Gå til innhold

Ble lurt på Expert.


Anbefalte innlegg

Hei, Kjøpte meg nylig en Macbook Air, siden kjæresten hadde så utrolig lyst at jeg skulle kjøpe en slik en. Så jeg dro på Expert med hun og kjøpte den siste de hadde, som var til utstilling. Greit nok. Jeg har selvfølgelig ikke peiling på Mac siden jeg alltid har vært stor fan av vanlig PC. Mannen vi snakket med sa det var den nye med 1.6Ghz i5 prosessor og hele pakka.

Dagen etter jeg kjøpte den, leitet jeg litt rundt på Macen for å utforske litt å prøve og lære meg. Så så jeg på "Om denne maskinen" Der sto det 1.4Ghz Intel Core 2 Duo prosessor, og da kokte det. Hadde blitt lurt og kjøpt den gamle.

Er det noe jeg kan gjøre for å få pengene tilbake eller få den nye? Flytter til ny by om 2 dager så er litt stress akkurat nå.

Har jo kjæresten som vitne at han sa det var den nye!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lov om forbrukerkjøp § 16

§ 16. Mangel

 

Tingen har en mangel dersom a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15

b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet

c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet

d) nødvendige opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke følger med tingen.

 

Første ledd bokstav c gjelder tilsvarende for opplysninger noen annen enn selgeren har gitt på tingens innpakning, i annonse eller annen markedsføring på vegne av selgeren eller tidligere salgsledd.

 

Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe han eller hun kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet.

 

Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe som har sin årsak i materialer som er levert av forbrukeren. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren på grunn av materialenes uegnethet burde ha frarådet bruken av dem.

 

Bokstav c er relevant her. Mangelen er til stades, og har sannsynlegvis vore avgjerande for kjøpet. Sjå kapittel 6 for kva du kan krevje - kort oppsummert har du krav på å få retta mangelen, sidan Expert ikkje kan bytte til ny prosessor vil du nok få ny maskin eller heving av kjøpet.

Lenke til kommentar

Lov om forbrukerkjøp § 16

§ 16. Mangel

 

Tingen har en mangel dersom a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15

b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet

c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet

d) nødvendige opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke følger med tingen.

 

Første ledd bokstav c gjelder tilsvarende for opplysninger noen annen enn selgeren har gitt på tingens innpakning, i annonse eller annen markedsføring på vegne av selgeren eller tidligere salgsledd.

 

Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe han eller hun kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet.

 

Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe som har sin årsak i materialer som er levert av forbrukeren. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren på grunn av materialenes uegnethet burde ha frarådet bruken av dem.

 

Bokstav c er relevant her. Mangelen er til stades, og har sannsynlegvis vore avgjerande for kjøpet. Sjå kapittel 6 for kva du kan krevje - kort oppsummert har du krav på å få retta mangelen, sidan Expert ikkje kan bytte til ny prosessor vil du nok få ny maskin eller heving av kjøpet.

 

Takk! Men føler meg så dum, siden jeg prøvde den på butikken da den var til utstilling. Er jo nesten flaut og gå tilbake..

Tenker selgeren kommer til å nekte at han sa det?

Lenke til kommentar

Om det er flaut, dumt eller noko anna er det ikkje noko poeng i at eg spekulerar i. Eg har heller ikkje grunnlag for å seie noko om kva seljar vil seie. Det er ikkje utenkeleg at han nektar for å ha sagt dette, om du går tilbake bør du ha tenkt gjennom korleis du vil føre samtala.

 

Det einaste eg veit er at om du ikkje går tilbake får du i alle fall ingenting igjen.

 

Om du lurar på om du skal bruke tid på dette, kan du jo stille deg sjølv desse spørsmåla:

- er eg nøgd med produktet eg fekk?

- betalte eg for mykje for eit produkt av forrige generasjon, sett mot prisen på dagens generasjon?

 

-Edit-

 

Såg nettopp at Expert har 30 dagars ope kjøp. Sjå vilkar under "Åpent kjøp i våre butikker".

