Judgement Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Hei. Jeg har lenge hatt lyst å ha flere enheter enn 2 i min leilighet, hvor jeg har 5 enheter som jeg kunne tenkt meg nettverkstilkobling på. Saken er den at jeg sitter på Uninett. Her må jeg autentisere minst 1 IP for å få bruke en ekstra enhet gjennom en switch, og dette betyr i praksis at jeg må ha datamaskin + evt annen enhet på om gangen. Jeg har også en tid kjørt slik at datamaskinen autentiserer seg mot nettet, og sender videre til switch gjennom ett annet nettverkskort. Nå vil jeg over på noe litt mer behagelig, så jeg skal finne meg en router som kan autentisere seg mot nettverket for så å opprette ett eget subnet for mine enheter (noe som vil gjøre deling mellom enhetene enklere/sikrere) også. Jeg har ikke ønske om noen enormt god router, men pris er ikke spesielt viktig. Det er 3 ting som routeren må gjøre: - Autentisere seg mot uninett for så å lage eget subnet. - WiFi med N standard. - Ha minst en usbport (helst 3.0 hvis det finnes). Er det noen som har peiling på nettverk som kan peke meg i riktig retning? Jeg har sett litt på div webshops, men er vanskelig å lete i specs når det faktisk ikke står der :/ På forhånd takk Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Linux ruter som kan kjøre wpa_supplicant evt følg denne guiden på en ruter som kjøper openWRT: https://forum.openwrt.org/viewtopic.php?id=28524 1 Lenke til kommentar
Judgement Skrevet 15. september 2011 Forfatter Del Skrevet 15. september 2011 Hei! Hvordan er disse routerene som kjører openWRT? Har hørt om det før men har ikke noen erfaring med det. Er de stabile? Like effektive som vanlige routere osv? Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 De skal funke vell så fint som vanlige rutere og vell så stabilt. Lenke til kommentar
Judgement Skrevet 16. september 2011 Forfatter Del Skrevet 16. september 2011 Roger. Tror jeg går for den løsningen da Men, har du noe forslag til en god router på den fronten da? Jeg har sett litt på netgear sine, men synes HW specs ikke er imponerende. Jeg tipper jeg bør ha rundt 300MHz cpu og rundt 64mb ram på saken, right? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Her er en bra router med støtte: http://prisguide.tek.no/sok?pg-q=WZR-HP-AG300H&n=0 Lenke til kommentar
Judgement Skrevet 21. september 2011 Forfatter Del Skrevet 21. september 2011 Hei. Takker for svar så langt, mye jobb så har ikke hatt tid til å teste. Jeg skal se litt på den routeren du anbefaler Lenke til kommentar
Judgement Skrevet 23. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2011 Hei igjen! Da var openWRT oppe å kjører, tok meg rundt 7 timer å sette opp ettersom jeg ikke er spesielt dyktig på linux. Hadde jeg tenkt meg litt om hadde jeg lest her, fordi den guiden du linker er eksakt det jeg gjorde ^^ 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå