Bjorkizz Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 (endret) Det jeg ikke helt forstår er hvordan denne prosessoren oppfører seg. Når laptopen gjør "ingenting" og prosessoraktiviteten er minimal får jeg opp ulike resultater. Trodde at i idle skulle den ligge på basefrekvens 1,60 GHz, men CPU-Z viser at den makser frekvensen til 2,8 GHz med x21 multiplier. Intels monitor viser at maskinen står i "strømsparer" altså basefrekvens i høy ytelse-modus. Jeg vet at reknestykket for klokkehastighet er 1600 + 2/2/8/9 * 133 MHz alt etter hvor mange kjerner som er aktive, men det er her jeg er usikker. Bruker den 1, 4 eller ingen kjerner i idle? Endret 14. september 2011 av Bjorkizz Lenke til kommentar
thomit Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Står core speed helt fast på 2795,9, eller forandrer den verdi mens du ser på? Hva med multiplier? Lenke til kommentar
Bjorkizz Skrevet 14. september 2011 Forfatter Del Skrevet 14. september 2011 I idle står den i x20 eller x21, men endrer seg hele tiden når jeg begynner å gjøre ting. Startet et spill og satt de i windowed-mode og da var intels monitor og cpu-z rimelig like på rundt 2,0 - 2,2 ghz. Kan se ut som at CPU-Z oppdateres oftere siden frekvensen går litt ned og opp, mens den ser mer stabil ut i intels monitor (som du ser er den simplere) Lenke til kommentar
thomit Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Det er ikke normalt at multiplier er så høy i idle. Er du heeeelt sikker på at du faktisk er i idle? At det ikke er ett eller annet som bruker prosessoren mye? Lenke til kommentar
Bjorkizz Skrevet 14. september 2011 Forfatter Del Skrevet 14. september 2011 (endret) Altså, har ikke noen andre program oppe enn de som viser informasjon om systemet. Ellers så er det kun oppstartsprosesser. Prosessorbruk står jo på 0-1% også. Hvordan kan jeg sjekke om speedstep er aktivert? Endret 14. september 2011 av Bjorkizz Lenke til kommentar
007CD Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Skru på "Vis kerneltider" også når du sjekker grafen. Dette er CPU forbruk utenom prosesser slik som drivere etc. Lenke til kommentar
Bjorkizz Skrevet 14. september 2011 Forfatter Del Skrevet 14. september 2011 (endret) Grafen i ressursovervåkning du mener? Sånn? Her er med kerneltid også. (Vis kjernetider ? ) Endret 14. september 2011 av Bjorkizz Lenke til kommentar
thomit Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Sjekket i de avanserte innstillingene i den strømstyringsmodusen du bruker? Under "processor power management" og "minimum processor state" (har engelsk Windows, sorry). Default verdi her skal være 5%, hvis jeg ikke tar helt feil. Lenke til kommentar
Bjorkizz Skrevet 14. september 2011 Forfatter Del Skrevet 14. september 2011 (endret) Sjekket, og der stod det 5% på batteri og 100% på strøm. Endret begge til 5% Sånn: Likevel står multiplier på rundt 20 Endret 14. september 2011 av Bjorkizz Lenke til kommentar
thomit Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 (endret) Restart. Men hvis du står i "høy ytelse", og tilkoblet strømnettet, så er det vel faktisk meningen at multiplier holder seg der oppe ... Se om du får andre resultater i cpu-z hvis du bytter til "balansert" eller "spare"- modus. Jeg har satt min i7-920 til 60% minimum på både batteri og strømtilkoblet, i "høy ytelse"- modus. Det er uansett det laveste prosessoren legger seg på, etter hva jeg har observert. Men obs! - min er en stasjonær prosessor, så det er mulig at ting er litt annerledes. Endret 14. september 2011 av thomit Lenke til kommentar
Bjorkizz Skrevet 14. september 2011 Forfatter Del Skrevet 14. september 2011 Nå ser ting ut til å ordne seg Restartet PC'en og sjekket først strømsparing og balansert. Idlet på x7 multiplier. Sjekket at minimum var 5% på høy ytelse også, og nå idler den fint på x7 multiplier og 933 MHz. Får prøve meg litt frem med minimumsprosent, men tror det funker greit. Multiplieren vil jo øke når det trengs. Tror ikke det er noen flere problem nå, så tusen takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå