Gå til innhold

[Løst] Strøyk på oppkjørringa..

~Xaakoh~

Anbefalte innlegg

Det som virker som om det går igen hos deg (bare basert på det du har skrevet, selvsagt) er at du kommer for fort inn i situasjoner hvor du ikke har helt kontroll. Det er vanlig at man trenger litt mer tid til å tenke seg om og vurdere når man er fersk sjåfør. Før kryss, rundkjøringer osv, hold for all del lav nok fart til at du er helt bombesikker på om du skal kjøre eller vente.

Og kjør for all del jææævlig sakte forbi busser på bussholdeplasser på oppkjøringen. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nok mye nerver som spiller inn her. Husker da jeg i min tid tok lappen så strøyk jeg selv på vikepliktsbrudd.

Hadde kjørt plettfritt, men i et vikepliktskryss så var det noen som nølte litt vel lenge, nervene mine spilte meg et puss og sensor (og jeg) hamra inn bremsene.

Sensor så helheten i kjøringa mi, og forsto at det her "bare" var nervene mine som spilte meg et puss, men som forklart tidligere i tråden; vikeplikt ER så viktig.

Neste oppkjøring hadde jeg kjørelæreren min med meg. Han kan ikke ha noen innvirkning på avgjørelsene sensor tar, men det hjalp meg betraktelig til å slappe av.

Lenke til kommentar

Hei,vet ikke helt om dette er riktig tråd men trur det er her denne hører hjemme..

ja..jeg strøyk idag(bil), veldig surt, fikk det fordi jeg hadde brudd på vikeplikten. der jeg kjørte fram og stoppa litt "seint" og han stoppa også, han sto der i 3sek uten å reagere/kjøre, så jeg kjørte,dette var i ett lyskryss ved trafikkstasjonen ved skien.RIKTIG er at han skulle kjøre, og jeg vike, noe jeg gjorde litt seint men gjorde det, og han reagerte ikke(han kunne kjørte føre meg) ville dere trudd jeg kan klage på det? det å stryke nå passa meg veldig dårlig. ellers gikk det helt plettfritt, alt var bra bortsett fra dette,grunlag jeg fikk på lappen(fra sensor) var bare pga denne situasjonen, hva ville du gjort? alt av svar tas imot med ett takk.Dette var da i ett lyskryss, hvor jeg fikk grønt og han fikk grønt, og jeg skulle stoppa for han, noe jeg gjorde men det ble "for seint" og da ble det brudd på vikeplikten min,så jeg stoppa og han hadde vel akkurat nok plass til å komme forbi men kjørte ikke, så da måtte jeg kjøre for å "flyt" i trafikken,jeg kan også si at jeg hadde en eldre mann som sensor, var veldig streng!

Så jeg har lyst til å klage, men som sagt, hva ville du gjort? ville du klaget? dette frister hværtfall!

Var ute for samme sak tidlig 80 tallet.hadde vikeplikt for høyre..selv om det var en hovedvei..han jeg hadde vikeplikt for hadde igjen vikeplikt for høyre..altså motgående trafikk av meg.Sensor hang seg veldig opp i att jeg ikke hadde tatt vikeplikten til følge,hvor jeg svarte, det skal da også være flyt i trafikken.Fikk lappen da jeg kunne argumentere med det..men her hadde jeg motgående trafikk,så han jeg hadde vikeplikt for,måtte vente okke som..så hadde jeg stoppet for han,hadde jeg laget kø;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

@TS

Et lite råd som kan komme godt med.. :)

Ta med deg mor eller far, og kjør den siste ruta som du hadde oppkjøring på, og du skal være passasjer i bilen. Ta med deg arket i fra sensor, og prøv og huske situasjoner som du var oppe i på oppkjøringen, og bruk arket til sensor aktivt! Dere skal kjøre igjennom i passe lav fart slik at du får muligheten til å tenke igjennom oppkjøringsdagen og arket i fra sensor.. Så kjører dere tilbake til start, også diskuterer dere løypa og arket i fra sensor, diskuter om det er vanskelige/uoversiktlige veier i traseen, vikepliktsituasjoner, bussholdeplasser, skoler, gatetun, fartshumper m.v. Så setter du deg bak rattet, og kjører den samme ruta selv, og mor eller far sitter med arket i fra sensoren.

På denne måten jobber du konstruktivt, og drar lærdom av siste oppkjøring mens den ennå er fersk i hjernebarken! ;)

Lenke til kommentar

Men lurer på en ting: som sagt tenkte å sende de ett brev hvor jeg forklarer situasjonen for å få litt tidligere oppkjøring, men jeg har kjørt omtrent 2 samme steder, trur det hadde gått an å spurt om en rute i ett annet område som jeg spør om?(bare fått ruter i porsgrunn+e18+steder jeg ikke har vært før) ville spurt om jeg kunne fått i Skien.

Jeg er fullstendig klar over at man skal kunne kjøre hvor som helst og mestre det, men.

Lenke til kommentar

@TS

Et lite råd som kan komme godt med.. :)

Ta med deg mor eller far, og kjør den siste ruta som du hadde oppkjøring på, og du skal være passasjer i bilen. Ta med deg arket i fra sensor, og prøv og huske situasjoner som du var oppe i på oppkjøringen, og bruk arket til sensor aktivt! Dere skal kjøre igjennom i passe lav fart slik at du får muligheten til å tenke igjennom oppkjøringsdagen og arket i fra sensor.. Så kjører dere tilbake til start, også diskuterer dere løypa og arket i fra sensor, diskuter om det er vanskelige/uoversiktlige veier i traseen, vikepliktsituasjoner, bussholdeplasser, skoler, gatetun, fartshumper m.v. Så setter du deg bak rattet, og kjører den samme ruta selv, og mor eller far sitter med arket i fra sensoren.

På denne måten jobber du konstruktivt, og drar lærdom av siste oppkjøring mens den ennå er fersk i hjernebarken! ;)

Høres ikke dumt ut! skal nok gjøres! takk :)

Lenke til kommentar

Hei,vet ikke helt om dette er riktig tråd men trur det er her denne hører hjemme..

ja..jeg strøyk idag(bil), veldig surt, fikk det fordi jeg hadde brudd på vikeplikten. der jeg kjørte fram og stoppa litt "seint" og han stoppa også, han sto der i 3sek uten å reagere/kjøre, så jeg kjørte,dette var i ett lyskryss ved trafikkstasjonen ved skien.RIKTIG er at han skulle kjøre, og jeg vike, noe jeg gjorde litt seint men gjorde det, og han reagerte ikke(han kunne kjørte føre meg) ville dere trudd jeg kan klage på det? det å stryke nå passa meg veldig dårlig. ellers gikk det helt plettfritt, alt var bra bortsett fra dette,grunlag jeg fikk på lappen(fra sensor) var bare pga denne situasjonen, hva ville du gjort? alt av svar tas imot med ett takk.Dette var da i ett lyskryss, hvor jeg fikk grønt og han fikk grønt, og jeg skulle stoppa for han, noe jeg gjorde men det ble "for seint" og da ble det brudd på vikeplikten min,så jeg stoppa og han hadde vel akkurat nok plass til å komme forbi men kjørte ikke, så da måtte jeg kjøre for å "flyt" i trafikken,jeg kan også si at jeg hadde en eldre mann som sensor, var veldig streng!

Så jeg har lyst til å klage, men som sagt, hva ville du gjort? ville du klaget? dette frister hværtfall!

Har ikke lest denne tråden før nå, men om du kom fra Skien og skulle inn til Trafikkstasjonen så skal det jo ikke være mulig å komme i konflikt med møtende trafikk da det er lysregulert..

Ellers så kan jeg jo tipse deg om at du kan ha kjørelæreren med så du har et vitne neste gang :)

Lenke til kommentar

Ja, dette er fra min første oppkjøring. det snakkes om den andre nå, men det som skjedde fra min første oppkjøring er "lært" så har ikke noen problemer med lyskryss lenger :p.

Men trur dere det hadde vært mulig å fått ja... kall det "spesialt behandling"? altså en venninne av meg som også har stryket noen ganger hun fikk en oppkjøring på en lørdag hvor sensor ordnet alt av lei av bil, + at dette var bare 2 uker etter hun strøk for tredje gang. "/

Lenke til kommentar

Ja, dette er fra min første oppkjøring. det snakkes om den andre nå, men det som skjedde fra min første oppkjøring er "lært" så har ikke noen problemer med lyskryss lenger :p.

Men trur dere det hadde vært mulig å fått ja... kall det "spesialt behandling"? altså en venninne av meg som også har stryket noen ganger hun fikk en oppkjøring på en lørdag hvor sensor ordnet alt av lei av bil, + at dette var bare 2 uker etter hun strøk for tredje gang. "/

Den type spesialbehandling kan kun skaffes av jenter. :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Den type spesialbehandling kan kun skaffes av jenter med store pupper og et pent smil ;). :p

Fixed :dremel:;)

Hva gjelder spørsmål om "spesialbehandling", nei..

Har en kompis som er kjørelærer og har hørt noen historier som omhandler sånne spørsmål der svaret alltid er: Tilpasser trafikken seg deg?, hvis ikke den gjør det, så bør du kanskje tilpasse deg trafikken :)

Ikke meninga å være kjip med deg, men hvis du ikke kan kjøre i vanlig trafikk med sensor i bilen, hva sier da at du er klar for trafikken?

Ta med deg kjørelæreren i bilen neste oppkjøring, da har du en som kan ta en vurdering av situasjonen i stedet for at han må lese det av et ark.

Lenke til kommentar

Skjønner, men hun fikk oppkjøring på en lørdag, som jeg vil tippe vil si = mindre trafikk.

men jeg når jeg mener "spesial behandling" mente jeg bare, en rute i ett annet område, har bare fått lange ukjente ruter

min oppkjøring varte i over 1time mens andre kommer unna med 30min og en enkel fin rute, som sagt vet han skal kunne bevise av man kan kjøre hvor som helst og mestre det men er bare så pist alle de strenge sensorene og dems ruter!!

Jeg er også i en situasjon hvor jeg ikke kan starte utdanning(lærling) eller noen ting føre sertifikatet så jeg sitter bare å venter på lappen, og jeg har drøyt lærlingtiden allerede med ca 5mnd. :(

Lenke til kommentar

På lørdager er det IKKE mindre trafikk :)

Hvorfor det ble oppkjøring på lørdag kan også være en annen grunn.

Ang trafikken spørs det jo på tidspunktet og hvilken by det er snakk om, er ikke oslo..

Men er trafikk på lørdager,kan variere men.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For litt siden sendt jeg en mail til biltilsynet og fikk svar, jeg fikk ett svar med at jeg kan få mulighet til å ha 2 sensorer på nesten prøve, vurderer å si ja takk til dette.

Men f.eks da.. vis jeg skulle klare å gjøre en liten "feil" og den ene sensoren godtar det slik at jeg kan bestå, mens den andre sensoren syns ikke dette var godt nok, sånn sett vil jo kanskje det være en minus? men hva tenker dere plussen vil være i dette? :p (spør kanskje litt dumt nå)

Greia er jo at jeg vil få 2 vurderinger fra 2 sensorer.

Endret av Haakonc
Lenke til kommentar

Plussen er at to sensorer er tilstede og kan evnt påpeke behandlingsfeil eller vurderingsfeil under oppkjøringen. Men om du stryker med to sensorer i bilen så er det et godt tegn på at du trenger flere kjøretimer.

Ja..

Med alle jeg har kjørt med har jeg fått beskjed om at jeg kjører bra og alt dette, men på begge tidligere oppkj har jeg følt ett stort press som jeg mener påvirka oppkjøringene mine, f.eks kan ikke starte utdanning føre sertifikatet er i boks, venner som spør om jeg får lappen snart og alt dette. -_-"

Endret av Haakonc
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...