svarttrosten Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Hei, har akkurat hatt min Mercedes c180 93- på EU-kontroll og fikk 15 toer og 0 ener feil. Her er ei laang liste over feilene de fant: Bremseanlegg 2 - Parkbrems for lang vandring - 1.1.2 2 - Bremsebelegg for tynne, bak begge sider - 1.1.8 Bremsevirkning 2 - Driftbrems, forskjellig bremsekraft mellom hjul på samme aksel større enn 30 % av høyeste verdi, bak - 1.2.1 2 - Parkbrems for ingen bremsevirkning - 1.2.3 Styring 2 - Styredemper er defekt - 2.3 2 - Stor slitasje i indre endeledd, høyre - 2.3 Lys/Refleks/Elektrisk 2 - Fjernlys virker ikke - 4.1 2 - Nærlys- feil innstilling - 4.2 2 - Nærlys uklart lysbilde b.s. (muligens pæreskift) - 4.2 2 - Retningslys- feil farge, foran høyre (muligens slitt lakk på pære) - 4.5 Aksler/Hjulopph./Fjærer/Støtdempere/Hjul/Dekk 2 - Slitt bærekule, oppe foran b.s. - 5.2 2 - Bakaksel- slakk i ytre nedre bærebruforing v.s. - 5.2 Karosseri 2 - Reservehjulsholder- mangler - 6.8 Miljø 2 - CO > 0,5 % på tomgang, 0,76 i målt avgass - 8.2 2 - Forvises for trafikkstasjon for godkjenning av senkesett - 9.1 Hadde den på kontroll hos et Mercedes verksted. Fikk pris på 17.738 kr for å få den godkjent, og bestiller de alle deler unntatt orginale fjærer, støtdempere og fjernlysbryter som jeg har selv. Hva mener dere om denne kontrollen på min 93-model? Tror dere jeg kan få mindre feil på et annet verksted? Jeg vil ikke koste på nesten 18 tusen for en bil som kanskje er verd 20 tusen i full stand. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Hør med et fritt verksted da vil du noen spare flere tusenlapper. Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Det kunne jo vært interessant å sett hva som måtte gjøres for å rette de forskjellige manglene. Om du ber om et spesifisert pristilbud så lar det seg gjøre, og hentet inn tilbud fra andre verksteder og eventuelt presset de litt på pris. Veldig mange kurrante feil egentlig, så her er det ikke noe som krever spesialkompetanse (om ikke det må feilsøkes på avgassen). Lenke til kommentar
festen Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 (endret) Det er nok bedre å vrake bilen, sammenlignet med å reparere den for over 5000 kroner. Den bilen var nok ikke på det samme verkstedet, hos den samme mannen (som sikkert kjenner bilen inn og ut) på den forrige kontrollen, mange av feilene var nok der for 2 år siden. Det er vanligvis ingen som er mer pirkete på EU kontroll enn et merkeverksted. Endret 14. september 2011 av festen Lenke til kommentar
trra Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Mesteparten av feilene kan de fleste som har skrudd litt på bil bytte for deg på denne. Så om du kjenner noen som kan skru litt ville jeg spurt de først. Ellers så er jeg enig med de andre her, få pris fra flere verksteder, her er det uten tvil penger å spare, merkeverkstedene er ofte dyre. Hvor bor du? Kanskje noen på forumet vet om billige verksteder der du er. Lenke til kommentar
svarttrosten Skrevet 14. september 2011 Forfatter Del Skrevet 14. september 2011 Namsos, 3 timer nord for Trondheim. Kjører gjerne til Trondheim om det er flere tusener og spare hvis jeg velger å reparere den. Lenke til kommentar
trra Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 (endret) Tror dere jeg kan få mindre feil på et annet verksted? Kanskje, dra til NAF om du har de inærheten og spør om de kan ta en etterkontroll for deg Da sjekker de kun feilene som står på lista. Koster 215 kr om du ikke er medlem. Det er nok bedre å vrake bilen, sammenlignet med å reparere den for over 5000 kroner. Enig, litt avhengig av bilens stand ellers. Er den rustfri, har fulgt servicer, realtivt normal km.stand, alt utstyr osv virker ville jeg kanskje brukt oppmot 6-7000. Uansett vanskeligpå bedømme standen uten å se bilen selv. Er den i dårlig stand kan selv 5 lapper være bortkastet. Endret 14. september 2011 av trra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå