp-konsernet i 3 år, og på det varehuset jeg jobbet så har altså de fleste, (ja selv en del som ikke jobbet på data-avdelingen/PC-klinikken) vært kompetente nok. At det kan være en del forskjell på varehus er jo en sannhet, men at andre varehus skal være SÅ stusselig tviler jeg fkatisk litt på. Har selv vært på større kurs, og møtt en del personer fra andre varehus, og virker som om den generelle trenden blant guttene er langt over snittet intresserte i PC. :yes:

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...