frozeneyes Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Jeg lurer litt på dette om separasjon. Hvis et ektepar er separert. Han beholder huset, og hun får seg en leilighet. Så flytter de sammen igjen, av praktiske årsaker, uten at de har funnet tilbake til hverandre igjen. Altså, de er ikke i et forhold igjen. Blir da seprasjonstiden oppløst? Hva skal egentlig til for å løse opp en separasjon? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Separasjonen brytes automatisk når dere flytter sammen igjen, problemet er at dere da fremdeles teknisk sett er gift. Etter det jeg vet så skal det ikke være nødvendig å melde fra til fylkesmann om at man flytter sammen igjen men jeg er ikke 100% sikker. Hvis dere ønsker å skilles så må separasjonen gå ut 12mnd og da kan dere søke om fullbyrdelse av skilsmissen. Man kan også være separert lenger enn 12mnd, jeg kjenner flere par som har vært separert i 2-3år og mer pga økonomiske fordeler i forbindelse med barnefordeling. Det ligger endel informasjon om slikt på nett, men jeg har ikke adresser i hodet. Jeg tipper et kjapt google søk vil gi deg bedre svar. Lenke til kommentar
frozeneyes Skrevet 13. september 2011 Forfatter Del Skrevet 13. september 2011 Separasjonen brytes automatisk når dere flytter sammen igjen, problemet er at dere da fremdeles teknisk sett er gift. Etter det jeg vet så skal det ikke være nødvendig å melde fra til fylkesmann om at man flytter sammen igjen men jeg er ikke 100% sikker. Hvis dere ønsker å skilles så må separasjonen gå ut 12mnd og da kan dere søke om fullbyrdelse av skilsmissen. Man kan også være separert lenger enn 12mnd, jeg kjenner flere par som har vært separert i 2-3år og mer pga økonomiske fordeler i forbindelse med barnefordeling. Det ligger endel informasjon om slikt på nett, men jeg har ikke adresser i hodet. Jeg tipper et kjapt google søk vil gi deg bedre svar. Bare for å informere; det er ikke meg det er snakk om. Men hvis separasjonen brytes, vil partene få varsel om dette? Er det ingen ting som kan "rettferdiggjøre" at kvinnen flytter inn igjen? For det er ikke snakk om at hun flytter inn igjen pga kjærlighet, det er av økonomiske årsaker. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Du hadde kanskje hatt godt av å ta et par Google-søk du også, vidarkri. Jeg lurer litt på dette om separasjon. Hvis et ektepar er separert. Han beholder huset, og hun får seg en leilighet. Så flytter de sammen igjen, av praktiske årsaker, uten at de har funnet tilbake til hverandre igjen. Altså, de er ikke i et forhold igjen. Blir da seprasjonstiden oppløst? Hva skal egentlig til for å løse opp en separasjon? Spørsmålet reguleres av ekteskapsloven kapittel 4: § 20. Separasjon. En ektefelle som ikke finner å kunne fortsette samlivet, kan kreve separasjon. En separasjon blir uten rettsvirkning dersom ektefellene fortsetter eller gjenopptar samlivet. Samliv i en overgangstid inntil samlivet blir brutt, eller kortvarige forsøk på å gjenoppta samlivet, har likevel ikke denne virkningen. Det er annet ledd som er relevant. Som du ser brytes ikke separasjonen av "samliv i en overgangstid" (perioden fra separasjon blir gitt til utflytting skjer) eller "kortvarige forsøk på å gjenoppta samliv". Merk at samliv ikke her betyr ekteskapelig samliv (som i at man ligger sammen eller har et kjærlighetsforhold), men bokstavelig talt å leve sammen. Det betyr at man bor sammen og har felles husholdning. To ektefeller som bor i samme blokk eller hus men i separate boenheter regnes ikke for å leve sammen, så lenge de har separate husholdninger. Kirsti Bull skriver i en artikkel om tidligere ekteskapslov (Tidsskrift for Rettsvitenskap årg. 1974, s. 175) at det må ligge et implisitt frivillighetskrav i fortsettelsen av samlivet, slik at man ser bort fra perioder der ektefellene er mer eller mindre tvunget til å bo sammen (vanskelig å skaffe ny bolig, sykdom hos en ektefelle, tvist mellom ektefellene om hvem som skal overta fellesboligen). Man kan diskutere om det gjelder et slikt frivillighetskrav overfor saker der ektefellene gjenopptar samlivet, men i saken slik den er presentert virker det som om ektefellene frivillig flytter inn hos hverandre igjen. Samlivet må da anses gjenopptatt. Når samlivet først er gjenopptatt, som her, må man se på hva som ligger i "kortvarige forsøk". Lovens ordning er at kravet om ett års separasjon (eller to års samlivsbrudd) skal tjene som en slags "betenkningstid" såvel som en slags prøve for ektefellene om hvorvidt de kan leve adskilt. Samtidig forutsatte Ekteskapslovutvalget på tidlig 1990-tall at det skulle mykes opp en del i forhold til tidligere praksis der mer enn én måneds samliv mer eller mindre automatisk førte til at separasjonen falt bort. Utvalget uttaler: Særlig på ett punkt mener utvalget at det er behov for en oppmykning av gjeldende praksis. Det gjelder forsøk på en gjenopptagelse av samlivet i separasjonstiden. Ut fra det som er formålet med et separasjonsinstitutt med krav om at ektefellene skal leve adskilt i separasjonstiden, bør det ikke forspille separasjonens virkning om ektefellene har gjort forgjeves forsøk på å leve sammen igjen. På dette punkt antar utvalget at loven bør gis en formulering som innebærer en viss oppmykning, jf. lovutkastet § 4-2. (lovens § 20, min anm.) Det kan i denne forbindelse være grunn til å nevne at man i Danmark har fulgt en mindre restriktiv praksis enn i Norge når det gjelder kravet til adskillelse i separasjonstiden. Man har akseptert avviklingsfrister på flere måneder, og forsøk på gjenopptagelse av samlivet iallfall på 3 til 4 uker. Det danske utvalg mener at praktiseringen av adskillelseskravet der ikke har skapt store problemer, og har ikke overveid en oppheving av separasjonsinstituttet eller av kravet til at ektefellene skal leve adskilt under separasjonen. Det er ellers vanskelig å angi noen generelle retningslinjer for hvorledes kravet til adskillelse bør stilles. Formodentlig bør det skje en helhetsvurdering av partenes forhold etter at separasjon er gitt. Særlig bør det legges vekt på hva som er grunnen til at partene ikke har levd så adskilt som tidligere praksis har krevd. Hva som blir resultatet av den helhetlige vurdering beror på hvor lang tid separasjonen har vart når partene flytter sammen igjen, hvor lang tid de bor sammen, og hva som er årsaken. "Praktiske årsaker" tror jeg nok ikke vil bli vektlagt særlig tungt i så henseende. I separasjonsbevilling som gis av Fylkesmannen blir begge parter informert om at de må melde fra til Folkeregisteret dersom de flytter sammen. Man får ikke særskilt varsel fra Fylkesmannen før man eventuelt søker om skilsmisse og blir varslet om at Fylkesmannen vurderer å nekte bevilling for skilsmisse. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Nja, det kunne jeg sikkert men informasjonen kommer fra en brosjyre fra familievernkontorene jeg fikk da jeg ble separert ifjor sommer. Så det er ikke mine ord. Lenke til kommentar
frozeneyes Skrevet 15. september 2011 Forfatter Del Skrevet 15. september 2011 Hva som blir resultatet av den helhetlige vurdering beror på hvor lang tid separasjonen har vart når partene flytter sammen igjen, hvor lang tid de bor sammen, og hva som er årsaken. "Praktiske årsaker" tror jeg nok ikke vil bli vektlagt særlig tungt i så henseende. I separasjonsbevilling som gis av Fylkesmannen blir begge parter informert om at de må melde fra til Folkeregisteret dersom de flytter sammen. Man får ikke særskilt varsel fra Fylkesmannen før man eventuelt søker om skilsmisse og blir varslet om at Fylkesmannen vurderer å nekte bevilling for skilsmisse. Separasjonspapirene ble sendt inn og godkjent i januar i år, og partene har bodd sammen i 4 mnd nå. Det er kun snakk om økonomiske årsaker. Men er det ikke normalt i en slik situasjon, hvis separasjonstiden brytes, at partene blir varslet om dette? Begge partene var uvitende om dette fra før, burde ikke de får beskjed om noe så viktig? Takker så mye for hjelpen, veldig utfyllende svar! Og beklager hvis jeg virker dum her, men er det NOEN muligheter for at separasjonen fremdeles kan være "intakt"? