Martin.F Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 (endret) Hei! Skal bygge PC til lillebror, og trenger litt råd. Har lest gjennom uttalige slike tråder som den jeg lager nå, men blir så rotete å "hijacke" en annen tråd. Her er PCen jeg har satt opp, så langt. Samme liste i begge lenkene, men lagde den også på Komplett.no hvis noen føler det er mer oversiktlig: Forslag #1 - Prisguide.no Forslag #1 - Komplett.no PCen er som tittelen sier: En gaming PC. Spill som BF3 kommer til å bli spilt veldig mye. Budsjettet er ca 10-12000 kr. ________________________________________ Så kommer vi til de forskjellige delene: HK: Leste at Asus P8Z68-V Pro var et godt hovedkort. Men finnes så mange hovedkort på markedet, og jeg vet generelt lite om de forskjellige egenskapene et hovedkort har. Litt hjelp her? PSU: Corsair HX 750w. Denne er bankers. CPU: Intel i5 2500k. Denne er vel også bankers. GPU: Veldig usikker på skjermkortet. Leste at MSI GeForce GTX 570 er et godt kort, med gode kjøleegenskaper. Men vet faktisk ikke hvordan pris vs ytelse ligger på skjermkort nå for tiden? Burde jeg heller legge på 1000 kr, og gå for GTX 580? Trenger også råd angående hvilken leverandør som er best (MSI, Asus, Gainward, osv.)? RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600 MHz 8 GB CL9. Tror disse minnebrikkene skal være ok? SSD: Crucial m4. Leste også at denne skal være bra? HDD: Samsung SpinPoint F3. Alltid kjekt med litt lagringsplass. Kabinett: Valgte Fractal Design R3. Selv har jeg R2, og er strålende fornøyd. Andre kabinetter jeg har vurdert er Cooler Master HAF-X og Fractal Design XL. Del gjerne erfaringer hvis du har et av disse kabinettene. Andre ting jeg ikke vet om jeg trenger: CPU-kjøler, ekstra vifter, etc. Setter kjempestor pris på all hjelp! Martin _____________________________________ EDIT: HK er nå bankers (Z68). Endret 15. september 2011 av Martin.F Lenke til kommentar
fflex Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 (endret) Du har gjort god research, jeg synes oppsettet er veldig fint! Når det gjelder CPU kjøler ville jeg vurdert: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=494649#reviews Nå følger det med en stock kjøler inkludert når du bestiller i5-2500k. Men den er verken veldig stillegående eller effektiv. Ville også lagt til en ekstra 120mm vifte i front: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=585861 Endret 14. september 2011 av fflex Lenke til kommentar
Martin.F Skrevet 14. september 2011 Forfatter Del Skrevet 14. september 2011 (endret) Takk for svar! Ja, har brukt en del tid på å lese andre tråder, så tror oppsettet skal være noenlunde ferdig. Men alltid greit å få innspill fra folk som kan det, slik at det blir perfekt Sitter faktisk med en Cooler Master Hyper 212 Plus CPU-kjøler i min PC, så den er jeg kjent med. Fungerer utmerket! Da går jeg nok for den. Samme med Fractal-viften du linket til. Bestilte et par sånne, samt en Noctua-vifte til min egen PC. Stillegående og effektive. Godt å se at de valgene jeg gjorde for et drøyt år siden fortsatt holder mål! Ellers noen kommentarer til de forskjellige komponentene? Hovedkort og skjermkort f.eks? Ganske usikker på de to nemlig. Endret 14. september 2011 av Martin.F Lenke til kommentar
SuperSjantis Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Selv vil jeg anbefale dette skjermkortet. hvis lillebror er litt interessert i overklokking. Veldig solid bygd med kvalitetskomponenter, god og stille kjøling. Dette er også veldig enkelt å unlocke for 6970-ytelse med disse instruksjonene. Etter denne unlockinga tåler MSI's 6950 å klokkes ENDA høyere. Lenke til kommentar
pmbpictures Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Gå for et 580 siden du har et så stort budsjett Msi Twin Frozer skal visst være knall ! Lenke til kommentar
MrConfusion Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Gå for et 580 siden du har et så stort budsjett Msi Twin Frozer skal visst være knall ! Jeg anbefaler å holde seg til GTX 570 eller 6950 som anbefalt. GTX 580 gir lite ekstra for mye ekstra penger. Lenke til kommentar