Endret av enixitan
Lenke til kommentar

Om det er flaut, dumt eller noko anna er det ikkje noko poeng i at eg spekulerar i. Eg har heller ikkje grunnlag for å seie noko om kva seljar vil seie. Det er ikkje utenkeleg at han nektar for å ha sagt dette, om du går tilbake bør du ha tenkt gjennom korleis du vil føre samtala.

 

Det einaste eg veit er at om du ikkje går tilbake får du i alle fall ingenting igjen.

 

Om du lurar på om du skal bruke tid på dette, kan du jo stille deg sjølv desse spørsmåla:

- er eg nøgd med produktet eg fekk?

- betalte eg for mykje for eit produkt av forrige generasjon, sett mot prisen på dagens generasjon?

 

-Edit-

 

Såg nettopp at Expert har 30 dagars ope kjøp. Sjå vilkar under "Åpent kjøp i våre butikker".

Gjelder den 30dager returrett bare ved online kjøp? eller i butikk og?

Lenke til kommentar

30 dager åpent kjøp gjelder ikke brukte varer/utstillingsprodukter (ihvertfall ikke som regel)

 

Dog har enten expertduden lurt deg eller rett og slett tatt feil, men uansett burde det bare være å dra tilbake å fortelle dem dette så burde dere få pengene tilbake eller betale mellomlegget for en ny mac.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Har ikke expert 30 dagers åpnet kjøp? De pleide ihvertfall å ha det så ved mindre noe har blitt endret i forhold til det bør det være grei biff.

 

Det sagt så i uansett tilfelle når du har fått feil informasjon om produktet du kjøpte så kan du kreve heving av kjøpet. Du har da ikke fått varen du spurte etter, og slikt er dekket under forbrukerkjøpsloven.

 

Så lenge du kontakter Expert så fort som rimelig mulig og forklarer situasjonen bør dette gå greit å fikse.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Takker for alle svar. Tenker jeg drar opp i morgen tidlig og hører om de mener de har gjort en feil, for hvis de ikke har gjort det, så har jeg kjøpt forrige versjon av Macbook Air for 7999,-. Noe som suger maks.

 

30 dager åpent kjøp gjelder ikke brukte varer/utstillingsprodukter (ihvertfall ikke som regel)

 

Dog har enten expertduden lurt deg eller rett og slett tatt feil, men uansett burde det bare være å dra tilbake å fortelle dem dette så burde dere få pengene tilbake eller betale mellomlegget for en ny mac.

Mellomlegget? Den nyeste koster 100 kroner mindre :p Derfor det er så ekstremt kjipt.

Lenke til kommentar

Takker for alle svar. Tenker jeg drar opp i morgen tidlig og hører om de mener de har gjort en feil, for hvis de ikke har gjort det, så har jeg kjøpt forrige versjon av Macbook Air for 7999,-. Noe som suger maks.

 

30 dager åpent kjøp gjelder ikke brukte varer/utstillingsprodukter (ihvertfall ikke som regel)

 

Dog har enten expertduden lurt deg eller rett og slett tatt feil, men uansett burde det bare være å dra tilbake å fortelle dem dette så burde dere få pengene tilbake eller betale mellomlegget for en ny mac.

Mellomlegget? Den nyeste koster 100 kroner mindre :p Derfor det er så ekstremt kjipt.

 

Så du fikk en brukt og dårligere vare til en dyrere pris? Hørtes ut som en ekstremt dårlig deal ja, dra tilbake så ordner deg seg nok ;)

Lenke til kommentar

Helt sikkert bare skjedd en glipp, enten på grunn av at personen bak kassa var menneskelig (det er menneskelig å feile) eller fordi han hadde litt for dårlig kunnskap til at du fikk riktig laptop med deg hjem.

 

Slike ting er veldig greie å ordne. Det er bare å ta med produktet og kvitteringen tilbake til butikken.

 

Gi oss gjerne beskjed om hvordan det gikk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...