Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har musklelmasse og promille noen sammenheng?

ThaHoward

Anbefalte innlegg

Rart spørsmål, men har muskler noe å si for hvor mye alkohol du tåler? Er bare det at jeg erta en person som drakk mye mindre enn meg, og jeg ble bare litt brisen og han dritings. Dette var fordi jeg hadde drukket meg sanseløs 2 dager før. Uansett så svarte han til at jeg drakk mer enn han, men han ble allikevel full ved at: "Ja men det er jo fordi du er så jævla svær!"

Kan nevnes at jeg nesten ikke har noe fett på kroppen, ikke for å skryte eller noe sånt, så har jeg ganske store muskler(spesielt bein og rygg). Har det noen sammenheng?

EDIT: Kan også nevne at jeg vet om én som er både like hard på flaska, og tåler sånn ca. like mye som jeg også har ganske store muskler. Han er også hvertfall sterkere i armene.

Endret av ThaHoward
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo større kropp, jo mer kan du drikke uten at promillen blir større. Så har du de individuelle forskjellene da, som evnen til å trekke til seg alkohol i magesekken osv.

Jeg har ikke så veldig stor kropp. Er ca. sånn 178-179cm høy. Sist gang jeg sjekket, så veiet jeg 70.4kg eller noe sånt. Tror jeg veier noe mer nå. Var også en som trodde at jeg veide 86 kilo, da han tok et anslag. Har metabolisme/forbrenning noe å si?

Lenke til kommentar

Nei. Eneste måten kroppen blir kvitt alkohol på er leveren. produktet blir da ketoner som gjør at kroppen kan konsumere det som energi. Leveren vil jobbe 100% når alkohol er tilstede på kroppen. Så du kan ikke vær mer aktiv for å bli raskere edru.

Er det et nei til muskelmasse promille forhold, eller metabolisme promille forhold :)?

Lenke til kommentar

Dei fleste treff på Google påstår at muskelmasse har innverknad på BAC-nivået (blood-alcohol concentration).

An overweight person generally has a higher blood alcohol concentration than a muscular person who weighs the same and drinks the same amount of alcohol. This is because muscle tissue has more blood to dilute the alcohol.

Eg vil difor påstå at ja, det er ein samanheng mellom muskelmasse og promille. Jo større musklar, jo større kapasitet. Som det står i sitatet over er det eit resultat av at musklar gjev meir blod til kroppen. Feitt derimot legg seg kun over resten. Det går kanskje litt blod der for alt eg veit, men poenget er at musklar gjev deg meir blod å tynne ut alkoholen i.

Difor vil ein muskuløs person på 90kg bli mindre påverka av ein gitt mengde alkohol enn det ein feit person på 90kg blir.

Samtidig har ein sjølvsagt andre faktorar som er med å bestemme kor full ein føler seg. Ein trailersjåfør vart tatt mens han kjørte trailer med over 7 i promille. Dei fleste ville døydd før den tid, men han hadde bygd opp stor resitans for alkohol gjennom storkonsumering. Det er eit eksempel på korleis ein ikkje alltid kan samanlikne promille direkte.

Uansett vil ein muskuløs person ha mindre i promille enn ein feit person med same vekt, når same mengde alkohol er inntatt.

"Promille" er ein måleeining. Alkoholpromille fortel kor mange promille (1 1000-del) alkohol det er i blodet. Om to personar inntar same mengde alkohol, men den muskuløse har meir blod, vil sjølvsagt promillen hans bli lågare.

Eg har ikkje funne noko om kor mykje blod det er snakk om, og om ein kan anslå forskjellen ut frå bilete.

Edit: Nokon meiner og det er snakk om vatn, ikkje blod. Musklar inneheld vatn, som alkoholen trekker mot og blir lagra i. Feitt inneheld lite vatn, difor blir meir alkohol tynna ut i blodet.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...