Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Mål-settings tråden: oppmuntring, råd og støtte

Paphex

Anbefalte innlegg

Mål-settings tråden: Hvor vi setter oss mål, (både store og små) deler råd og tips, oppmuntrer og støtter hverandre

Selvtillit og velvære er ting som er veldig relevant for helsa. Den mentale helsa er bundet til den fysiske helsa og omvendt, og det er nettopp derfor jeg har valgt å opprette tråden i akkurat denne delen av forumet. En annen grunn til at jeg opprettet tråden her er fordi jeg har et håp om at kanskje folk fra Deppetråden blant annet vil finne veien hit og eventuelt ta del i mitt lille prosjekt.

Hvorfor?

Innen psykologi og terapi har det vist seg at det å sette mål, enten de er kortsiktige eller langsiktige, og å jobbe aktivt mot disse målene har en svært god effekt på et menneskets selvtillit og velvære. Jeg foreslår derfor at vi benytter oss av denne tråden som en slags selv-hjelps tråd hvor vi deler våre kortsiktige og langsiktige mål med hverandre, gir råd og tips og i ny og ne kommer med en oppdatering om hvordan tingene går. Sammen kan vi forhåpentligvis oppmuntre hverandre og dele konstruktive råd og tanker.

For det første: no pressure! Om du har noen mål men ikke vil poste fordi du tror det er en slags forpliktelse - ikke tenk på det! Post allikevel, for det er godt mulig det gjør en godt å simpelten bare reflektere litt rundt det og dele sine tanker. Dette er en tråd for alle, men er i prinsippet rettet mot de av oss som kan være litt giddalause, melankolske og umotiverte fra tid til annen og dermed nyter godt av å dele våre tanker og mål-settinger med andre. Et slags support-community, om du vil.

Å sette seg mål

Kan være innen hva som helst, enten det er snakk om

- Trening og kosthold

- Studier og jobb

- Sosiale relasjoner: familie, venner, kjærlighet

- Utvikling av hobbyer

- Dagligdagse greier: gå tur med bikkja, fikse greier i heimen osv.

- Tenke-vaner, følelser, kognitive greier etc.

Så hva kunne du tenke deg å ha som mål?

For i dag, morgendagen, de neste ukene eller det neste året?

- Hvorfor vil du det?

- Hva vil de største utfordringene være?

- Hvordan skal du oppnå det?

Du trenger naturligvis ikke skrive en lang analyse eller noe slikt: disse punktene fungerer kun som forslag :)

Mitt langsiktige mål:

Å bli en triglot! Jeg har de siste 14 dagene begynt å lære fransk på eget initiativ og har som langsiktig mål å kunne prate dette språket tilnærmet flytende iløpet av 6 måneder. Et ambisiøst mål, men jeg tror det er fullt mulig dersom jeg klarer å opprettholde den vanen jeg har greid å etablere de to siste ukene.

Hvorfor?

Føler meg rett og slett språk-fattig. Å bruke for mye av fritida mi på bøker, spill og serier er en uvane som har vært lite produktiv. Derfor har jeg prøvd å skvise bort en god porsjon av tiden som ellers ville gått til slike aktiviteter til fordel for å lære et nytt språk, noe jeg så langt har følt har vært svært givende. Å gjøre noe slikt utifra egen fri vilje er, for å si det mildt, noe jeg sjelden gjør.

Mitt kortsiktige mål:

Få skvist inn en cardio-økt denne uka. Helst sykling dersom jeg finner en ålreit rute.

Hvorfor?

Er slapp og døsig og har tidligere kjent et ålreit overskudd når jeg har trent regelmessig cardio. At jeg ikke har opprettholdt den vanen kan jeg sannelig ikke fatte.

Motivasjonen for å opprette denne tråden

Jeg håper naturligvis at dette var en god tanke, at folk blir med på dette lille prosjektet og at tråden ikke er feilplassert på noen måte. Deppetråden har i lengre tid vært et sted hvor folk kan dele tunge tanker, hvilket er veldig godt, men jeg tror likeledes det er viktig for folk å ha et samlepunkt, om det så kun er en diskusjons-tråd, hvor man kan fokusere på hvordan man kan forbedre hverdagen og livet generelt gjennom tiltak og mål, både store og små.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...