Gå til innhold

Ny PC 360W PSU nok?

Anbefalte innlegg

Jeg begynner å bli veldig klar for en ny PC, men lommeboka er ikke helt enig. Har derfor tenkt til å bruke et gammelt kabinet jeg har stående. I det kabinettet er det en strømforsyning på 360W. Og jeg lurer på om den er god nok til å kjøre en nyere PC?

Komponentene jeg har tenkt til å dytte inn i PC er:

- i5-5200

- GeForce GTX 560Ti

- Minne 2x 2gig

I tilegg har jeg tenk til å ha en gammel HDD(Ikke SSD). Noen som har noen formening om at 360W holder, PUSen mener jeg er av merket Chieftech og kom med et Netshop kabinett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor gammel er pcen?

Psu'er forringes noe over tid og dermed så vil man ofte oppleve at en 360W feks ikke lenger greier å gi nok strøm til å drive systemet ordentlig og kan gi stabilitetsproblemer.

I utgangspunktet kan 360W være nok til å fungere med oppsettet ditt , problemet er nok at det blir litt for mye belastning på psu'en og jeg vil personlig anta at det kan føre til mange problemer for deg.

Anbefaler deg derfor å vurdere å gå til innkjøp av en 600 - 650W psu som er ok til en standard pc.

Lenke til kommentar

Den kan i teorien klare seg. Maksimum last for dette systemet vil ligge på kanskje 380W, men i praksis vil du aldri bruke så mye; kanskje 90% av teoretisk maksimum, så da vil du trekke 340W.

Men, når det er sagt, så er det ikke dermed sånn at om en PSU gir 360W så gir den alt på 12V-linja. Den gir kanskje maks 200W der, og isåfall vil det ikke være nok.

Du bør lese http://www.tomshardware.com/reviews/power-supply-psu-review,2916-5.html

Lenke til kommentar

Iht. testene på hardware.no oppgir de at systemet dems med GTX560-skjermkort trekker 249W ut av stikkontakten ved load.

Er da PSU'n din etpar år gammel vil den belastes max så og si hele tiden, noe som vil føre til ustabil spenning og meget varm PSU.

Ville nok anbefalt å kjøpe ny strømforsyning ja. Den vil ihvertfall klare å levere nok strøm, samt at den viftene i den ikke trenger å jobbe for fullt for å kjøle ned saken

Og selvfølgelig, ikke sikkert det er strøm nok på 12V-railen til å drifte skjermkortet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...