Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Naust på min mors eiendom

benellinova

Anbefalte innlegg

Det har seg slik at at naboen til min mor har et gammelt naust på min mors eiendom, dette nauste har ikke vært i bruk på snart 30 år å mor har lyst til å overta/kjøpe det.

Nauste står på mors eiendom å mors naust tomt, så det er ikke skilt ut egen naust tomt som naboen da i sin tid bygget på.

Jeg har hørt at naboen er ute etter å selge dette nauste å det jeg da lurer på er kan naboen i det hele tatt selge dette nauste som står på mors eiendom etter som naboen ikke eier tomta som nauste står på.

Vist min mor kjøper nauste er det rimmelig at naboen kan selge det til henne etter normal markeds pris?

Nauste ble satt opp ca 1960 å bygget ut ca 1970 siden 1980 har dette nauste stått tomt å ikke i bruk, trenger nå en god del vedlike hold.

Endret av benellinova
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva ble avtalt når dette naustet ble bygget?

Det var en muntlig avtale mellom naboen å da min bestefar, ble ikke drøftet mer en at han ville ha naust å bestefar har vel sagt( klart du trenger naust bare bygg et du ). bestefar er for lengst død å det er da å han som i den tiden fikk bygge der, er nå kona som har nauste å min mor som har overtatt eiendomen.

nauste er nevnt i grunnboka men ikke i andre eiendomspapirer.

er ikke lett å vite hva dem ble enige om angående bruk siden dette ikke er utdypet i grunnboka.

Lenke til kommentar

Det var en muntlig avtale mellom naboen å da min bestefar, ble ikke drøftet mer en at han ville ha naust å bestefar har vel sagt( klart du trenger naust bare bygg et du ). bestefar er for lengst død å det er da å han som i den tiden fikk bygge der, er nå kona som har nauste å min mor som har overtatt eiendomen.

er ikke lett å vite hva dem ble enige om angående bruk siden dette ikke er utdypet i grunnboka.

Da blir det vel opp til naboen å kunne bevise at de har rett til naustet? =)

Lenke til kommentar

Da blir det vel opp til naboen å kunne bevise at de har rett til naustet? =)

Ja er vel i grunn det men tror dette vil gå på hevd etter som nauste har stått der så lenge, men når det kommer til at naboen er ute etter å selge det så tviler jeg på at hun kan det? kan vel ikke selge hevd? mor vil da kjøpe dette av naboen men vil adri gå med på en markeds pris siden etter som jeg vil tolke saken så er dette en en eiendom som alerede er hennes, en kjøps sum må da etter min mening bare bli en symbolsk sum for å holde mabo freden å ikke lage bråk =). marked pris på naust er veldig høy etter som det er meget begrenset med muligheter for naust å tomter

Lenke til kommentar

TS må skille rettigheter til tomt fra rettigheter til bygning (her naust). TS sier at naustet er nevnt i grunnboken. Hva står det det der? En bygning er ikke oppført i grunnboken med mindre det samtidig er tingslyst spesiellle rettigheter/avtaler rundt bygningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...