xaco Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Ellers noen kommentarer til de forskjellige komponentene? Hovedkort og skjermkort f.eks? Ganske usikker på de to nemlig. Hovedkostet fikk i alle fall god kritikk når hw.no testet det. Lenke til kommentar
greenman Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Husk CD-ROM hvis du ikke har tenkt på det =) Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Oppsettet er godt som det er. I motsetning til GTX570 er 580 elendig på pris kontra ytelse og er dessuten kun 10-15% kjappere, men det går igjen på bekostning av temperatur med påfølgende økning av støynivå. Med HX750 kan lillebror tilogmed smette inn enda ett GTX570 hvis det noen gang skulle bli aktuelt med mere ytelse. Alternativt kan du heller gå for den nye lavprofilutgaven av minnebrikkene du har valgt, men så lenge du ikke skal kjøre en stor luftkjøler vil det uansett ikke bli noe problem Lenke til kommentar
vitty Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Oppsettet er godt som det er. I motsetning til GTX570 er 580 elendig på pris kontra ytelse og er dessuten kun 10-15% kjappere, men det går igjen på bekostning av temperatur med påfølgende økning av støynivå. Med HX750 kan lillebror tilogmed smette inn enda ett GTX570 hvis det noen gang skulle bli aktuelt med mere ytelse. Alternativt kan du heller gå for den nye lavprofilutgaven av minnebrikkene du har valgt, men så lenge du ikke skal kjøre en stor luftkjøler vil det uansett ikke bli noe problem godt sagt. godt råd. lykke til! Lenke til kommentar
MrConfusion Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 (endret) Husk CD-ROM hvis du ikke har tenkt på det =) Blu-ray kan være en god idé om lillebror er interessert i det. Ellers sparer du penger på å gå for en billig DVD-brenner. Endret 15. september 2011 av MrConfusion Lenke til kommentar
Martin.F Skrevet 15. september 2011 Forfatter Del Skrevet 15. september 2011 Husk CD-ROM hvis du ikke har tenkt på det =) Dette har han fra før i den gamle PCen sin (DVD-rom) Men takk for påminnelse! Oppsettet er godt som det er. I motsetning til GTX570 er 580 elendig på pris kontra ytelse og er dessuten kun 10-15% kjappere, men det går igjen på bekostning av temperatur med påfølgende økning av støynivå. Med HX750 kan lillebror tilogmed smette inn enda ett GTX570 hvis det noen gang skulle bli aktuelt med mere ytelse. Alternativt kan du heller gå for den nye lavprofilutgaven av minnebrikkene du har valgt, men så lenge du ikke skal kjøre en stor luftkjøler vil det uansett ikke bli noe problem Tusen takk for svar! Da kjører jeg på med GTX 570. Eneste jeg da lurer på er hvilken leverandør jeg skal velge? Har lest mye positivt om MSI som sagt, men hadde vært fint med litt input her! Angående minnebrikker, sikter du da til disse? Lenke til kommentar
Martin.F Skrevet 2. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2011 må nesten "bumpe" denne, da det nærmer seg innkjøp av pc-deler Lenke til kommentar
greenman Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 MSI sine Twin Frozr kort er veldig gode. Vill gått for det. Og de minnebrikkene du har liket til over her får du plass til om du skal ha tredjeparts kjøler som feks Noctua hvis det var det du lurte på Lenke til kommentar
Martin.F Skrevet 20. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2011 Da er disse delene bestilt. Så får satse på at dette funker bra til slutt :) Lenke til kommentar
xaco Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Tror Andreas blir fornøyd jeg Lenke til kommentar
Martin.F Skrevet 21. november 2011 Forfatter Del Skrevet 21. november 2011 Vil bare si tusen takk til alle som hjalp meg! PCen er oppe og går, og lever i beste velvære Byggingen gikk selvsagt smertefritt, og kabinettet er ryddig og fint! Takk igjen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå