Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Naboen prøver å overkjøre meg med er gjerde... :-)

DUFF_B33R

Anbefalte innlegg

Vi er to naboer som har hver sin tomt som grenser mot hverandre. Hans tom ligger en 50-60 cm høyere enn min og nå er han i full gang med å bygge gjerde på muren som skiller min og hans tomt. Denne muren går da i samme nivå som hans tomt, er bare jeg som har "mur" kan en si.

Så nå bygger han gjerde på dette her, og resultatet er at jeg vil føle meg innestengt og han vil ta utsikten fra meg ved et gjerde.

Nå skal han bygge et "stakitt" gjerde, men det må vel være visse spilleregler som gjelder?

Jeg vet at definisjonen på hva et gjerde er styres av hver enkelt kommune, men de kan ikke være så forskjellig så jeg vil gjerne vite hva et gjerde er per def. hos deg (for å kunne dekke opp om eventuelt urimeligheter).

Han skal da bygge et stakittgjerde, 1m høyt, ca 30m langt på tomtegrensa. Det blir helt umulig for han å bygge og vedlikeholde dette gjerdet kun fra hans tomt, noe vi allerede ha sett i byggeprosessen som er i gang ved at arbeidere har stått i blomsterbedet.

Jeg har lest litt på "grannegjerdelova" og i følge paragraf 6 har han sin fulle rett til å sette opp et gjerde. Dette forstår jeg. Men i følge paragraf 4 står det at det skal være slik laget og lagd at det ikke er urimelig for naboen, og frarøvelse av utsikt vil jeg si er urimelig. Jeg vil også føle meg mer innestekt av dette.

Videre har jeg også lest "naboloven" paragraf 2 som sier det samme som paragraf 4 i grannegjerdet at vis det er en ulempe for oss så er det ulovelig per def.

Jeg har undersøkt litt, men min kommune er ikke den kjappeste (slikt går gjerne etter den som roper høyest). Men jeg har hørt fra en jeg kjenner at pga lengden av gjerdet så er dette søknadspliktig (ikke utført)

Jeg har prøvd å snakke med naboen, men sist jeg snakket med han fikk jeg bare en post-it lapp med kontaktinfo til deres familieadvokat. jeg er ganske sint da de har hele veien oppført seg barnslig og dette er helt uvirkelig for meg at voksne mennesker kan oppføre seg så brautete og respektløst.

Har jeg en case?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Faktisk kan høyden på muren spille inn. Er den for høy kreves det gjerde e.l. for å hindre at noen faller ned og skader seg. Jeg kjenner ikke til eksakte regler.

Forøvrigt tror jeg ikke du har noen case.

EDIT:

lagt til manglende ikke.

Endret av PerB
Lenke til kommentar

det vanlige er vel at så lenge gjeredet er under 150cm så er det ikke søknadspliktig mener jeg.

hvorfor blir du så sinna over at naboen er barnslig og gir deg beskjed om å kontakte advokaten dems?

det er jo ikke du som må betale for at naboen din ikke vil håndtere denne saken selv.

bare ås skrive et brev til advokaten der du forklarer at naboen din har referte deg til h*m som familiens advokat, så fremlegger du saken med henvisninger til de gjeldene paragrafer og dine synspunkter.

Lenke til kommentar

Levegger (og jeg antar også gjerder) er ikke søknadspliktige så lenge de er under 1,8m høye og mindre enn 10,0m lange, jfr. byggesaksforskriften § 4-1 bokstav c nummer 1. Kommunen kan imidlertid ha unntatt gjerder i lokal forskrift med hjemmel i plan- og bygningsloven § 20-3 første ledd bokstav f. Kommunen kan veilede deg om dette. Min kommune, Kongsvinger i Hedmark, har ikke noen særskilte unntak ut over dette.

Etter grannegjerdelova § 6 er utgangspunktet at naboer har rett til å ha gjerde. Vilkåret er at han bekoster det selv, og dette omfatter alle kostnader ved gjerdebygg og -hold - inkludert kostnader han påfører deg. Alternativet er at du blir påført kostnader du selv må dekke på grunn av at han vil ha gjerde, og det kan kun skje hvis vilkårene for gjerdetvang er oppfylt (jfr. § 7 flg). Hvis hans arbeidere tramper ned blomsterbedet ditt er det dermed hans ansvar.

Loven er fravikelig ved avtale (men gir en ikke krav på å ha et gjerde som er ulovlig i forhold til annen lovgivning), jfr. § 1. Om § 4, bestemmelsen om at gjerdet ikke skal være "uturvande eller urimeleg til ulempe eller lyte på granneeigedom" sier utvalget i forarbeidene (med tilslutning fra departementet):

At gjerde i deildelina kan valda ymse små ulemper for grannen, er slikt ein lyt rekna med. Det kan t.d. stengja meir eller mindre for utsynet frå glaset hans, eller føra til at han får ei snøfonn i gardsvegen sin eller i tunet. Er ikkje desse ulempene uturvande eller uvanlege eller i strid med serlege rettshøve, gjer det ikkje gjerdet ulovleg. Det er slikt som grannar lyt tola av kvarandre. Men å laga eller vanstella gjerdet såleis at det valdar serlege lyte eller ulemper på annan manns eigedom, er i strid med god granneskap og bør vera forbode.

At du får mindre utsikt er, som beskrevet, dermed ikke i seg selv nok - det må noe spesielt til. Lovens ordlyd er at gjerdet ikke må være "uturvande eller urimeleg" (uturvande betyr unødig, unødvendig). Her er det en interesseavveining som må til, utgangspunktet er at naboen har rett til gjerde (jfr § 6), og det må også tillegges en viss vekt at han kan ha et behov for gjerdet for å forhindre skade, som PerB nevner ovenfor. Hvor mye utsikt taper du? Var dette noe å forvente i nabolaget - er det mange andre som har gjerde? Hvordan skal gjerdet utformes, vil det se skjemmende ut?

Men et meterhøyt stakittgjerde på toppen av en mur som går kant-i-kant med eiendommen hans kan jeg vanskelig se for meg er "urimeleg eller uturvande" slik saken er beskrevet. I en dom fra Eidsivating (LE-1991-579) ble kombinasjonen mur+gjerde funnet lovstridig, men i den aktuelle saken var det slik at muren var for høy, muren var for stygg, "sålen" (fundamentet) på muren var særs stygt og lå oppe i dagen. Resultatet ble også bare at muren måtte ha vært bygget på en annen måte, og saksøker fikk ikke medhold i rivningskravet (men fikk erstatning).

Lenke til kommentar

Reglene for Bergen Kommune:

https://www.bergen.kommune.no/tjenestetilbud/byggesakshjelpen/sette-opp-gjerde-stottemur-eller-levegg

Jeg har da forstått det slik at hvis noe ikke er søknadspliktig så trenger man ikke lov, hverkan fra kommune eller nabo for å bygge det.

Videre har jeg ved en tidligere anledning skrevet til kommunen og spurt om hvor evt høydeberegninger gjøres fra, og svaret var naturlig nok, at de gjøres fra tomten det bygges på.

Jeg har også hørt generelt at for å hindre et bygg må det være sterkere grunner enn "mister litt utsikt" og "føler meg innestengt". Om man skal klage må det legges til grunn slike ting som tilkomst, brannfare og estetikk.

Jeg sympatiserer med deg, det er ikke kjekt å havne i slike situasjoner, men det er en del av prisen man betaler for å bo i tettbygde strøk. Av og til er man den som vil bygge og har retten på sin side, av og til er man den som ikke vil at naboen skal bygge, men ikke kan gjøre noe med det.

Lenke til kommentar

Ettersom naboens eiendom ligger høyere vil gjerdet bli totalt ca 1.50. Er vel ikke vanskelig å forestille seg at dette vil kunne ta utsikt til mer enn akkurat det som foregår på naboens tomt. Dessuten vil man som TS ordlegger det "føle seg mer innestengt".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...