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Separasjonspapirene ble sendt inn og godkjent i januar i år, og partene har bodd sammen i 4 mnd nå. Separasjonstiden p.t. ca 9 måneder hvorav de siste 4 fire "samliv" i samme boenhet? Dette kan ikke defineres som "kortvarige forsøk på å gjenoppta samlivet". Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 (endret) Hva som blir resultatet av den helhetlige vurdering beror på hvor lang tid separasjonen har vart når partene flytter sammen igjen, hvor lang tid de bor sammen, og hva som er årsaken. "Praktiske årsaker" tror jeg nok ikke vil bli vektlagt særlig tungt i så henseende. I separasjonsbevilling som gis av Fylkesmannen blir begge parter informert om at de må melde fra til Folkeregisteret dersom de flytter sammen. Man får ikke særskilt varsel fra Fylkesmannen før man eventuelt søker om skilsmisse og blir varslet om at Fylkesmannen vurderer å nekte bevilling for skilsmisse. Separasjonspapirene ble sendt inn og godkjent i januar i år, og partene har bodd sammen i 4 mnd nå. Det er kun snakk om økonomiske årsaker. 4 måneder, og kun av praktiske årsaker? Prøven er ikke bestått. Men er det ikke normalt i en slik situasjon, hvis separasjonstiden brytes, at partene blir varslet om dette? Begge partene var uvitende om dette fra før, burde ikke de får beskjed om noe så viktig? Vel, dere har ingen "aktiv" separasjonssak. Dere har fått en separasjonsbevilling (med en kopi til hver), og det er avslutningen av "sak om separasjon". Fylkesmannen følger ikke opp dere før en av dere sender krav om skilsmisse (starter "sak om skilsmisse etter forutgående separasjon"). I teksten i den separasjonsbevillingen skal det stå noe slikt som "Dersom samlivet blir gjenopptatt, bes partene gi melding til folkeregistermyndigheten om opphør av separasjonen. Meldingsskjema om dette fås ved henvendelse til folkeregisteret". Det ligger også i ordet "separasjon" at dere skal være "separert" - altså adskilt. Om dere burde fått klarere beskjed, vel, hvis separasjonsbevillingen inneholder noe som nevnte tekst har dere jo fått beskjed. Ellers er det jo faktisk slik at dere selv er pliktig til å sette dere inn i regelverket om ekteskap - det er jo dere som er gift. Ekteskapsloven er ikke utilgjengelig, språklig eller praktisk sett. Og beklager hvis jeg virker dum her, men er det NOEN muligheter for at separasjonen fremdeles kan være "intakt"? Slik du har beskrevet det? Jeg hadde heller satt pengene mine på en snøball på fire ukers Sydenferie. Separasjonen har vart i 9 måneder, dere har hatt felles husholdning i 4 av dem, og påberoper dere økonomiske årsaker (av praktisk karakter, dvs, det er ikke slik at dere ikke har råd). I Bulls artikkel fra '75 (etter gammel ekteskapslov) er det beskrevet at departementet og domstolene (som den gang ga skilsmissebevilling) godtok to, kanskje tre, UKER som kortvarig forsøk på å gjenoppta samlivet. Selv om Ekteskapslovutvalget og Justisdepartementet mente at det måtte foregå en viss liberalisering på dette punktet er det slik at når ett år har gått vil dere, hvis dere da fortsatt bor sammen, ha bodd sammen i 7 av de 12 månedene separasjonen skal vare (60 % av tiden). Hvis dere flytter fra hverandre igjen må ny separasjon søkes. Dette på grunn av ordlyden i ekteskapsloven § 20 annet ledd - "en separasjon blir uten rettsvirkning", altså, den faller helt bort. Endret 16. september 2011 av krikkert Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå