Gå til innhold

15,3 volt..


Anbefalte innlegg

Kjører i skrivende stund min P4 2,4C på 3,3GHz med standard Intel kjøler.

 

Gidder ikke å kjøpe ny kjøler f.eks. Zalman7000-cu siden jeg snart er ferdig med å bygge om min 5år gamle Vapochilli til bruk med denne..

 

Temperaturene er ganske høye på denne hastigheten, ca.68 C under Prime 95 torture test.

 

Så for å få ned temp. gjorde jeg følgende mod.:

 

15volt

 

Isteden for å kjøre Boxed kjøleren på 12 volt, kjører jeg den nå på 15,3 volt. Denne spenningen er ikke så høy at den skader viften, jeg garanterer!

Dessuten får du minimalt med ekstra støy :)

 

Tips! Før du kjører viften din på 15,3volt, vil jeg helst anbefale at det kun utføres på vifter av høy kvalitet.

 

Bør helst ikke utføres på vifter med glidelager, viften bør helst ha doble kulelager!

 

Intel har en ganske omfattende kvalitets-sikrings system før de går til innkjøp av produkter, så akkurat disse viftene går jeg god for.

 

 

For å oppnå 15,3volt, loddet jeg fast to ledninger på atx-pluggen, - ledningen til -12v og +ledningen til +3,3v.

PS! Husk å få polariteten riktig, ellers vil ikke viften starte..

 

Kunne sikkert også kjørt viften på 17volt (-5volt +12volt), men da begynner du å komme i "grenseland" av hva som er forsvarlig..

 

Hvis du ønsker å ødelegge viften kan du kjøre den på 24volt :lol:

Da bruker du +12volt og -12volt delen av strømforsyningen..

 

Alle spenningene finnes på ATX-pluggen.

 

Resultat etter mod.:

 

ca.60 grader celsius

 

"rheobusser" er bare for pyser :lol:

Med litt enkel mattematikk finner du snart ut at du kan oppnå:

1,7v (+5 og +3,3)

3,3v (+3,3 og jord)

5v (+5 og jord)

7v (+12 og +5)

8,3v (-5 og +3,3)

12v (+12 og jord)

15,3v (-12 og +3,3)

17v (+12 og -5)

24v (+12 og -12)

 

atx2.gif

 

(sett fra kabel-siden av atx-pluggen)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Smart mod det der.

Siden -12v stortsett bare blir brukt til ISA bussen, som for lengst er

gått ut av systemet. Dermed blir jo ikke -12v ikke brukt.

Så hvorfor ikke bruke den til vifter...

 

Ved å koble foskjellige spenninger på ATX kontakten kan man få

mange spenninger til viftebruk. Alt fra 1,7v (5v til 3,3v) til 24v (12v til -12v)

Men når men kobler på denne måten må men tenke på spesifikasjonene til

strømforsyningen. Hvor menge A man har til gode på de forskjellige spenningene.

 

Bra valg med -12v siden den ikke blir brukt i nyere pcer og 3,3v som vanligvis har stor kapasitet. :smile:

Lenke til kommentar

Sant det at man ikke kommer no serlig over 1A med en vfte.

Men hvis man kobler flere vifter i paralell på 15,3V

Bør man begynne å tenke på strømmen.

Eller at noen kommer på å koble sin delta vifte på 15,3V...

Får å sette ny rekord i støy. :)

Lenke til kommentar

Ikke se dumt på meg nå, men går dette også ann med peltier? Siden et peltier ofte skal kjøres på mer enn 12v? Eller blir det sånn at "minus voltene" gir for lite ampere eller ville den tatt dette fra +12v uansett? Eller hva? Jeg er som dere sikkert ser ingen elektriker. :shrug:

Lenke til kommentar
Ikke se dumt på meg nå, men går dette også ann med peltier? Siden et peltier ofte skal kjøres på mer enn 12v? Eller blir det sånn at "minus voltene" gir for lite ampere eller ville den tatt dette fra +12v uansett? Eller hva? Jeg er som dere sikkert ser ingen elektriker. :shrug:

 

Ikke å anbefale nei! :wink:

Lenke til kommentar
Det ødelegger viften uannsett hva du sier. Levetiden på viften minsker drastisk ettersom lakken blir varmere enn den bør...

 

Selv kjørte jeg en vifte på 24V. Den holdt i 27 timer.

 

27 timer er ganske mye mere enn det jeg ville ha antatt at den skulle virke, riktig at lakken på "viklingene/spolene" blir veldig varm, men også

kulelager el. eventuelt glidelageret ryker pga høy rpm som fører til ytterligere økt temperatur..

Lenke til kommentar

Tips! Før du kjører viften din på 15,3volt, vil jeg helst anbefale at det kun utføres på vifter av høy kvalitet.

 

Bør helst ikke utføres på vifter med glidelager, viften bør helst ha doble kulelager!

 

Intel har en ganske omfattende kvalitets-sikrings system før de går til innkjøp av produkter, så akkurat disse viftene går jeg god for.

Mister ikke akkurat nattesøvnen selv om pc står å går med 15,3v..

Lenke til kommentar

Hadde det ikke vært for at jeg hadde Vapochill, hadde jeg kjøpt med en Zalman 7000A-cu og kjørt denne på 15,3volt. Hadde vært en "killer" kombinasjon :D

 

Er ganske sikker på at støynivået hadde vært exepsjonelt lavt alikevel..

 

Hadde vært gøy om noen kunne ta seg tid til å prøve dette! ..og etterpå "postet" før og etter resultater.. anyone?

 

Støynivå og temperatur..

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...