Gå til innhold

Hjelp til NAS kjøp eller noe lignende

pierce007

Anbefalte innlegg

Har 4 disker i en stasjonær. Dette blir nå solgt og jeg går over til bærbar.

Jeg ønsker å beholde diskene og ha disse tilgjengelig i nettverket, og gjerne ekstern tilgang (hvor som helst i verden). Ønsker ikke bruke mange tusen, gjerne rundt 1.000,-.

Finnes det en ok løsning for noe slikt? Hva kan anbefales?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bøttevis med nas på markedet som kan benyttes til slikt men det er en hake da de fleste nas er sære på hva slags disker de støtter. Hvis du skal være sikker så anbefaler jeg deg å gå litt i dybden og sjekke compatibility listene for de aktuelle produsentene slik at du ikke kjøper et nas som ikke støtter diskene dine.

De rimeligste nas boksene lages av Netgear og Synology med priser fra ca 1100kr for et diskløst nas og oppover.

Netgear ReadyNas Duo eller Synology DS211J er de beste starter boksene. De har masse funksjonalitet men har kun støtte for 2 disker og er ikke av de kjappeste.

Skal du ha 4 disk varianter så må du opp i rundt 1900kr for f.eks Netgear ReadyNas NV+ eller tilsvarende Synology eller Qnap. Med 4 disk variantene så får du mer lagring pr krone da de støtter Raid 5 som gjør at du får utnyttet mer plass pr disk kontra 2 disk variantene som støtter Raid 1, alternativt Raid 0 hvis du liker å leve farlig.

Hvis man ikke vil legge mye penger i det så kan man jo evt. kjøpe diskkabinetter og dele ut diskene via diverse USB løsninger. Ikke særlig spennende eller funksjonelt men det funker jo som sentral lagring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...