Kamigawa Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 (endret) (Studentøkonomien min blir svært fornøyd hvis dette prosjektet kan holdes rundt, eller under, 3000kr. Jeg har heller ingen spesielle planer om overklokking) For ca. 3 år siden fikk jeg hjelp her til å sette sammen en svært velfungerende data. Nå begynner denne virkelig å bli gammel, og jeg ønsker å oppgradere den litt. Jeg tenker å bruke dataen som et slags ”mediasenter” koblet til en 37 – 42” flatskjerm (ikke kjøpt enda). Det er derfor nødvendig at grafikkortet klarer ganske høye oppløsninger. Nåværende oppsett: Kabinett: Antec Sonata III (500w PSU) Hovedkort - Asus M4A78-E Prosessor – AMD Phenom X4 940 Black Edition RAM – OCZ Gold XTC DDR2 PC6400 (4gb) Grafikkort – Radeon HD 4890 Jeg tror det mest hensiktsmessige er å oppgradere grafikkortet og PSUen, men for en liten stund siden møtte jeg en uendelig rekke feil i ”random numbers” testen i memtest86. Jeg skal naturligvis teste litt mer, men foreløpig antar jeg at en av RAM-brikkene er ødelagt. Da jeg sjekket prislista her fant jeg DDR3 RAM til en virkelig absurd pris, og da bestemte jeg meg egentlig for at det også er svært aktuelt. Dessverre betyr dette at jeg må bytte hovedkort også (right?). Jeg har kikket litt, og har disse forslagene: PSU – Advance 750w http://www.pixmania.com/no/no/6969209/art/advance/pc-forsyning-mpt-7500-750.html Hovedkort – MSI 870A-G46 http://www.pixmania.com/no/no/10194406/art/msi/870a-g46-socket-am3-chips.html RAM – Corsair Vengeance DDR3 http://www.pixmania.com/no/no/8028611/art/corsair/pc-minne-vengeance-perfor.html Grafikkort – Radeon 6790 http://www.pixmania.com/no/no/10028571/art/vtx3d/grafikkort-radeon-hd-6790.html Jeg er også svært interessert i billig kjøling til prosessoren min nå. Den kjøleenhenten jeg har nå bråker kraftig mye. Altså: Oppgraderinger til samlet sum under 3000 (så lavt som mulig). Absolutt alle kommentarer er velkomne. Hvis noen har forslag til valg av flatskjerm, så kan jeg legge ut målene jeg har å gå på På forhånd takk!! Endret 14. september 2011 av Kamigawa Lenke til kommentar
Anonym342r234erf342ewt4gawrewerfg Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Pixmania har veldig dårlig kundeservice (etter min smak) og lang leveringstid, hadde jeg vært deg hadde jeg bestillt hos enten Komplett.no eller dustinhome.no Lenke til kommentar
Kamigawa Skrevet 14. september 2011 Forfatter Del Skrevet 14. september 2011 (endret) Jeg har også hørt at pixmania egentlig er til å unngå, men broren min bestilte nettopp litt deler derfra, og det så ut til å gå helt fint. Jeg ville nok ikke bestilt ting til mangfoldige tusen fra den siden, men 2000-3000kr bør vel "gå fint"? Det ser også ut til at det bare er pixmania som selger strømforsyningen og hovedkortet jeg foreløpig har plukket ut. Er det forresten noen som har erfaringer med den strømforsyningen? Den virker litt for god til å være sann... Hvis noen har forslag til andre billige PSUer som vil passe mitt oppsett, tas disse imot med glede Endret 14. september 2011 av Kamigawa Lenke til kommentar
Kamigawa Skrevet 15. september 2011 Forfatter Del Skrevet 15. september 2011 Er det noen har litt input? Lenke til kommentar
Anonym342r234erf342ewt4gawrewerfg Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Hadde jeg vært deg hadde jeg safet med en PSU fra Corsair, jeg hadde gått for en 750w da (1000kr) med modulære kabler Lenke til kommentar
Kamigawa Skrevet 15. september 2011 Forfatter Del Skrevet 15. september 2011 Jeg har vært inne på tanken. PSUen jeg fant ser svært tvilsom ut, men jeg tror det er den min bror faktisk bruker Lenke til kommentar
Anonym342r234erf342ewt4gawrewerfg Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 (endret) Men hvorfor må du ha nytt motherboard? passer ikke grafikk-kortet på det gamle? leste OP på nytt, og hvis det det du har nå har en x16 port så funker grafikk-kortet på PSU Ram Grafikk-Kort Endret 15. september 2011 av BeGj Lenke til kommentar
Kamigawa Skrevet 15. september 2011 Forfatter Del Skrevet 15. september 2011 Slik jeg ser/forstår det, støtter hovedkortet jeg har nå kun DDR2 RAM: http://www.asus.com/Motherboards/AMD_AM2Plus/M4A78E_SE/ Lenke til kommentar
Anonym342r234erf342ewt4gawrewerfg Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 hmm... jeg forstår lykke til Lenke til kommentar
Molotovcocktail Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Den PSUen ser alt for god ut til å være sann, tviler sterkt på at den i virkeligheten klarer å yte 750w. Som de andre her sier, ville jeg heller satset på corsair. Lenke til kommentar
Lambern Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 (endret) En ting som er viktig å merke seg er at din nåværende prosessor er socket AM2+. Denne vil ikke fungere i et AM3 hovedkort. Skal du kjøpe et hovedkort med støtte for DDR3 RAM, må du kjøpe ny prosessor også. Spørsmålet er om du trenger mer ytelse til din bruk? Slik jeg forstår det skal du bruke PCen som mediasenter. Vil du bruke PCen til spilling og andre krevende oppgaver? edit:leif Endret 16. september 2011 av Lambern Lenke til kommentar
Kamigawa Skrevet 16. september 2011 Forfatter Del Skrevet 16. september 2011 Jeg tenker å bruke dataen til en del spilling, ja. Nåværende oppsett klarte å kjøre Dead Island på full grafikk, så jeg trenger ikke egentlig noe som er vveldig mye bedre. Hvis jeg heller kjøper et par nye DDR2 brikker, slipper jeg å kjøpe nytt hovedkort. Det kan da umulig være så veldig mye å hente i DDR3? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå