Kakofoni Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Dette er noe som har irritert meg litt. Hvordan vet jeg at kjøttet burde gjennomstekes, og i hvilken grad? Er det for eksempel kyllingfilet så må den svies tvers igjennom for at ikke Satan eller salmonella kommer og tar meg. Biff trenger som kjent bare stekes på overflaten, farse må gjennomstekes, laksefilet trenger ikke gjennomstekes så lenge den er norsk? etc etc. Det er kjipt å ikke vite om man kan unngå å ta knekken på all juicen i kjøttet, så finnes det noen regler her? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Hele kjøttstykker har mindre risiko for bakterier enn farseprodukter pga mindre overflate. Alt malt kjøtt skal gjennomstekes såfremt det ikke er deg selv som akkurat har malt kjøttet. Så spiller jo opprinnelsesland inn som du nevner. Norsk kjøtt er underlagt bedre kontroll enn utenlands. Vi har heller ikke noe stort problem med utbredelse av salmonella og annet. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Bruning av kjøtt har faktisk ingenting med å stenge saften inne, men heller for å drepe potensielle bakterier som er på utsiden (og selvsagt for å gi ekstra smak og farge). Jeg vil påstå at kjøtt i Norge er så godt kontrollert at det ikke gjør noe om for eksempel kyllingen din er bittelitt rosa eller at svinekjøttet er stekt medium. For et par uker siden så leste jeg faktisk en liten artikkel i Dagbladet fra Mr.Brimi hvor han påsto at man ikke skulle steke svinekjøtt rosa, at det var farlig og om man fikk det servert ute så bør man sende det tilbake. Da har vi i hvert fall få bekreftet at Brimi'n enda lever i 1980 når det kommer til det gastronomiske. Mine 'go-to'-temperaturer når jeg lager mat er 60 grader på kyllingbryst og svinefilét (indre+ytre). Hviler du kyllingen veldig lett dekket av folie vil temperaturen stige til ca 65 som betyr at det er helt sikkert å spise. Svin steker jeg nesten alltid rosa med vilje, siden jeg syntes det blir trevlete og tørt om man steker det lenger. I Japan spiser de medium-rare yakitori-kylling og i Tyskland spiser de 'mett'. Mye som skrives i media er tull, så vær skeptisk om en oppskrift sier at du skal steke kalkunen til 75 grader. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Hele kjøttstykker har mindre risiko for bakterier enn farseprodukter pga mindre overflate. Alt malt kjøtt skal gjennomstekes såfremt det ikke er deg selv som akkurat har malt kjøttet. Så spiller jo opprinnelsesland inn som du nevner. Norsk kjøtt er underlagt bedre kontroll enn utenlands. Vi har heller ikke noe stort problem med utbredelse av salmonella og annet. Det har ikke noe med overfalten å gjøre. Man trenger bare steke biff på overflaten fordi det er der bakteriene er, når man maler kjøtt, kommer bakterier fra utsiden inn over. Og derfor skal man i teorien gjennomsteke farse produkter. Så om du eller andre har malt kjøttet har ingen ting å si. det er de teoretiske bakrene fra utsiden som blir spred over hele farsen. Som gjør det. Selv er jeg ikke så nøye på det, bare kylling steker jeg helt gjennom, men ikke pga. bakterer, jeg syns bare det er mer delikat, svinebiff og kjøtt deig er jeg ikke så nøye på. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Det har strengt tatt alt med overflaten å gjøre da det er den som først blir infisert. I et oppmalt produkt så er overflatearealet mangedoblet og risikoen betydelig større for bakterier. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 skal være litt forsiktig med svinekjøtt også, pga trikiner. men det finnes værre ting enn rått kjøtt, bakterier finnes over alt, belive me i know, f.eks salmonella fra husdyr, ikke behagelig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå