Gå til innhold

Spørsmål angående studiepoeng

Blazerfar

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier, det er noe jeg ikke helt skjønner angående studiepoeng. Når jeg er ferdig på vgs har jeg planer om å søke meg inn på studier som krever mellom 45 og 55 poeng for å komme inn. Sånn jeg har forstått det vil jeg da med 4 i karaktersnitt, 2 alderspoeng, 1(2?) poeng fra militæret og 2 poeng for realfag på skolen ligge på 4,6 i snitt, eller 46 poeng, right?

Det betyr da at for å komme inn på studier som krever mer, må jeg da ta opp igjen fag (noen fag jeg fikk latterlige karakterer i grunnet latskap gjennom vg2), for å komme så høyt som 55 poeng.

Men finnes det en snarvei? For jeg har sett og hørt folk snakke om at årstudium i bl.a. psykologi gir 40-50 studiepoeng.. som da ville gitt meg 90 poeng, og jeg kommer inn på hva jeg vil? :ermm:

Jeg ser såklart at dette ikke er realistisk, men kan noen forklare meg hvordan dette egentlig funker, og hvor mye de poengene fra årsstudium er verdt, om de er verdt noe i det hele tatt? :)

Takker og bukker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å komme inn på studier bruker du konkurransepoeng, som du får fra karakterer på videregående, realfagspoeng m.m. Studiepoeng er noe du får for å ta fag på universitetet for å holde rekning på studieforløpet ditt.

Konkurransepoeng og studiepoeng har ingenting med hverandre å gjøre utenom at hvis du tar 30 studiepoeng får du 1 konkurransepoeng og tar du 60 får du 2 konkurransepoeng, og bare hvis du ikke har militærpoeng fra før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...